המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

עליות: טסלה קפצה 12% לשווי של טריליון דולר; פינטרסט איבדה 13%

נתנאל אריאל | (1)

וול סטריט ננעלה בעליות כשמניית טסלה TESLA INC זינקה על רקע עסקה משמעותית לשווי של 1 טריליון דולר (לכתבה המלאה). בישראליות בולטות מאנדייו-סנטינל וואן הנפקות מהחודשים האחרונים המשיכו לעלות. מאנדיי טיפסה עד ל-400 דולר אך נבלמה וננעלה ב-383 דולר, עליה של 0.9%.  במהלך השבוע יתפרסמו דוחות כספיים של מספר חברות מרכזיות בוול סטריט, ובראשן מרבית חברות ה-FANNG. היום אחרי הסגירה צפויה לפרסם פייסבוק  FACEBOOK את תוצאות הרבעון השלישי שלה, על רקע הירידה במחיר המניה במהלך הרבעון. מחר (שלישי) תפרסם חברת מייקרוספט MICROSOFT  את תוצאותיה ברבעון החולף, יחד עם אלפבית GOOGLE  חברת האם של גוגל שתפרסם גם היא את תוצאותיה לאחר הנעילה. לבסוף, לקראת סוף השבוע, ביום חמישי לאחר הנעילה יצטרפו גם אפל APPLE   ואמזון  AMAZON  למעגל המדווחות.  בגזרת הישראליות: טבע (US)  תדווח ביום רביעי ו-צ'ק פוינט  תדווח ביום חמישי. המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.02%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו
החוזים על הנפט הגולמי ממשיכים לשבור שיאים, כאשר בשעה זו הנפט רושם עליה של 1.5%, ונסחר ב-84.99 דולר לחבית. מדד ה-S&P500 נתקל בפסגה כפולה. מה זה אומר למשקיעים? גם הביטקוין נתקל בתקרה והתממש ב-10%. האם הירידות יימשכו או שהוא יחזור לעלות? מה קורה בשוק המתכות, בסקטור האנרגיות המתחדשות והאם מתחיל קאמבק במניות הסיניות? (לטור בלוגסטריט המלא) החשש מסטגפלציה יורד מהשולחן - בינתיים. השובע יפורסמו בארה"ב נתוני התוצר - שצפויים להאט אך לא לקפוא. פאואל מעריך כי האינפלציה תתחיל לדעוך במחצית השנה הבאה וחזר על דעתו כי זו העת לצמצם את רכישות האג"ח - השוק לא השתכנע; מה יקרה בעונת הדוחות? (לכתבה המלאה) האנליסטים מסבירים מדוע נמשכו עליות השערים בשבוע המסחר החולף, למרות העלייה בציפיות האינפלציה והריבית. לצד זאת, הם מעריכים כי התשואות הארוכות בארה"ב עשויות להמשיך ולעלות בחודשים הקרובים לרמה של מעל ל- 2% בטווח של 10 שנים בשל סביבת האינפלציה הנוכחית וצעדי הפד' (לכתבה המלאה).  
מניות במרכז חברת הרץ (סימבול: HTZZ) חתמה על עסקה עם טסלה  TESLA INC לרכישת 100 אלף מכוניות חשמליות של טסלה ב-4.2 מיליארד דולר. נזכיר כי הרץ יצאה מפשיטת רגל רק לפני מספר חודשים, ויש לה כיום כ-8.5 מיליון מכוניות ברחבי העולם, ואולי זה מאותת על הכיוון של הרץ, במהלך שהוא הרכישה הכי גדולה של רכבים חשמליים עד היום. על פי הדיווח, טסלה תמסור להרץ את המכוניות במהלך 14 החודשים הקרובים, הלקוחות יוכלו להטעין בתחנות ההטענה של טסלה, ובנוסף - הרץ תקים תחנות הטענה משלה. בשבוע שעבר פורסמו דיווחים כי חברת פייפאל  PAYPAL מתכננת לרכוש את פינטרסט PINTEREST ומניית פינטרסט זינקה בעקבות כך, אלא שהיום פייפאל הודיעה כי אין לה כוונה כזו ולכן קורה ההיפך: פייפאל קופצת ופינטרסט נופלת. מניית KIMBERLY CLARK CORP יורדת במסחר אחרי שפספסה את צפי האנליסטים, אבל גרוע מכך - היא סבורה שברבעון הבא צפויה הרעה. ההכנסות אמנם היו 5.01 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-4.99 מיליארד דולר, אבל הרווח המתואם למניה עמד על 1.62 דולר לעומת צפי ל-1.65 דולר למניה. מניית  RESTAURANT BRANDS INTERNATIONAL  מי ששולטת בבורגר קינג וחברות נוספות, יורדת במסחר לאחר שפספסה בשורת ההכנסות עם 1.5 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-1.52 מיליארד דולר. הרווח המתואם עם זאת היה גבוה יותר מהצפי ועמד על 76 סנט למניה, לעומת צפי ל-74 סנט