ChatGPT
צילום: unsplash, ilgmyzin

כשאחד מכל חמישה בוחר לשאול את ChatGPT - גוגל כבר דואגת

עם זינוק בשימושים של כ-70% מדצמבר 2024 ועד למרץ האחרון, הצ'אט מבית OpenAI הפך כבר לא רק מתחרה במנועי החיפוש אלא מאיים להחליף אותם; ליבת ההכנסות של גוגל -בסכנה; וגם - איך מתכוונת OpenAI לתרגם את מיליארדי השימושים גם לשורת הרווח? 

רן קידר | (3)
נושאים בכתבה AI

שירות ChatGPT של OpenAI ממשיך לגדול במהירות חסרת תקדים והנתונים הרשמיים מראים שהמשתמשים שולחים למערכת יותר מ‑2.5 מיליארד פניות ביום, עם מספר מצטבר של כ‑912.5 מיליארד פניות בשנה. לשם ההשוואה, גוגל חשפה לאחרונה שכמות השאילותות השנתיות עומדת על 5 טריליון, או כ-14 מיליארד שאילתות ביום. זה שם את ChatGPT עם כ-20% משוק שהיה נשלט פעם בלעדית על ידי גוגל ושנמצא בלב ליבת ההכנסות של חברת האם, אלפבית Alphabet .

עם זאת, גוגל כבר עברה מזמן תהליך של מוניטזציה לטראפיק העצום שלה, ואילו OpenAI עדיין מחפשת את הדרך לשם. אמנם החברה מוכרת שירותי אנטרפרייז לחברות גדולות ומציעה את מנוי פלוס עבור לקוחות פרטיים, אבל ההכנסה הזו (שכיום עומדת על 10 מיליארד דולר בשנה) מתגמדת לעומת ההוצאות האדירות של החברה על תשתיות ועל מחקר. 

מבחינת הנתונים עצמם, כ-330 מיליון מהפניות מגיעות מארה"ב לבדה ובאופן כללי, כמות המשתמשים הפעילים השבועיים זינק מ-300 מיליון בדצמבר 2024 ליותר מ-500 מיליון במרץ האחרון. 

אם לא די בכך, בנוסף לצמיחה חסרת התקדים במוצר הנוכחי שלה, OpenAI אינה עוצרת ומשיקה שירותים ומוצרים חדשים, וכל זאת במטרה לעבור בקרוב לשורת רווח, או לכל הפחות לאזן את ההפסדים האדירים שלה, שעמדו ב-2024 על 5 מיליארד דולר וכנראה יתווספו אליהם 9 מיליארד דולר ב-2025. על פי התחזיות, עד 2028 החברה תצבור הפסדים של 44 מיליארד דולר, אבל על פי החטיבה הפיננסית של החברה, ישנה ציפיה לרווחיות סביב 2029. 

בואו נסתכל על הדרכים בהם מתכננת OpenAI לתרגם את הצמיחה האדירה של הצ'אט גם לשורה התחתונה:

סוכן אישי 

לפני כשבוע החברה השיקה את ChatGPT Agent שמהווה מעבר ממודל של שיחה אל כלי אוטונומי שמבצע עבורכם משימות ממשיות על גבי מחשב: הזמנת טיסה, עדכון מצגות, הפעלת קוד ועוד. הוא משלב גלישה ויזואלית, חיפוש מתקדם ושיחה, מתחבר לג’ימייל, גוגל דרייב ו-GitHub. על פי הנתונים שפורסמו, לא רק שה-Agent יותר מהיר, הוא גם מדויק יותר מבן אנוש, וכשקיבל משימות חיפוש מידע, ניתוח נתונים וכן משימות מתמטיות שונות, עשה את המשימות טוב ומהר יותר מהממוצע האנושי. 

קשה לאמוד זאת, ובכל זאת, ישנם אומדנים שמעריכים את שוק סוכני ה-AI האוטונומיים בכ-5 מיליארד דולר נכון ל-2025 וחוזים לו צמיחה שנתית של 40-45%. וכך, OpenAI צפויה לייצר לעצמה עוד ערוץ של הכנסות. 

