מספר הדירות שנרכשו ביוני - הגבוה אי פעם, היכן נרשם 120% גידול במכירות?

האוצר: היקף רכישות המשקיעים גבוה ב-90% מהשיא של 2010. על מה מצביעים הנתונים הראשוניים ליולי?
לירן סהר | (18)

בחודש יוני נרשמה הרמה הגבוהה ביותר אי פעם של עסקאות בשוק הנדל"ן. סך הדירות שנרכשו עמד על 16.1 אלפי דירות, גידול של 42 אחוזים בהשוואה לחודש מאי וגבוה ב-15 אחוזים מרמת השיא הקודמת שנרשמה בדצמבר 2013, כך עולה מסקירת הנדל"ן החודשית של האוצר. באוצר מסבירים שבעוד שרמת השיא של דצמבר 2013 נרשמה על רקע גל מכירות משקיעים, טרם כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח למי שבבעלותם "דירה נוספת", רמת השיא הנוכחית נרשמה על רקע הקדמת רכישות של משקיעים טרם העלאת שיעור מס הרכישה על רוכשים אלו, העלאה שנכנסה לתוקף בסוף יוני.

רכישת דירות ע"י משקיעים בחודש יוני הגיעה אף היא לרמתה ההיסטורית הגבוהה ביותר, הן במונחים כמותיים והן כשיעור מסך העסקאות. סך הדירות שרכשו המשקיעים עמד על 6,400 דירות, גבוה ב-90 אחוזים מרמת השיא הקודם שנרשם בדצמבר 2010, כאמור על רקע הקדמת רכישות של משקיעים באותו חודש. באוצר מציינים כי כמות זו של רכישת דירות להשקעה שנרשמה בחודש יוני שקולה לכמות הרבעונית הממוצעת של דירות להשקעה שנרכשו מאז החל גל רכישות המשקיעים בשנת 2007.

סך הדירות שרכשו המשקיעים בחודש יוני היווה 40 אחוזים מסך העסקאות, גידול של 11 נקודות אחוז בהשוואה לחודש מאי וגבוה ב-6 נקודות אחוז מרמת השיא הקודם, שנרשמה בדצמבר 2010. בפילוח העסקאות על פני שתי מחציות החודש נמצא כי במחצית הראשונה של יוני נרשמה עלייה מתונה במשקל המשקיעים (בהשוואה למשקלם בחודש מאי), כאשר שיעורם עמד על 31 אחוזים מסך העסקאות, ואילו במחצית השנייה של החודש כבר טיפס משקלם לקרוב ל-50 אחוזים.

האוצר: "השפעה לא לינארית של שיעורי המס על הרכישות"

בהשוואת שיעור השינוי במספר הדירות שרכשו משקיעים בחודש יוני השנה לזה של דצמבר 2010, טוענים באוצר כי במונחים של נקודות אחוז, העלאת המס הנוכחית גבוהה כפליים מזו שנעשתה בתחילת 2011 (העלאה של 3 נקודות אחוז בסוף יוני, לעומת העלאה של 1.5 נקודות אחוז בתחילת 2011). במונחים יחסיים הכבדת המיסוי עדיין גבוהה, אבל במידה פחותה (העלאה של 60 אחוזים ביוני, לעומת העלאה של 42 אחוזים בתחילת 2011). לפי האוצר, הקדמת הרכישות ביוני השנה הייתה גבוהה במידה ניכרת מזו של דצמבר 2010. "מוקדם אמנם עדיין להסיק לגבי שינוי התנהגות המשקיעים בעקבות הכבדת המיסוי הנוכחית, אולם הגידול החריג ברכישות המשקיעים בחודש יוני עשוי להעיד על השפעה לא לינארית של שיעור המס על רכישות אלו".

 

בפילוח גיאוגרפי של רכישות המשקיעים בולט אזור ת"א עם גידול של יותר מ-120 אחוזים ברכישות אלו בהשוואה לחודש הקודם. במונחים כמותיים נרכשו באזור זה קרוב לאלף דירות להשקעה, כמות המהווה כ-60 אחוזים מסך העסקאות שבוצעו באזור בחודש יוני. לגבי אזור זה מציינים באוצר כי בדצמבר 2010, קודם להעלאת המס הקודמת על משקיעים (כפי שצוין, בתחילת 2011), היה אזור ת"א בין האזורים הבודדים שרשמו ירידה ברכישות המשקיעים. ביוני השנה הוביל אזור זה את הגידול ברכישות המשקיעים.

