ד"ר אלון הסגל
צילום: יח"צ

על האקולוגיה הדיגיטלית, או: המהפכה שתהפוך את חיינו ל'חדר חכם' גדול

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים ומומחה לתשתיות מידע, עד קשרי הגומלין שלנו עם הטבע והטכנולוגיה שעומדים בפני שינוי משמעותי
ד"ר אלון הסגל | (14)

המכונית האוטונומית מתחילה לנסוע, OLLI – מיניבוס אוטונומי לגמרי המופעל כבר במדינת מרילנד שבארה"ב וכולל גם אפשרות מתן תשובות ושיחה קלה המבוססת על ווטסון, הבינה המלאכותית המסעירה של חברת IBM. יחד עם כלי הרכב האוטונומיים, החלה לפעול המדפסת 3D הגדולה בעולם ומייצרת בתים למגורים בתוך שבוע, בכל מקום שנרצה ומחומרים עמידים לכל מזג אויר.

ומה עם שיטת הטלאהולגרמה החדשה של מיקרוסופט שתאפשר לנו ללכת ברחוב יחד עם חבר וירטואלי ולא דמיוני בכלל, שמחובר אלינו באמצעות מצלמה 3D חדשה המותקנת על הרחפן החדש שמרחף לו מעליו ומשדר בזמן אמת את הדמות שלו אלי. ובעוד אנחנו הולכים ברחוב, נקבל הודעה אישית מהמכונית [האוטונומית] שלנו החונה מרחק מספר רחובות ומזכירה לנו שעוד מעט עלינו לנסוע לפגישה הבאה. ואל חשש, הסוללה שבסמארטפון עומדת להיגמר, עברו ליד הפאנל החדש בעמוד החשמל לידכם, המייצר אנרגיה סולרית ומאפשר מילוי סוללה באמצעות השארה סביבתית.

אם כל אלו לא שכנעו אתכם, אז דעו שאנחנו הולכים לקראת מהפיכה שתשנה לחלוטין את קשרי הגומלין שיש לנו עם הטבע מסביבנו. האקולוגיה משתנה והופכת לאקולוגיה דיגיטלית וכל זה בזכות שדרוג משמעותי ומהפכני של תשתיות המידע והתקשורת מסביב. נסיעה מהנה וחסרת דאגות באמצעות מכוניות אוטונומיות היא תוצר לא רק של כלי רכב טכנולוגי חכם ונוח אלא, והרבה יותר חשוב הוא, הפיתוח וההטמעה של מערך מורכב של תשתיות פיזיות ותשתיות מידע ותקשורת הנדרשות כדי להביא את החלום של הנסיעה ללא נהג למציאות שלנו.

דמיינו מסלול באולינג לילדים שבו הכדור נזרק על ידי המתחרה לאורך המסלול בין שני מחסומים קטנים שלא יאפשרו לו לצאת מהמסלול. בדומה לכך יתנהלו כלי הרכב האוטונומיים, אך במקום מחסומים משני הצדדים, יוטמע מערך חיישנים מקושר לרכב, החיישנים יעבירו מידע אל הרכב וממנו. המידע יצטבר ב"מוח" המלאכותי של הרכב ויעובד לפעילות מידית, ובמקביל יועבר למחסן נתונים גדול הנמצא בענן מידע ויועבד בשיטות חדשנית מעולם ה-BIG DATA לכדי תובנות לטווח מידי ולטווח ארוך. תובנות אלו ישמשו לשפר את עומסי ושיטת מערך התובלה בכבישים. בנפרד, בעקבות כניסת מובילאיי לפרויקט הרכב האוטונומי זינקה מנייתה בוול סטריט בשבוע שעבר בכ-14%. חברות טכנולוגיה ישראליות נוספות ייהנו בעתיד מרכיבים אוטונומיים ומניותיהם יגיבו לחדשות כשיתפרסמו.

מערך תשתיות מורכב

מערך התשתיות המורכב הזה הוא הגורם שבזכותו כל הסביבה החיצונית שלנו מתחילה להשתנות ולהפוך לחדר "חכם" אחד גדול. כבר לפני מספר שנים החלו מומחי ניהול התשתיות לעמול על הארכיטקטורה הרלוונטית הנדרשת כדי לייצר מערך מורכב של חיישנים, שיטות להעברת המידע לענני מידע, שיטות לאבטחת המידע, לניתוח המידע והתאמת המידע לכלי הרכב השונים שינועו בכבישים.