האופיס החדש

דבר נוסף שהחברה עובדת עליו הוא כלים לעבודה שיתופית על מסמכים, צ'אט משולב בין עובדים, ופיצ'רים מבוססי GPT לעריכה, סיכום, ניסוח וכתיבה בזמן אמת. בנוסף, נחשף כי החברה מפתחת שירות אחסון בענן , מתחרה פוטנציאלי ל־Google Drive ו־OneDrive, כחלק ממערכת כוללת שתשלב את הכלים ישירות בתוך ChatGPT. מטרת העל: להפוך את ChatGPT ל"עוזר אישי קבוע", גם בשגרת העבודה. העיצובים הראשוניים למוצר הוצגו כבר לפני כשנה, על ידי קווין ווייל, סמנכ"ל המוצר של OpenAI, אך אז נדחה הפיתוח בשל מחסור בכוח אדם. מאז, גייסה החברה צוותים ייעודיים והפרויקט חזר להתקדם, למרות שנכון לעכשיו, לא פורסם תאריך השקה רשמי.

קיראו עוד ב"גלובל"

סל קניות

לפני יומיים הכריזה החברה על צעד דיסרפטיבי נוסף, שבו היא מאפשרת רכישת מוצרים ישירה מתוך הממשק עצמו. המשתמשים יחפשו בצ'אט, כרגיל, אבל אז גם יקבלו רשימה של מוצרים מומלצים, ולחצן "קנייה" שיאפשר רכישה מיידית, תחילה דרך הפנייה לאתר הסוחר – ובהמשך, באמצעות מנגנון Checkout פנימי בתוך הצ'אט. 

המערכת תבחן מה אנשים אומרים, מה היתרונות והחסרונות של המוצר ותבצע התאמה לטעם האישי של המשתמש, ממש כמו יועץ אישי. לדברי החברה, מדובר במהפכה שתחבר בין כוונת רכישה לבין ביצוע העסקה, ללא מעבר בין אתרים וללא צורך בניווטים נוספים. מנוע השיחה ימליץ על מוצרים, בהתבסס על העדפות המשתמש, ביקורות מהאינטרנט ותוכן מערכתי ממקורות רשת מהימנים. יהיה, כמובן גם מנגנון של למידה, כך שמשתמש שהעדיף ציוד משרדי בצבע שחור, יקבל המלצות מותאמות להעדפה הזו גם בשיחות עתידיות. 

המודל ש-OpenAI מפתחת כולל מנגנון עמלות של כ-2% על כל רכישה שתתבצע דרך ChatGPT. בכך, היא מייצרת לא רק תחליף למנוע חיפוש אלא זירת מסחר עצמאית, שבה כל השיחה היא חלק מהליך קנייה. להערכת אנליסטים, אימוץ מסיבי של מודלים כאלה עשוי להאיץ את קצב הצמיחה במסחר המקוון בכ-2% בשנה. גם פה קשה לשער מה יהיו ההכנסות, אבל חשבון פשוט מראה שאם רק 1% מכ‑2.5 מיליארד פניות יומיות יובילו לרכישה ממוצעת של 100 דולר, היקף המכירות השנתי יגיע לכ־912 מיליארד דולר ועם עמלה של כ-2%, OpenAI תייצר לעצמה הכנסה של כ-18 מיליארד דולר רק מערוץ זה, שזה כפליים מסך ההכנסות שלה כרגע. 

האם לדפדפן החדש יקראו "הסוכן"? 

בנוסף, בשבועות הקרובים החברה צפויה להשיק דפדפן אינטרנט חדש המבוסס על בינה מלאכותית, בניסיון מובהק לערער את מעמדו של גוגל כרום בשוק הדפדפנים. הדפדפן, המבוסס על קוד המקור הפתוח Chromium, ישלב את כלי ה-AI של OpenAI לביצוע פעולות מורכבות כמו מילוי טפסים והזמנות,  מבלי לעבור לאתרים חיצוניים. אימוץ משמעותי מצד מאות מיליוני משתמשי ChatGPT עלול לפגוע בעסקי הפרסום של גוגל, המבוססים על מידע שנאסף דרך הדפדפן. המהלך מצטרף לאסטרטגיה רחבה של OpenAI להשתלב עמוק יותר בשימושים הדיגיטליים של המשתמשים, כולל התרחבות לתחום החומרה ותשתיות הענן. 

