הפד רוצה, עכשיו בואו נחכה לנתונים שיתמכו בהעלאת הריבית

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, סקטור ייעוץ, בנק מזרחי טפחות, על הגורמים שיביאו את הפדרל ריזרב וג'נט יילן בראשון להעלות את גובה הריבית במשק האמריקני
רונן מנחם |

אתמול הפד פרסם את פרוטוקלי הדיונים שקדמו להודעת הריבית של יולי. ההודעה מבטאת היטב את ההתחבטות הקשה בקרב החברים. אין ספק כי הפד רוצה מאוד להעלות ריבית, הן משום שלדעתו הגיע הזמן לאחר עשור כמעט והן משום שנתוני המשק, ובעיקר התעסוקה, מצדיקים זאת כבר תקופה ארוכה. גם האינפלציה הנמוכה פחות מטרידה אותו, היות והוא רואה בירידת מחירי הנפט תופעה זמנית, ולכן מתבונן על האינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה, שעלתה 1.8% וקרובה מספיק ליעד ה-2% שלו.

החשש העיקרי הוא מהעלאת ריבית דווקא בתקופה שבסין מסתמנת האטה כלכלית. האג"ח הממשלתיות האמריקניות מגיבות לאחרונה יותר לחשש מבעיות בסין מאשר לאפשרות שהריבית תעלה, ולכן תשואות הפדיון שם נמוכות ואף פוחתות, למרות שלפי התרחיש המרכזי הריבית תעלה בקרוב - אם לא בספטמבר אז לקראת סוף השנה.

להערכתי, הריבית תעלה בחודש הבא, כי אי העלאה שלה תתפרש בשווקים כאמירה שהמשק האמריקני עדיין לא בשל לכך - וזה מסר שהוא לא מאמין בו ולא רוצה לשדר אותו. עם זאת, יש דרכים רבות להעלות ריבית, למשל קביעה שהריבית תהיה 0.25% ולא 0% - 0.25%. בנוסף, ניתן להבטיח שתוצאות ההעלאה ייבחנו והיא לא תוביל בהכרח לסדרה של העלאות. אני סבור שהפד "יעדיף" להעלות ריבית ואחר כך לעצור אם יראה הרעה, מאשר להמשיך עם הריבית הנמוכה ולהתמודד אחר כך עם לחצי מחירים (נניח אם הנפט מתאושש) שיכתיבו העלאות ריבית חדות יותר.

דוחות התעסוקה ומדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט שיפורסמו לפני הודעת הריבית הבאה, יבהירו את המצב ולהערכתי יתמכו בקבלת החלטה על העלאת ריבית. אם מאמצי השלטונות הסינים יישאו פרי והמצב בסין יתייצב - תרחיש סביר לדעתי - תהיה זו סיבה נוספת למהלך של העלאת ריבית בארה"ב. גם הרגיעה בנושא יוון והרגיעה הגלובלית היחסית סביב אירן ורמתו הנוכחית של הדולר כנגד האירו נוחה לפד. כמו כן, תשואות הפדיון הנמוכות ישרתו את המטרה, שכן הן יעלו בעקבות העלאת ריבית מרמה נמוכה יחסית וכך יקשו פחות על עלות האשראי. חשיבות רבה תהיה להתבטאויות של בכירי הפד, וג'נט ילן בראשם, בשבועות הקרובים. מבחינת השווקים, היות והפד הודיע שצעדיו הבאים יהיו תלויי נתונים, צפויות תגובות חדות, של שוקי המניות והאג"ח לכל נתון כלכלי שיפורסם בארה"ב, ובסין בעיקר, לפי השאלה אם הוא מקרב או מרחיק העלאת ריבית.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.