וול סטריטוול סטריט
וול סטריט

וול סטריט נסגרה באדום

האינפלציה בארה"ב עלתה ל-3.4%. אחרי ש-2024 נפתחה בציפיות להורדות ריבית מצד הפד, כאשר האופטימיים ציפו לראות הורדה כבר בחודש מרץ, מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר הצביע על אינפלציה של 3.4%, לעומת מדד נובמבר שהעיד על אינפלציה של 3.1% וצפי האנליסטים שהיה ל-3.2%.  אחרי מספר ימים מורטי עצבים, ה-SEC אישר את קרנות הסל לביטקוין - לאחר חודשים ארוכים סוף סוף אושרו למסחר 11 מתוך 13 הבקשות לרישום למסחר של תעודות סל על מחיר הספוט של הביטקוין. המסחר הסל יחל כבר מחר (ה'); גנסלר מודה שההחלטה עקב אילוצי בית המשפט; בינתיים המטבע מגיב באיפוק עם עליות קלות בלבד; "ה-SEC ירו לעצמם בראש". באופן טיפה מוזר, המטבע שזינק אחרי האישור של ה-SEC לא היה הביטקוין, אלא אית'ריום, וזאת מתוך הציפייה שהוא הבא בתור לקבל קרן סל - מאז האישור האית'ריום זינק ב-11% וב-18% בשלושת הימים האחרונים מתוך ציפייה שהוא המטבע הבא בתור לקבל קרן סל; מה צריך לדעת על המטבע ואיך הוא שונה מהביטקוין? הדוחות הגדולים השבוע יתרחשו ביום שישי, אז ידווחו לפני המסחר: ג'יי פי מורגן צ'ייס  JP MORGAN דלתא  DELTA AIR LINES בנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA וולס פארגו  WELLS FARGO & CO סיטי  CITIGROUP בלאקרוק  BLACKROCK INC S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.27%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

האינפלציה בארגנטינה עקפה את ה-200% - המשבר הכלכלי נמשךנשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, המכהן בתפקיד כבר כחודש, הזהיר שהתכנית שלו תיקח זמן ושהדברים יחמירו לפני שישתפרו למרות הבינה המלאכותית - יתכן והתאוששות בשוק המחשבים עדיין רחוקה - יתכן והעלייה במכירות המחשבים האישיים בקיץ שעבר הייתה עניין זמני, כאשר היא הייתה מונעת בעיקר מקמעונאים ומוכרי מחשבים שרכשו מלאי חדש  מנכ"לית הנאסד"ק: "צפויה קפיצה בשוק ההנפקות - "בשנת 2024 צפויות להגיע לוול-סטריט הנפקות ענק בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שיעזרו לעורר את שוק ההנפקות האמריקאי לאחר השנתיים החלשות ביותר בשוק ההנפקות מזה מעל ל-40 שנה "הסיכון להתלקחות אינפלציונית מחודשת עלה" אמיר ארגמן, אסטרטג השקעות ראשי בכלל ביטוח ופיננסים, על מחירי אגרות החוב, ההשפעה של שנת בחירות על השווקים, על תוואי הריבית ועוד. עונת הדוחות בפתח: האנליסטים מצפים לירידה חדה ברווחי הבנקים. מאקרו: לקראת נתוני האינפלציה; נשמר הפער בין ציפיות השוק להתבטאויות בכירי הפד' ביחס להורדות הריבית בשנה הבאה מאקרו: לקראת עונת הדוחות - על פי האנליסטים חברות הביטוח יציגו זינוק ברווחים, והבנקים על ירידה מיקרו: בנקאות עם צמיחה בקצב הסמבה. הניקיי היפני בשיא של 33 שנה - ולא רק בגלל באפט מדיניות הממשלה מביאה משקיעים והמדד ממשיך לשבור שיאים - האם המגמה תימשך בשנה הקרובה? לפי ההשקעות של המשקיע הגדול בעולם, ייתכן שכן. וגם: מה הוא עשה מול ה-S&P500 בשנה האחרונה?  