 

אזור נתניה שמאז תחילת 2015 נרשם בו גידול חד ברכישות המשקיעים, רשם גידול נוסף, של 100 אחוזים ברכישות משקיעים בחודש יוני. בסיכומה של המחצית הראשונה של 2015 נרכשו באזור נתניה כ-2.5 אלפי דירות להשקעה. כמות זו נמוכה ב-9 אחוזים בלבד מהשיא השנתי של רכישת דירות להשקעה שנרשם באזור בשנת 2010. לשם השוואה, ברמה הארצית, עומד פער זה על 30 אחוזים.

באוצר טוענים שכאשר מנתחים את מאפייני רוכשי הדירות להשקעה בחודש יוני באזור נתניה בהשוואה למשל לתחילת השנה, על מנת לבחון באיזו מידה, אם בכלל, חל שינוי במאפיינים אלו בחודש יוני, אשר עשוי להיות מיוחס להעלאת המס המתוכננת, עולים מספר ממצאים בולטים. ראשית, נמצא כי המשקיעים באזור זה בחודש יוני היו מבוגרים יותר. כך למשל, הגיל החציוני של המשקיעים באזור נתניה בחודש יוני עמד על 59 שנים, לעומת 55 שנים בחודש ינואר. עובדה זו מצאה ביטוי גם בהכפלת משקלם של הפנסיונרים (10 אחוזים לעומת 5 אחוזים, בהתאמה). בנוסף נמצא כי רמות השכר ו/או משלח היד של המועסקים מקרב המשקיעים באזור זה בחודש יוני היו גבוהות יותר וכך גם רמת מחירי הדירות שנרכשו על ידם.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הגידול ברמות המחירים של הדירות שרכשו המשקיעים באזור נתניה, אשר התווסף לגידול הכמותי, עשוי להיות מוסבר בין היתר בעובדה שהעלאה של 1 נקודת אחוז מס באזור זה, המאופיין ברמות מחירים גבוהות ביחס לממוצע הארצי, במונחים כספיים מוחלטים הינה משמעותית יותר בהשוואה לאזורים ה"זולים" יותר. אמנם, באוצר מציינים  כי גם באזור ב"ש למשל, המאופיין ברמות מחירים נמוכות בהשוואה ארצית, נרשמה עלייה משמעותית ברמות המחירים שרכשו המשקיעים בחודש יוני, בהשוואה לתקופה קודמת. אולם במקרה זה הדבר מוסבר בהקדמת שיווק דירות ע"י קבלנים (הכוונה לדירות ש"נמכרות על הנייר"), על מנת לאפשר למשקיעים ליהנות משיעורי המס המופחתים טרם העלאתם. עוד מסבירים באוצר  כי באזור זה לא נרשם שינוי ברמות השכר של המשקיעים, שכן גם ברמת המחירים הגבוהה יותר בחודש יוני, עדיין נמוך שיעור המינוף של משקיעים אלו (שכרם החציוני עמד על 24 אלף שקל, בדומה לזה שבאזור נתניה. אף שמחירי הדירות שרכשו בב"ש היו נמוכים ב-60 אחוזים בהשוואה לאזור נתניה).

 

גידול מתון ברכישות ע"י זוגות צעירים

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה גידול מתון בלבד בחודש יוני (4 אחוזים), כאשר סך רכישות אלו נמוך משמעותית מרמת השיא שנרשמה בסגמנט זה של השוק (בחודש יולי 2013). רכישת דירות ע"י משפרי דיור רשמה גידול משמעותי יותר, של כ-30 אחוזים, אשר הביא סך רכישות זה לרמתו הגבוהה ביותר בשנים האחרונות.

 

בפילוח בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה נמצא כי מי שהוביל את הגידול בעסקאות בחודש יוני היה פלח השוק של הדירות החדשות (גידול של 54 אחוזים לעומת 38 אחוזים, בהתאמה, בהשוואה לחודש הקודם). סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש יוני עמד על 4.5 אלפי דירות, הרמה ההיסטורית הגבוהה ביותר שנרשמה בפלח שוק זה. מנגד, רכישת דירות יד שניה עמדה על 11 אלף דירות, רמה גבוהה מאד כשלעצמה, אבל דומה לרמתה בחודש דצמבר 2013 (על רקע הזינוק החד במכירות המשקיעים באותו חודש, לפני כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח). הפערים בשיעורי הגידול בין שני פלחי שוק זה בחודש יוני מוסברים בעיקר ברכישות המשקיעים (שיעור הגידול ברכישת דירות חדשות ע"י משקיעים היה גבוה משמעותית מאשר בפלח השוק של דירות יד שניה). 

