משה לארי הוא מנכ״ל בנק מזרחי טפחות, הבנק שמזוהה יותר מכל עם שוק המשכנתאות בישראל, אך פועל גם בבנקאות קמעונאית, עסקית ומסחרית.
לארי מוביל בנק שנחשב לאורך שנים לאחד הגופים היעילים והרווחיים במערכת הבנקאית המקומית, בעיקר בזכות מומחיות עמוקה בתחום
הדיור, ניהול אשראי שמרני יחסית ויכולת לשמר תשואה גבוהה להון.
סביבת הניהול שלו מורכבת במיוחד: שוק נדל״ן תנודתי, ריבית גבוהה, רוכשי דירות זהירים יותר, מבצעי מימון של קבלנים, רגולציה על משכנתאות ושאלות סביב יכולת ההחזר של משקי בית.
האתגר של לארי
הוא להמשיך להוביל את תחום המשכנתאות בלי להגדיל סיכונים בצורה לא מבוקרת, ובמקביל לפתח מקורות רווח נוספים בתחומי אשראי, פיקדונות, עסקים ושירותים דיגיטליים.
מזרחי טפחות תחת לארי הוא בנק עם יתרון תחרותי ברור, אך גם עם חשיפה גבוהה למגמות בשוק הדיור. הצלחתו
תימדד ביכולת לשמר רווחיות גבוהה גם כאשר הריבית, הביקושים והרגולציה משתנים.
מבדיקת ביזפורטל עולה כי בעוד הריבית הקבועה הממוצעת ללקוחות בנק מזרחי טפחות היא 3.89% בשנה, רוב הלקוחות מקבלים פחות מ-2.25% בשנה; איך זה מסתדר עם הסלוגן: "בני אדם לפני הכל"
בדירוגים בשנה האחרונה של ביזפורטל, בנק מזרחי טפחות תופס את ההובלה - הוא היקר ביותר בריבית המשכנתא, הוא יקר בהלוואות, הוא יקר במינוס בעו"ש והוא נותן ריבית לא מדהימה בפיקדונות - ככה מרוויחים תשואה של 20% על ההון
הבנק מסיים רבעון חלש במהלכו ההכנסות ירדו כ-3.6 מיליארד שקל והרווח הנקי לכ-1.27 מיליארד שקל; למרות השחיקה ברווחיות ובתשואה על ההון מנהלי הבנק החליטו על חלוקת דיבידנד בהיקף של 509 מיליון שקל (40% מהרווחים)
ההפרש מעל המגבלה לא נחשב כהוצאה מוכרת, כך שהעלות האמיתית של לארי מנכ"ל מזרחי טפחות היא 5 מיליון שקל; מנכ"לי הבנקים האחרים בשכר של 3.5 עד 3.9 מיליון שקל
התשואה להון ירדה ל-19.1%, הרווח הנקי גדל ל-4.9 מיליארד למרות המלחמה - עליה של 10%. במקביל, נרשמה עלייה בהוצאות להפסדי אשראי בשל המלחמה. המניה יורדת ב-5%