הפד רוצה, עכשיו בואו נחכה לנתונים שיתמכו בהעלאת הריבית

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, סקטור ייעוץ, בנק מזרחי טפחות, על הגורמים שיביאו את הפדרל ריזרב וג'נט יילן בראשון להעלות את גובה הריבית במשק האמריקני
רונן מנחם |

אתמול הפד פרסם את פרוטוקלי הדיונים שקדמו להודעת הריבית של יולי. ההודעה מבטאת היטב את ההתחבטות הקשה בקרב החברים. אין ספק כי הפד רוצה מאוד להעלות ריבית, הן משום שלדעתו הגיע הזמן לאחר עשור כמעט והן משום שנתוני המשק, ובעיקר התעסוקה, מצדיקים זאת כבר תקופה ארוכה. גם האינפלציה הנמוכה פחות מטרידה אותו, היות והוא רואה בירידת מחירי הנפט תופעה זמנית, ולכן מתבונן על האינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה, שעלתה 1.8% וקרובה מספיק ליעד ה-2% שלו.

החשש העיקרי הוא מהעלאת ריבית דווקא בתקופה שבסין מסתמנת האטה כלכלית. האג"ח הממשלתיות האמריקניות מגיבות לאחרונה יותר לחשש מבעיות בסין מאשר לאפשרות שהריבית תעלה, ולכן תשואות הפדיון שם נמוכות ואף פוחתות, למרות שלפי התרחיש המרכזי הריבית תעלה בקרוב - אם לא בספטמבר אז לקראת סוף השנה.

להערכתי, הריבית תעלה בחודש הבא, כי אי העלאה שלה תתפרש בשווקים כאמירה שהמשק האמריקני עדיין לא בשל לכך - וזה מסר שהוא לא מאמין בו ולא רוצה לשדר אותו. עם זאת, יש דרכים רבות להעלות ריבית, למשל קביעה שהריבית תהיה 0.25% ולא 0% - 0.25%. בנוסף, ניתן להבטיח שתוצאות ההעלאה ייבחנו והיא לא תוביל בהכרח לסדרה של העלאות. אני סבור שהפד "יעדיף" להעלות ריבית ואחר כך לעצור אם יראה הרעה, מאשר להמשיך עם הריבית הנמוכה ולהתמודד אחר כך עם לחצי מחירים (נניח אם הנפט מתאושש) שיכתיבו העלאות ריבית חדות יותר.

דוחות התעסוקה ומדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט שיפורסמו לפני הודעת הריבית הבאה, יבהירו את המצב ולהערכתי יתמכו בקבלת החלטה על העלאת ריבית. אם מאמצי השלטונות הסינים יישאו פרי והמצב בסין יתייצב - תרחיש סביר לדעתי - תהיה זו סיבה נוספת למהלך של העלאת ריבית בארה"ב. גם הרגיעה בנושא יוון והרגיעה הגלובלית היחסית סביב אירן ורמתו הנוכחית של הדולר כנגד האירו נוחה לפד. כמו כן, תשואות הפדיון הנמוכות ישרתו את המטרה, שכן הן יעלו בעקבות העלאת ריבית מרמה נמוכה יחסית וכך יקשו פחות על עלות האשראי. חשיבות רבה תהיה להתבטאויות של בכירי הפד, וג'נט ילן בראשם, בשבועות הקרובים. מבחינת השווקים, היות והפד הודיע שצעדיו הבאים יהיו תלויי נתונים, צפויות תגובות חדות, של שוקי המניות והאג"ח לכל נתון כלכלי שיפורסם בארה"ב, ובסין בעיקר, לפי השאלה אם הוא מקרב או מרחיק העלאת ריבית.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.