למניה. מניית DIGITAL WORLD ACQUISITION שהתמזגה עם הרשת החברתית שמקים נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ממשיכה לטפס זה היום השלישי ברציפות, אחרי שבשבוע שעבר זינקה ביותר מ-800% תוך יומיים. חברת  OTIS WORLDWIDE פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי עם הכנסות של 3.62 מיליארד דולר, מעל הצפי בשוק ל-3.55 מיליארד דולר. הרווח הנקי עקף גם הוא את הציפיות עם רווח מתואם למניה של 4 סנט. בנוסף, החברה העלתה את התחזיות לשנה כולה לרווח מתואם של כ-295 דולר למניה, לעומת תחזית קודמת לרמה של 2.89-2.93 דולר למניה. היא העלתה גם את תחזית ההכנסות ל-14.3 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת של 14.1-14.2 מיליארד דולר. אפל נושפת בעורפה: איך ייראו דוחות פייסבוק  FACEBOOK אחרי השינויים ב-iOS? אחרי שברבעון שעבר הורידה תחזיות, הרשת החברתית הגדולה בעולם תפרסם היום (שני) אחרי המסחר את דוחותיה - כשכולם רוצים לראות הגדרות הפרטיות שהחילה אפל על מכשירי האייפון ישפיעו על ההכנסה מפרסומות (לכתבה המלאה) זו שירדה וזו שתעלה? אחרי התרסקות אינטל, השוק מצפה לדוחות AMD ADVANCED MICRO DEVICES . מניית אינטל ירדה כמעט 12% ביום שישי לאחר הדוחות, כשציינה שישנן בעיות במחסור בחלקים, למרות שהמתחרה הגדולה שלה בארה"ב סיימה את שבוע המסחר בעליות. למה בעצם ומה צריך לצפות מהדוחות של AMD? (לכתבה המלאה) מורגן סטנלי מאמינים בזום ZOOM VIDEO COMMUNICATIONS גם אחרי הקורונה ומעלים את ההמלצה. בבנק ההשקעות מסתכלים על השיפור בשיעור הנטישה, שכן הלקוחות שהצטרפו בשנה האחרונה ימשיכו להזדקק לתקשורת באמצעות שיחות וידאו. עוד צוינו ביקושים לשיחות אודיו ומוקדים טלפונים. הצפי, לפי הסקירה, הוא להתייצבות הצמיחה או האצתה מחדש (לכתבה המלאה) עיקר הצמיחה באינטל INTEL CORPORATION  בשתי חטיבות - ומובילאיי היא אחת מהן. ב-2017 שילמה אינטל כ-15 מיליארד ד' על מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע. בדוחות הרבעון השלישי סגמנט ה-IOTG צמח ב-50%, ובו מובילאיי עם צמיחה של 39%. עדיין הכנסותיה ירדו במיליון דולר ביחס לרבעון השני, בעוד האנליסטים ציפו לצמיחה של 10% לעומתו (לכתבה המלאה) ישראליות בוול סטריט ההנפקות החדשות ממשיכות לבלוט לטובה. סנטינל וואן ו-מאנדיעולות כשכל אחת מהן שווה כ-17.5 מיליארד דולר. זה שווי חלומי שעולה פי כמה וכמה על ההערכות של החברות האלו לפני שנה. למעשה, שתי החברות האלו הן החברות הישראליות הגדולות בעולם במונחי שווי - מעל צ'ק פוינט, נייס, וויקס, טבע ואחרות.   איירון סורס שוב רוכשת ומוכיחה את מה שכתבנו: הישראליות רוכשות אחרי הנפקה כדי להציג צמיחה. איירון סורס רוכשת את בידאלגו, בתחום הפעילות שלה. היא סירבה לחשוף את סכום הרכישה אך על פי ההערכות בשוק מדובר בכ-150-200 מיליון דולר (לכתבה המלאה) אינטרקיור (US) בתוצאות מקדמיות: גידול של 36% בהכנסות מרבעון לרבעון. החברה צומחת בקצב מואץ - רבעון שביעי ברציפות. הדוחות המלאים יתפרסמו ב-12 בנובמבר (לכתבה המלאה) מניית Wework (סימול: WE) של אדם נוימן שהחלה להיסחר בשבוע שעבר, ממשיכה לזנק גם היום ב-7%. לאחר דחייה שנמשכה בערך שנתיים והורדה משמעותית בשווי חברת המשרדים המשותפים Wework (סימול: WE)  נחתה אמש בוול סטריט (לכתבה המלאה). מניית צים מחקה את הירידות בטרום ונסחרת ביציבות. בסוף השבוע אחת הספינות שלה, צים קינגסטון, נקלעה לסערה בלב ים ליד קנדה, מה שגרם ל-40 מכולות ליפול לים, ולאחר מכן פרצה בה שריפה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טאואר כבר כמעט 33 דולר למנייה (ל"ת)
    25/10/2021 23:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.