התחרות עם גוגל והתחזית קדימה 

עד היום, לגוגל הייתה כמעט בלעדיות בתחום החיפוש באינטרנט, עם נתח שוק עולמי של כ-91% בכללי, ו-96% במכשירים ניידים. כאמור, היא מעבדת מדי שנה מעל 5 טריליון חיפושים, כלומר כ־14 מיליארד חיפושים ביום ואלה הניבו לה ב-2024 כ-178 מיליארד דולר מפרסום באמצעות חיפושים. הפרסום הכולל של גוגל מוערך בכ-273 עד 296 מיליארד דולר בשנה. מבחינה עסקית, גוגל מתבססת בעיקר על חיפושים כדי לאסוף מידע אישי שמניב רווחי פרסום ממוקדים,  פעילות שמניבה מעל ל־70% מההכנסות שלה.

וכך, נוכל לראות איך למרות העובדה ש-OpenAI מפסידה סכומי עתק וצפויה גם להמשיך ולהפסיד בעתיד הקרוב, השווי שמייחסים לה הוא אדיר. ועם זאת, צריך לזכור שרמת הספקולטיביות גבוהה. יש כאלה שמשווים את אווירת ה-AI הנוכחית לבועת הדוט קום הידועה לשמצה, אבל להבדיל, קצב ההתרחשויות וההתפתחויות שאנחנו רואים בפועל ממחישים לנו כמה שמדובר במהפיכה אמיתית, שתגע בכל תחומי החיים שלנו. OpenAI ו-ChatGPT נכנסו לחיינו ראשונים בהקשר הזה, וניתן רק לראות האם יצליחו להפוך את היותם מטבע לשון למטבע של ממש. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיימיני זה שלב לפני מוות סופי (ל"ת)
    אנונימי 22/07/2025 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Gemini ממש כמו איש מקצוע (ל"ת)
    אנונימי 22/07/2025 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי חפשן 22/07/2025 13:47
    הגב לתגובה זו
    מניסיוני האישי
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

נטפליקס
צילום: יחצ

עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס, למי היא טובה ?

עסקת הענק שבמסגרתה נטפליקס רוכשת את וורנר ברדרס מטלטלת את תעשיית המדיה, מציפה הזדמנויות לצד חסמים רגולטוריים ומשפיעה באופן שונה על מניות החברות ועל שוק האג"ח של וורנר; ניתוח מאת משה מאיר, מזרחי טפחות

משה מאיר |


עסקת הרכישה של חברת המדיה והסטרימינג המובילה בעולם את חברת האולפנים המיתולוגית וורנר ברדרס, תמורת כ 83 מיליארד דולר (כולל חוב), בעסקה המשלבת מניות ומזומן, צפויה לערער את שוק המדיה והסטרימינג העולמי. 

 מצד ההזדמנויות, נטפליקס תקבל גישה ישירה לתוכן אייקוני ועשיר מאוד של אולפנים, ספריות, סרטים, סדרות ופלטפורמת התכנים של HBO. מאגר התוכן העצום, עוצמת המו"מ מול הספקים, הזכויות, וההפצה בקנה מידה גלובלי, כל אלה יקשו מאוד להתחרות מול נטפליקס, מבחינת גודל ועומק, כאחד. 

 מצד הסיכונים, המיזוג יוצר קונסולידציה עצומה, עם שליטה באולפנים, הפצה וסטרימינג. כבר עתה נשמעות טענות על חשש ממונופול. הדבר עלול להוביל להתנגדות רגולטורית בארה"ב ובאירופה ואולי גם ביחס לזכויות בינלאומיות, מה שעלול לעכב, להתנות או אפילו לחסום חלק מהמיזוג בפועל. 


 מעבר להזדמנויות והסיכונים כאמור, לעסקה השפעה על ניירות הערך של שתי החברות.


השפעה שלילית על מניות


את ההשפעה החיובית המידית על מנית וורנר ברדס ראינו ביום שישי האחרון, כשזו זינקה בכ 6.5% לרמה של 26$ למניה, מדביקה בכך את הפער מהמחיר הנקוב בהצעת הרכישה שעומד על 27.75$ למניה.

 מנגד, ירדה מנית נטפליקס במסחר בכ 3%. מה שביטא חוסר וודאות של המשקיעים לגבי ערך המניה בטווח הזמן הקצר בינוני.