אבל האתגר כאן הוא חדש, שונה ומורכב ביותר. כבר לא מדובר בבניה של חדר או אפילו בית חכם שבו כל מכשיר מקושר לאחר וכל פיסת מידע מועבר לבסיס מידע מקומי. עכשיו כבר מדובר במהפכה של ממש, מהפכת תשתיות המידע והתקשורת שתלווה אותנו לטווח השנים הבאות. מהפיכה שביסודה תשתנה את תפיסת החיים שלנו כיון שבמקום להישאר בבית כדי להימלט ממזג האוויר הלוהט בחוץ, או במקום לחכות בפקק התנועה או לחכות להסעה שתגיע, אנחנו נתחיל להתרגל לכך שהרחוב, הכביש, הגינה בחוץ יתייחסו אלינו כאילו אנו עדיין בתוך החדר המוגן שלנו. מהפיכת תשתיות המידע תהפוך את הסביבה שעד היום נחשבה כסביבה חיצונית, ללא שליטה והגנה מהשמש או מהגשם לסביבה ידידותית, שתהיה חלק מאתנו, שתאסוף מידע ותאפשר לנו תובנות, פתרונות ושליטה.

מהפיכת תשתיות המידע והתקשורת, היא המהפכה האמתית שתלווה אותנו מכאן והלאה, זו שתשתנה את קשרי הגומלין שיש לנו עם הטבע מסביבנו  באמצעות תשתיות הטכנולוגיה הדיגיטלית  ותהפוך את ה"חוץ" לסוג של חדר "חכם" אחד גדול. זו מהפיכת – האקולוגיה הדיגיטלית, שאחריה היחס שלנו לסביבה החיצונית ישתנה  ללא היכר. זה כבר כאן.    

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), מומחה לתשתיות מידע, לשעבר נשיא איגוד האינטרנט הישראלי

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מירי 05/07/2016 15:36
    הגב לתגובה זו
    חסרי ידע או מבוגרים יתקשו למצוא תעסוקה בעולם עם טכנולוגיות חדשות שאינן מובנות למבוגרים בקלות.
  • 11.
    יוחנן 03/07/2016 22:31
    הגב לתגובה זו
    כל מה שהכותב ציין צפוי להתרחש. התהליך ייקח כנראה עוד כעשור.כדאי להתכונן.
  • 10.
    יהודית 03/07/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
    על אקולוגיה שומרים ומטפחים גם ללא טכנולוגיה כיוון שזה איכות חיים משופרת.
  • 9.
    אילן 03/07/2016 16:19
    הגב לתגובה זו
    הבית החכם והטכנולוגיה של רכב אוטונומי הם כורח המציאות בעולם המודרני. כדאי להתחיל להפנים זאת כבר עכשיו.
  • 8.
    נצר אבי 03/07/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    חלק מהטכנולוגיה מיועד לשכבת אינטלגנטית ובעיקר עשירה שהרי פועלים לא ינהגו ברכב של טסלה או ב.מ.וו ולכן עלול להיווצר פער של ממש בחברה בגלל התקדמות הטכנולוגיה.
  • 7.
    חנה 03/07/2016 15:42
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שיהיה צעד טכנולוגי מהיר בשנים הקרובות. מנגד לגבי האקולוגיה איני לגמרי בטוחה שנראה התקדמות מהותית .
  • 6.
    חנוך 03/07/2016 14:49
    הגב לתגובה זו
    מי שלא ידע פשוט יפגר אחרי רבים ויתקשה להשלים את הפער.
  • 5.
    רותי 03/07/2016 14:15
    הגב לתגובה זו
    למי שעוד לא הבין המהפכה התחילה והיא רק תתחזק ותתפשט במדינות המערב כולל ישראל.
  • 4.
    לימור 03/07/2016 14:05
    הגב לתגובה זו
    משהו כמו המהפכה התעשיתית בזמנו. רבים יתקשו למצוא עבודה רצינית בעתיד בגלל חוסר ידע והכנה.
  • 3.
    עומר 03/07/2016 13:54
    הגב לתגובה זו
    זה לא רק מכוניות אוטונומיות וטסלה בראשן -זה יהיה שינוי של ממש בטכנולוגיה של כל חיינו. יהיה מענין.
  • טל 03/07/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    מבחינת התעסוקה רבים יישארו מובטלים כי אין הכנה מקצועית ממשלתית לקראת השינויים שייגרמו בתעסוקה- בעלי מקצועות פשוטים יחסית יפלטו לשוק ללא מקצוע.
  • 2.
    דני 03/07/2016 13:39
    הגב לתגובה זו
    יש במניה מחזורי ענק כך שישנם גם מוכרים גדולים. לא בהכרח מדובר בסוחרי יום בלבד...
  • 1.
    שמשון 03/07/2016 13:34
    הגב לתגובה זו
    העתיד טמון בעולם טכנולוגי מתקדם ומי שידע לעקוב ולהבין יוכל להפיק מכך רווח גדול ולהתקדם בחיים.
  • ליאת 03/07/2016 13:55
    הגב לתגובה זו
    רבים מאתנו פשוט מתקשים להבין את השינוי הענק הצפוי בחיינו.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.