 

נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות ושיעור נמוך במיוחד של משקיעים.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יש לחייב כל אחד מרוכשי הדירות בהצהרת הון (ל"ת)
    בנוסח המורחב! 09/08/2015 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יוסי 09/08/2015 14:44
    הגב לתגובה זו
    למה לא מפרסמים מה אחוזי הקניה של דירות להשקעה לעומת מי שזו דירה ראשונה?? הקבלנים והיזמים רוכשים את הדירות מהחברה ומוכרים ומשכירים אותה רק בשביל לא להוריד מחירים ..מס חודשי חובה על דירות להשקעה יביא למכירת מליון דירות תוך שנה ...ומילארדי שקלים כסף שחור שהאוצר יגלה...
  • 9.
    ככה זה שמאמינים לממשלה.... (ל"ת)
    שאפיק 09/08/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מובטל 09/08/2015 14:10
    הגב לתגובה זו
    לבדוק כמה מהמשקיעים הינם חרדים?? שייבדקו מה היה הגידול של רוכשי הדירות החרדים בתקופה זו. ואיך ייתכן שאוכלוסיה זו מצליחה לקנות להם ולילדיהם לא אחת שתיים אלא שבע שמונה ואף עשר דירות מבלי לעבוד ומבלי הכנסה קבועה (לפחות מרביתם).
  • אבי 09/08/2015 14:57
    הגב לתגובה זו
    הם מקבצים נדבות....בהמוניהם! בבתי הכנסת. אנשים תמימים נותנים לחלקם הכנסה רווחית מאד ללא תשלום מס אפשר לקנות המון דירות. קבצן בממוצע עושה 500 ש"ח ביום.
  • אותם טענות של המפלגה הנאצית כלפי היהודים (ל"ת)
    מישהו 09/08/2015 15:36
  • 7.
    ןיסי 09/08/2015 14:09
    הגב לתגובה זו
    די להתערבות ולהעלאת מיסים... זה מה שעושים במקום לבנות ולהוזיל מחירים. ברגע שיוזלו מחירי הקרקע או מיסים מחירי הדירות ירדו.
  • 6.
    טל 09/08/2015 13:53
    הגב לתגובה זו
    הרי כולנו יודעים שכאשר האוצר מוציא דוחות הוא עושה סלקציה לנתונים ומכניס לתחשיבים שלו רק מה שנראה טוב. כחלון ביצע רפורמה מיותרת שלא מועילה ומנסה להוכיח שהיא כן יעילה. לא נשיג שום דבר מהעלאת מס רכישה. יש לבצע רפורמות שונות לתקן את גל הרכישות על מנת להוריד מחירים.
  • 5.
    אל תשכחו שיש גם גידול טיבעי באוכלוסיה (ל"ת)
    שירי 09/08/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מור 09/08/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
    פתאום יתברר שיש כאן מיתון והמכירות יפלו
  • דוידי 09/08/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים ימכרו ויקנו ימכרו ויקנו... ואם הם יפסיקו יש בסל עוד מיסים שיפעילו אותם
  • זה מה שכבר אומרים כמה שנים, בוא ניראה. (ל"ת)
    שאפיק 09/08/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
  • בכל מקרה המשקיעים ירקדו טנגו ימכרו ויק ינכרו ויקנו (ל"ת)
    דוידי 09/08/2015 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כחלון חייב לשווק קרקעות לאלפי יחידות דיור, רקזה הפתרון (ל"ת)
    צחי 09/08/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 09/08/2015 14:47
    הגב לתגובה זו
    כל קרקע מופשרת לבניה הטייקונים קונים בונים ולא נותנים למחירים לרדת ..צריך לבנות ולאסור על מי שכבר רשומה עליו דירה ראשונה לרכוש רק מי שאין בבעלותו דירה יוכל לרכוש ....ובנוסף מס חודשי 5000 שקל על דירה שניה ואילך יביא להצפת השוק במליון דירות תוך חצי שנה
  • 2.
    תקראו את המשפט האחרון בכתבה, תחילת סוף הבועה. (ל"ת)
    אלי 09/08/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ריבית 0 אסון 09/08/2015 13:29
    הגב לתגובה זו
    אי צדק
  • שתהיה שר אוצר תגיד לי כדי שאני אברח מהמדינה (ל"ת)
    שאפיק 09/08/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.