הממונה על שוק ההון משנה סדרי עולם בשוק הפנסיה
לפני כשבועיים פרסמה הממונה על שוק ההון טיוטת חוזר אשר סימנה את המגמה המאפיינת את התעשיה הפנסיונית מזה זמן - נגמר עידן הלקוח השבוי. טיוטת החוזר מאפשרת ניוד פוליסות עם מקדמי קיצבה מבטיחי תוחלת חיים, ופונה לשוק של כ-230 מיליארד שקל - פוליסות הקיצבה המשתתפות ברווחים החל מ-1992 ואילך. עקב ההבנה כי המקדמים "הישנים" (עד יולי 2001) הינם מקדמים אינם כדאיים לחברות הביטוח, מדובר בפועל על שוק של כ-120 מיליארד שקל. ההנחה היא שלניוד יהיו חשופות פוליסות עם מקדמי קיצבה מובטחים שהופקו החל מ-1.7.2001.
החל מינואר 2013 נאסרה מכירה של פוליסות מבטיחות מקדם קיצבה. כתוצאה מאיסור זה נוצר מצב של אלפי לקוחות הנמצאים בפוליסות עם מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים, אך עם דמי ניהול גבוהים משמעותית מהנהוג היום בשוק, כשבידם אין כל כלי אפקטיבי המאפשר להם לפנות לחברות ולדרוש הקטנת דמי הניהול.
חשוב להבין כי מקדמי הקיצבה הקובעים למעשה את הפנסיה שלנו מורכבים מהנחת תשואה ומתוחלת חיים צפויה. עקב העובדה כי תוחלת החיים הולכת ועולה, הבטחת מקדם בכניסה לביטוח יכולה להוות יתרון גדול על פני כניסה לתוכנית בה מקדם הקיצבה יקבע רק בעת היציאה לפנסיה. כך לדוגמא למי שיש מקדם קיצבה בגובה 200, יודע כי סכום הכסף הצבור שלו יחולק ב-200 - וכך תקבע הפנסיה. אם חסך מיליון שקלים יקבל קיצבה של כ-5,000 שקלים לחודש.
עד שנת 2013 המקדמים בפוליסות הביטוח הבטיחו תוחלת חיים בכל מסלולי היציאה לפנסיה, ובפוליסות מ-2004 רק במסלול המבטיח מינימום 240 קיצבאות ומעלה. כלומר, מבוטח שהיה מעוניין לבחור מסלול אחר היה זכאי למקדם קיצבה שיקבע רק בעת היציאה לפנסיה. כאמור בשבוע שעבר פרסמה הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון טיוטת חוזר, שדנה בלקוחות עם מקדם קיצבה, ובבסיסה עומדת היוזמה לפתוח שוק זה לתחרות.
- אושר מינויו של עמית גל לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון
- עמית גל מונה לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממונה על שוק ההון קבעה בין היתר את ההוראות הבאות:
- הוראה חשובה שהמקדמים בפוליסות החדשות יהיו זהים למקדמים בפוליסה המנויידת. כך למעשה קובעת הממונה כי כל חברת ביטוח צריכה לעשות את החשבון האקטוארי שלה - מה הכדאיות בקבלת לקוחות עם מקדם קיצבה, חשבון שכמובן יעבור אישור של הממונה.
- הפוליסות מבטיחות המקדם (שיוכל המבוטח לרכוש) יהיו לפי גובה ההפקדה בפוליסה הקיימת של המבוטח. הפקדה זו תגדל אך ורק בהתאם לגידול בשכרו של המבוטח - גידול באחוזי ההפרשות עקב הסכם של המעסיק ובמקרה של עצמאי גידול גידול בהכנסה החייבת.
- הניוד יהיה על מלוא הכספים
הייחודיות הנוספת בטיוטת החוזר הינה שזו הפעם הראשונה בה קובעת הממונה כי חברת הביטוח צריכה לתמחר בנפרד את עלות הבטחת המקדם. עד היום שילמו הלקוחות דמי ניהול שלא היה ברור מה מדמי הניהול מגלם את עלות הניהול, ומה את עלות הבטחת המקדם. זו הפעם הראשונה בה חברות הביטוח יחויבו לתמחר את עלות המקדם בנפרד, כך שיוצר שוק חופשי שבמסגרתו יוכל הלקוח לבחור את החברה לפי תימחור המקדם מצד אחד ותמחור עלות הניהול מצד שני.
חשוב לציין כי חברת הביטוח תוכל לשנות מפעם לפעם את עלות המקדם - זאת בהתאם לעלייה הצפויה בתוחלת החיים. יחד עם זאת, עלות המקדם ודמי ניהול לא יוכלו לעלות על דמי הניהול ששילם המבוטח בפוליסה המנויידת. תמחור עלות המקדם בנפרד כנראה שתביא בשלב זה או אחר לפיתוח מכשירים אלטרנטיבים לתשלום קיצבאות, כמו לדוגמא קופות גמל כאלה ואחרות שירכשו את הבטחת המקדם דרך חברות הביטוח. ייתכן שלא ירחק היום בו נראה ניהול כספים אצל "המנהל כספים הנכון" ויציאה לפנסיה מחברה אחרת. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**
- 1.מני 10/08/2015 11:17הגב לתגובה זותמיד מתקבלת התחושה שההסבר נועד עבור מי שכבר מכיר את הנושא וחי אותו. אולי עבור 90 אחוז מהאנשים שהנושא מעניין אותם ורוצים להבין אותו כדאי להכניס דוגמאות?!
- צודק מאוד. טבלאות והסברים פשוטים (ל"ת)נחוצים מאוד לציבור 11/08/2015 09:24הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.