וול סטריט
צילום: iStock

סגירה ירוקה ברקע לפרסומים של הפד', הנאסד"ק עלה ב-0.7%

מדיניות הפד' עמדה הערב במרכז ברקע לעדות של פאוואל בקונגרס ופרסום פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה. מניות הטכנולוגיה הובילו את המגמה החיובית, הבנקים הגיבו בירידות. טבע ירדה 2% במסחר תנודתי, פריגו השילה 1% טאואר קפצה ב-2.2%
עמית נעם טל | (13)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.7%,כאשר מוקדם יותר הערב קבעו המדדים המובילים שיא כל הזמנים חדש. ברקע למסחר, יו"ר הפד', ג'רום פאואל, העיד הערב בפני הקונגרס האמריקני, ורמז על הורדת אפשרית של הריבית בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה). במקביל, הפד' פרסם את הפרוטוקו הישיבה האחרונה של הבנק.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%          

היום הגדול של הפד'. ברקע לנתוני המאקרו החלשים בחודשים האחרונים, מדיניות הבנק המרכזי עמדה הערב במוקד. ג'רום פאואל העיד הער מול הקונגרס האמריקני ורמז כי בנק עשוי להוריד את הריבית כבר בחודשים האחרונים. (לכתבה המלאה). 

פחות משעה לאחר סיום העדות של פאואל, הפד' פרסם את פרוטוקול הישיבה האחרונה שנערכה באמצע יוני. לפי הפרוטוקול עולה כי הפד' דן בהשקה של תוכנית הדומה במאפייניה לתוכנית רכישות (QE), כאשר במקביל, נראה כי הורדת הריבית בחודשים הקרובים היא בלתי נמנעת (לכתבה המלאה). כזכור, תרשים הנק' של הבנק השתנה באופן משמעותי בפגישה האחרונה, כאשר כ-7 מתוך 17 החברים בוועדה צופים כי הריבית בארה"ב תרד ב-50 נק' בסיס (2 הורדות ריבית) עד סוף 2019, ועוד נציג אחד צופה כי הריבית תרד ב-25 נק' בסיס (לכתבה המלאה).

שוק האג"ח נסחר היום בתנודתיות. לאחר שבשעות הבוקר רשמו התשואות עליות חדות, המגמה בשוק התהפכה במהירות ברקע לעדות של פאואל. עקומת האג"ח עברה התללה חדה הערב, כאשר הריביות לטווחים הקצרים ירדו בחדות, בעוד התשואה לתקופה של 10 ו-30 שנה טיפסו.

נציין כי גורם נוסף שמוביל לתנודתיות כעת בתשואות, והוא הפעולות של הבנק המרכזי בסין (PBOC). לאחר שהציף את השווקים בכסף זול בעקבות הנפילה של Baoshang בחודש שעבר (לכתבה המלאה), הבנק נמנע מלהזרים כסף בימים האחרונים בטענה כי "הנזילות בשווקים גבוהה כעת". כתוצאה מהפסקת התמיכה, הריבית הבין בנקאית במדינה ללילה  (SHIBOR) זינקה מיום חמישי האחרון מרמה של 0.83% בלבד, לרמה של 1.84% הבוקר, דבר שמשפיע על כל שוקי האג"ח בעולם. 

בגזרת הסחורות, הנפט מזנק הערב ב-4.4%, ברקע לדו"ח המלאים של API שפורסם אמש לאחר סגירת המסחר, והצביע על ירידה של 8.1 מיליון חביות במלאים בשבוע האחרון (לכתבה המלאה). הזהב קפץ ב-14% לרמה של 1,420 דולרים לאוקניה.

במרכז

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ופריגו (סימול:PRGO) איבדו הערב 2% ו-0.81בהתאמה, ברקע לניתוח שפורסם הבוקר ב-BIZPORTAL (לכתבה המלאה). נציין כי האירועים הערב בשוקי האג"ח צפויים להשפיע משמעותית על מחיר המניה, וזאת לנוכח החוב הגדול של החברה לשנים הקרובות. טאואר (סימול:TSEM) עלתה ב-2% כאשר היא נהנת מהרוח הגבית בסקטור. תופין נסגרה הערב בעליות של 1.9% לאחר מסחר סופר תנודתי, וזאת לאחר שקפצה אמש ב-3.9%. 

סקטור הבנקאות המשיך לרכז עניין ברקע לדיווחים האחרונים מדויטשה בנק (סימול:DB), והאירועים סביב הפד' הערב. מניית דויטשה בנק (סימול:DB) עלתה הערב ב-1.6% לאחר שנפלה ביותר מ-10% ב-2 ימי המסחר האחרונים. מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) איבדה הערב 1.1%, ומניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) ירדה ב-0.3%.

מניית לוי שטראוס (סימול:LEVI) צנחה ב-12% ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה, ומתן תחזית נמוכה להמשך השנה. חברת ייצור הג'ינסים דיווחה על הכנסות של 1.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ורווח של 29 מיליון דולר (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מחלקים לי כסף ואני קונה עוד מניות.ממש קל להרוויח (ל"ת)
    אך ורק ןרק למעלה 10/07/2019 22:40
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יונתן 10/07/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    הלך הבית מהשיטה הזאת. די גמרתם עלי
  • 5.
    אך ורק למעלה 10/07/2019 20:32
    הגב לתגובה זו
    הנשיא הבי טוב בהיסטוריה של הבורסה.תנשום אוויר
  • 4.
    תיזכרו מי אמר לכם ראשון מדד amp (ל"ת)
    רק למעלה 10/07/2019 19:44
    הגב לתגובה זו
  • מזה השלוש אותיות? תדר של מוסיקה בערבית קלאסית? (ל"ת)
    לרק למעלה רק לא למעל 10/07/2019 21:49
    הגב לתגובה זו
  • עגל (ל"ת)
    איזה 10/07/2019 20:30
    הגב לתגובה זו
  • תתעצבן זה רק למעלה 10/07/2019 20:26
    הגב לתגובה זו
    שקורא לעצמו פרופסור.אתה פרופסור מאוד מאוד מאוד טיפש.
  • 3.
    לא מוותר למרות שכרגיל אני יוצא טומטום (ל"ת)
    רק למעלה 10/07/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
  • אם יעצבנו אותי אני יעללה את הדאו לבד לשלוש אלף (ל"ת)
    רק למעלה 10/07/2019 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אתם עושים אותי טמבל ואתם לא יודעים אני מורה לחשבון באונ (ל"ת)
    רק למעלה 10/07/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
  • לא נכון 10/07/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    באוניברסיטה ואני ספק אם גמרת בכלל כיתה ב או גג כיתה ג. צבא לא עניין אותך וכמו שסיפרת אתה גר אצל אמא בדירת שניים וחצי חדרים וישן כל היום ומדי פעם קם למקינטוש לחרבש רק למעלה
  • 1.
    רק למעלה 10/07/2019 16:57
    הגב לתגובה זו
    חבורת ליצנים אני לא יודע שדאו כבר קרוב ל10000 אז איך אכתוב שלוש אלף
  • איזה עגל (ל"ת)
    וואלא 10/07/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: