2 דברים שקשה מאוד להמר עליהם בשלב זה

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, על שני הנושאים הבוערים שנמצאים ביום על סדר היום הציבורי - החלטת הריבית ועתידה של יוון. כיצד העניינים ישפיעו על השווקים?

יניב חברון | (4)
נושאים בכתבה יוון ריבית

אף אחד לא באמת יודע להגיד האם יוון בדרך לחדלות פירעון, או שנוסחת פזרה תימצא פעם נוספת. עם זאת, אין ספק שכל הצדדים מתקרבים לקצה. תרחיש יוון בשבוע הקרוב הינו הימור נטו, ואפילו באחוזים שווים יחסית. אם תימצא פשרה בשבוע הקרוב, תשואות האג"ח באירופה יעלו בחדות ויובילו לירידות בשוקי האג"ח, הן האירופי והן הגלובלי. לעומת זאת, המשך התדרדרות תוביל להמשך ירידת תשואות ועליות שערים בשוקי האג"ח.

שוקי המניות באירופה ינהגו כמראה לשוק האג"ח, אבל אחרי הגובה שאיבדו בשבועות האחרונים נראה כי תרחיש של פשרה עשוי להיות משמעותי יותר מבחינת פוטנציאל העליות, אפילו מתרחיש של חדלות פירעון שיוביל כמובן לירידות חדות בשוקי המניות באירופה - במיוחד בסקטור הבנקאות.   תחושת בטן למען האמת, שלא כמנהגי, גם פה הייתי נזהר. מחר צפויה פגישה נוספת בניסיון נוסף להגיע לפשרה ארוכת טווח עם הנושים לבלימת יציאת הפיקדונות מהבנקים. שר הפנים היווני אמר ביום שישי בתוכנית טלוויזיה מקומית, כי הממשלה תציג ביום שני לנושיה תוכנית משופרת וכי הם עובדים כדי להשיג פתרון טוב והדדי. איש אינו יודע להגיד עד כמה היוונים באמת רוצים להגיע לפתרון, אבל נראה כי החשש מפני קריסה מלחיץ גם את קובעי המדיניות ביוון עצמה. מנגד, הממשל התחייב שלא ייכנעו לתכתיבים וקיצוצים של אירופה - בקיצור, כניעה או קריסה, זה מה שעומד מולם - מה אתם הייתם מחליטים?   גם על החלטת בנק ישראל מחר לא הייתי מהמר - מאז תחילת חודש מארס ועד היום התחזק שערו של השקל מול הסל בכ-4%, ונכון ליום שישי האחרון סגר הסל ברמה של 81.2. הירידה בנתוני יצוא הסחורות והשירותים ברבעון ה-1 של השנה, כפי שמשתקפת מנתוני מאזן התשלומים ומנתוני האומדן השני לתוצר שפורסמו בשבוע שעבר\ מתווספים גם הם לכאב הראש של מקבלי ההחלטות בבנק.

אנו נמצאים בנקודה שבהחלט קשה להעריך כיצד יגיבו מקבלי ההחלטות בבנק לנתונים שהצטברו. בסך הכל הפגיעה בייצוא נמשכת (חלק גדול ממנה היה בעקבות השביתה בכיל), וגם האינפלציה לא מצליחה להרים ראש. אבל להערכתנו, הגורם המשמעותי ביותר הוא שער החליפין. יחד עם זאת, לא באמת ניתן לדעת מהי רמת השפל שבה בנק ישראל יחליט על הרחבה נוספת.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מהמומחים צריך לצפות שכשאין מה להגיד עדיף לשתוק (ל"ת)
    מה פשר המאמר הזה? 21/06/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 21/06/2015 16:59
    הגב לתגובה זו
    למה שתשואות האג"ח יעלו אם יגיעו לפשרה בנושא יוון ?
  • יעלו אבל לא הרבה כדי להגיע לאיזון ולמצב סביר כלכלית (ל"ת)
    אני אחר 21/06/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמנון 21/06/2015 15:40
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להפסיק את זה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע