חברת א.זיתוני רכשה קרקע להקמת מגדל מגורים בן 21 קומות ב-68 מיליון שקל
חברת א.זיתוני מדווחת על רכישת קרקע בשטח 11 דונם במזרח העיר רחובות להקמת מגדל מגורים בן 21 קומות ובו 90 יחידות דיור. החברה שילמה על הקרקע סך של 68 מיליון שקל – המשקף עלות של 750 אלף שקל קרקע ליחידת דיור. כ-20% מהדירות במגדל יהיו בגודל 80 מ"ר והיתר דירות גדולות - מה שייתן מענה לאוכלוסיה צעירה וכן למשפרי דיור.
הקרקע הינה חלק מתמ"ל 3003 שאושרה על ידי הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) ומקודמת בהליך מזורז. התוכנית כוללת בניית שכונת ענק ברחובות ובה כ-8,400 יחידות דיור, שטחי תעסוקה, מבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים ופארקים, מסוף תחבורה ובית עלמין. כ-5,100 דירות בתוכנית ייבנו בבנייה מרקמית וכ-3,000 דירות יוקמו בבניינים נמוכים לצד מגדלי מגורים. כ-1,300 יחידות ייבנו לדיור מוגן, דיור להשכרה ארוכת טווח ומעונות סטודנטים, כ-1,620 יחידות דיור יהיו דירות קטנות.
לקריאה נוספת:
>>> מחירי הדירות ברחובות - כמה עולה דירה ומה שכר הדירה.
אבי זיתוני, מנכ"ל חברת א.זיתוני: "מדובר באזור האטרקטיבי והיוקרתי ביותר בעיר רחובות, לצד שכונת המדע המבוקשת וסמוך לצירי תנועה ראשיים ולמכון ויצמן. התב"ע המאושרת כוללת פיתוח סביבתי נרחב שייצר סביבת מגורים שלמה, שתתן מענה לכל צרכי היומיום של התושבים. קהל היעד בפרויקט הם משפרי דיור מאזור רחובות והסביבה, צעירים וסטודנטים הלומדים בעיר, ואין ספק שתהיה השבחה נאה במחירי הנכסים והקרקע בשנים הבאות".
בנייה. קרדיט: צלי אהרוןמס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.
אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.
רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל
החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן.
מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור.
- מס רכוש חוזר לשולחן: הנה המשמעות לבעלי הקרקעות
 - 305 מיליון שקל כבר שולמו: תל אביב מובילה בתביעות לנזקי מלחמה
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה.