מניות במרכז

נטפליקס NETFLIX עם 23 מיליון משתמשים חודשיים פעילים בגרסת הפרסומות - בחודש אוקטובר דיווחה החברה כי הוסיפה בסך הכל 8.8 מיליון מנויים במהלך הרבעון השלישי שלה, יותר מצפי האנליסטים שעמד על 6.1 מיליון (לכתבה המלאה) בעקבות אמזון: גוגל GOOGLE מקצצת במשרות - למרות ההתלהבות מהאפשרות להורדות ריבית השנה, חברות הטכנולוגיה עדיין מתמודדות עם סביבת מימון קשה יותר והאטה צפויה בצמיחה בארה"ב ובצמיחה העולמית בשנת 2024 (לכתבה המלאה) אמזון AMAZON , בואינג BOEING , מאנדיי מאנדיי וגם יפן - יש מה לקנות - השווקים ממשיכים בניסיונם להתאושש מהפתיחה המקרטעת של ינואר. רמות התמיכה אליהן התייחסתי ביום שני עובדות אז נניח היום לשווקים לנפשם ונסתכל על גרפים מעניינים של מניות. נתח השוק של טסלה TESLA INC בארה"ב משתפר - מכרה מספר שיא של רכבים - החברה מכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. טסלה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים (לכתבה המלאה) בלקרוק BLACKROCK INC מפטרת 600 עובדים - החברה סיימה את הרבעון השלישי של 2023 עם נכסים מנוהלים של 9.1 טריליון דולר, ירידה לעומת הרבעון השני שעמד על 9.4 טריליון דולר; בלקרוק צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי ביום שישי (לכתבה המלאה)  

הישראליות בוול סטריט

"החברה מצליחה במה שחשוב" - "הרשימה ההולכת וגדלה של הסכמים עם חברות רכב היא הרבה יותר משמעותית לחברה מאשר בעיה קצרת טווח של מלאי עודף של המערכת הבסיסית אצל הלקוחות", אומר אמנון שעשוע לבארונס (לכתבה המלאה)  

סולאראדג'  סולאראדג' ירדה ב-4% - החששות מכך שהפד לא יוריד את הריבית בזמן הקרוב בעקבות העלייה באינפלציה גורמים לירידות בתעשיית הסולאר. לצד זאת בלאקרוק דיווחה כי הגדילה את אחזקותיה בחברה במהלך 2023. בלאקרוק דיווחה ל-SEC שנכון לסוף שנת 2023 היא החזיקה ב-15.8% ממניות סולאראדג', זאת לעומת 9% בהן החזיקה בחודש אפריל של אותה שנה.  

חברת הרכבים החשמליים REE  REE דיווחה כי החלה במשלוחים של פלטפורמת  ה-P7-C החשמלית ללקוחותיה, בעקבות קבלת אישורי FMVSS ו-EPA, מה שהופך אותו לרכב ה- x-by-wire הראשון אשר מקבל רישיון ממשרד התחבורה האמריקאי. מייסדי איירון סורס עוזבים את יוניטי UNITY SOFTWARE INC - נשיא יוניטי, תומר בר-זאב, ששימש כמנכ״ל איירון סורס עד המיזוג, יעזוב את תפקידו וישמש רק כדירקטור בחברה החל מחודש יולי. אליו יצטרפו אייל מילרד, עומר קפלן, תמיר כרמי, ארנון חריש ואסף בן-עמי (לכתבה המלאה)  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ביבי מס ונאחס 12/01/2024 05:20
    הגב לתגובה זו
    אנחנו רק מחכים לגזרות חדשות לרקטות למשפט של ביבי למשפט בהאג. לתגובה של אירן . לקבינט המטומטם ואחכ מצפים שהבורסה תעלה. אז זהו שהיא לא תעלה גם בגלל שביבי נתן כח וכסף למנהלים שרוצים עמלות ולהתעשר אז הם מוכרים וקונים וצוברים כסף וצוברים בונוסים לעצמם . והמטומטמים הישראלים ממשיכים להשקיע באין עתיד פה. נגמר . לא אקנה פה מניות ולא אג"ח ולא דירה. עד כאן . מזוודה עם בגדים ולעוף
  • 1.
    מומו זאב גרינברג 11/01/2024 19:07
    הגב לתגובה זו
    לרדת יותר 69.67 אחוז עד סוף מאי 2024.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.