מלחמת הסחר

מלחמת הסחר היא מאבק כלכלי וגיאופוליטי מתמשך בין המעצמות הגדולות בעולם, ובראשן ארצות הברית וסין, המעצב מחדש את שרשראות האספקה הגלובליות ואת חוקי המסחר הבינלאומי.
המאבק מבוסס על שימוש הדדי במכסי מגן גבוהים, הגבלות על יבוא ויצוא של סחורות, וסנקציות על חברות טכנולוגיה, מתוך מטרה להגן על התעשיות המקומיות, לצמצם גירעונות מסחריים ולשמור על עליונות טכנולוגית ולאומית.
הדינמיקה של עימות זה מאופיינת בתקופות של הסלמה, הכוללות הטלת סבבי מכסים חדשים על חומרי גלם ומוצרי צריכה, לצד תקופות של רגיעה זמנית וניסיונות להשגת הסכמי סחר
דו-צדדיים. השפעותיה של מלחמת הסחר חורגות
מעבר למדינות הישירות המעורבות בה; היא מייצרת לחצים אינפלציוניים עולמיים עקב התייקרות עלויות הייצור והשינוע, וגורמת לחברות ענק להעתיק את מפעליהן למדינות ניטרליות כדי לעקוף את מגבלות המס.
למלחמת הסחר יש השפעה ישירה על תיקי
ההשקעות; התנודות ביחסי המעצמות משפיעות מיידית על מדדי המפתח בוול סטריט, על שוויין של ענקיות הטכנולוגיה, השבבים והרכב החשמלי, ועל מחירי הסחורות וחומרי הגלם המיובאים לישראל, דבר המשליך
בסופו של דבר על רווחיות החברות המקומיות ועל כוח הקנייה של הצרכן בישראל.
- טראמפ לא שמח: הגירעון של ארה"ב מול סין בשיא חדשלמרות המכסים שהטיל הנשיא בחודשים האחרונים על סחורות סיניות, נתוני הגירעון של ארה"ב ממשיכים להידרדר
- טראמפ: "או שיהיה הסכם אמיתי עם סין או שלא יהיה הסכם בכלל"נשיא ארה"ב ממשיך לייצר ספקולציות סביב מלחמת הסחר עם סין. טראמפ: "בסופו, של דבר, אני מאמין שהסכם עם סין יגיע"
- סגירה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק הוסיף 1.5%, אמזון עלתה 4.9%המדדים הגיבו לראשונה לפגישה בסופ"ש האחרון בין המנהיגים. מניות הרכבים קפצו בעקבות הציוץ הבוקר של טראמפ. הנפט זינק 4.4% , אפל עלתה 3.5%, הדולר נחלש. שוק האג"ח לא התרשם מהעליות
- זו הסיבה לזינוק בשווקיםציוץ של טראמפ כי סין הסכימה להפחית מכסים על כלי רכב אמריקאים, מקפיץ את החוזים בארה"ב. שיעור המכס הנוכחי בסין על כלי רכב אמריקאים עומד על 40%
- פסגת G-20: ארה"ב וסין הסכימו על הפסקת אש במלחמת הסחרשתי המעצמות סיכמו ביניהן על "הפסקת אש" למשך 90 יום, החל מ-1 בינואר 2019. סין התחייבה לבצע כמות גדולה של רכישות במגוון תחומים כדי לתקן את מאזן הסחר
- טראמפ: "הסכם עם סין? אני לא בטוח שאני בכלל רוצה הסכם כזה"נשיא ארה"ב ייפגש בשבוע הבא עם שי ג'ינפינג בפסגת ה-G-20 שתתקיים בארגנטינה. טראמפ: "המכסים מכניסים מילארדי דולרים לארה"ב, אני אוהב את המצב כמו שהוא"
- אסיה: הבורסה בסין נפלה 2.5% בהובלת מניות הטכנולוגיהסקטור הטכנולוגיה בסין נסחר תחת לחץ לאחר דיווח לפיו ארה"ב החלה להפעיל לחץ על בנות בריתה שלא לבצע עסקאות עם יצרנית הטלפונים החכמים וואווי
- הפחד חזר לאסיה: הממשל בסין הכריז כי יספק אשראי לסקטור הפרטיבורסות אסיה נפלו עד 2.4% לאחר פרסום נתוני האינפלציה בסין אשר הראו סימני התגברות ועל רקע חששות המשקיעים מפני התמשכות מלחמת הסחר
- "כנראה שהלחץ של טראמפ משיג תוצאות אחרי הכל""כולם בסין יודעים שבכל מה שנוגע למלחמת הסחר, לסין יש הרבה יותר מה להפסיד מארה"ב", אומר מנהל בקרן ההון סיכון הסינית SAIF
- מיטב דש: "הדשדוש בשוק הנדל"ן ימשך, תוך ירידה מתונה במחירים"בבית ההשקעות מעריכים כי הדובים בסין ינערו את הממשל וממליצים להעלות את החשיפה לשווקים המתעוררים כנגד הקטנת החשיפה לשוק המניות האמריקאי