מחיר הנפט

מחיר הנפט הוא הברומטר הכלכלי והאינדיקטור המשפיע ביותר על משק האנרגיה העולמי, והוא משקף את עלויות הייצור, התחבורה והתפעול של המגזר העסקי והפרטי בכל רחבי הגלובוס. מחיר חבית נפט (מסוג ברנט או WTI) נקבע בבורסות הסחורות הבינלאומיות, והוא רגיש באופן קיצוני לאירועים גיאופוליטיים, משברים במזרח התיכון והחלטות ההפקה של קרטל אופ"ק (OPEC), השולט על היקף ההיצע העולמי.
תנודות חדות במחיר הנפט מקרינות באופן מיידי על מדד המחירים לצרכן ועל שיעורי האינפלציה; זינוק במחיר חומרי הגלם האנרגטיים מייקר את הדלק והחשמל, שוחק את שולי הרווח של חברות תעופה, תעשייה וקמעונאות, ומשנה את שוויין של ענקיות האנרגיה והתשתיות הנסחרות בבורסה. ביצועים אלו משפיעים ישירות על תיקי ההשקעות, שכן חברות האנרגיה מחזיקות במשקל כבד במדדי המפתח, וכל שינוי במחיר החבית משליך על התשואות ארוכות הטווח של קופות הגמל וקרנות הפנסיה של הציבור.
האם הנפט בדרך לקריסה?מחיר הנפט הפך לדבר שתלוי באיזה נפט בודקים, מתי ואיפה. בשוק הפיזי החביות יקרות מאוד, בשוק העתידי כבר מתמחרים רגיעה. השאלה האמיתית היא עד כמה מהר יחזרו חביות נפט איראניות לשוק (ביטול חלק מהסנקציות), ומה יעשה אופ"ק פלוס עם הזרמת ההיצע?
שלום גרעיני? טראמפ רץ להכריז על שלום - בטהרן לא מוותרים על הגרעיןהנשיא האמריקאי רוצה לסגור מהר ולהחזיר את אמריקה לכלכלה ולבחירות האמצע, אבל בין ההצהרות שלו למה שאומרים בטהרן יש פער רחב. משמרות המהפכה הם המחנה שידחוף נגד ויתורים עמוקים, והשוק שחגג את החדשות אולי יתאכזב - ואיפה ישראל בכל הסכם השלום הזה?
ארה"ב בדרך לקופה של עשרות מיליארדים: יצוא נפט בשיא של 5 מיליון חביות ביוםהחסימה במצר הורמוז מצמצמת כ 20% מההיצע העולמי, דוחפת מדינות לארה"ב ומגדילה הכנסות ממסים ומחברות האנרגיה, אבל הצרכן האמריקאי משלם יותר
מצור הורמוז: ספינות עם קשר לאיראן מוצאות נתיבים עוקפיםלמרות המצור האמריקאי, תנועת ספינות נמשכת בקצב נמוך דרך מסלולים עקיפים - האם האיראנים "מסדרים" את האמריקאים?
בדרך להארכת הפסקת האש - האם זה יהיה טוב לשווקים?הפסקת האש הנוכחית תסתיים בשבוע הבא, הצדדים כנראה יאריכו אותה - בינתיים מצר הורמוז סגור לתנועה, המחסור בנפט עולה, אך מנגד: הציפייה להסכם מחזקת את הסנטימנט החיובי בשווקים
מבחן ראשון לחסימה של טראמפ: מכלית סנקציות עם קשר לסין עצרה בהורמוזבמקביל טראמפ הכריז שהאיראנים רוצים לחזור ולדבר - השווקים בעלייה
סעודיה מקצצת חצי מהנפט לסין: משבר הורמוז מטלטל את שוק האנרגיהסין הופכת למדינת המפתח - היא הנפגעת ביותר מהמלחמה והמצור של ארה"ב על המצר; האם היא תדחוף את איראן להסכם או דווקא תרצה לראות את ארה"ב מסתבכת במלחמה באיראן?
איראן לא תוכל לייצא נפט - טראמפ חוסם את מצר הורמוזאיראן חוסמת את המצר למדינות המפרץ וטראמפ על רקע כישלון השיחות, במצור כל המצר במטרה לחסום את הספינות האיראניות מלייצא נפט - "עין תחת עין" בגרסה המודרנית
סעודיה משקמת את קו הנפט האסטרטגי: חזרה לקיבולת מלאה של 7 מיליון חביות ביוםאחרי פגיעה בתשתיות על רקע ההסלמה מול איראן, סעודיה מחזירה לפעילות מלאה את אחד מצינורות הנפט החשובים בעולם שעוקף את הורמוז. הצעד מצמצם את המחסור העולמי, אבל לא פותר אותו לחלוטין
שתי מכליות נסוגו מהורמוז ברגע האחרון - איראן שוב מאיימתהכישלון בשיחות בין ארה"ב לאיראן מגיע לאחר שאתמול עברו שיא של ספינות במצר מאז תחילת המלחמה - זה כנראה עומד להשתנות