וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

המדדים סיימו בירידות, הראסל נפל 2.2%, הנאסד"ק איבד 0.6%

המדדים עברו לירידות. הנפט ממשיך להתחזק ומאיים על האינפלציה. נפט עולה זה אינפלציה עולה. אינפלציה עולה זה ריבית עולה. וזה אומר - לחץ על המניות. שוק המניות מתוסכל מהריבית העולה, זה מסוכן. בינתיים הנפט העולה לא משפיע, אבל צריך לקחת את זה בחשבון.  מספר המשרות החדשות שנפתחו בחודש פברואר היה הנמוך ביותר מאז קיץ 2021 ונראה ששוק העבודה סופסוף נפגע מהעלאות הריבית; הזהב מטפס אל מעבר ל-2,000 דולר לאונקייה בזמן שמדד הדולר ממשיך לאבד גובה (לכתבה המלאה) ג'יימי דיימון כאן כדי לקלקל לכולם את הנחת שחוו מעט לאחר מה שהיה נראה כמו תום המשבר הבנקאי שפרץ בעקבות קריסת בנק עמק הסיליקון. "בזמן שאני כותב מכתב זה, המשבר הנוכחי עדיין לא הסתיים, וגם כשהוא יהיה מאחורינו, תהיינה לו השלכות לשנים קדימה", כתב מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, שהיה שחקן מרכזי במשבר, לבעלי המניות. ובכל זאת, הוא אמר שאנחנו לא קרובים כל כך למצב הגרוע שהיה במהלך ההתמוטטות הפיננסית של 2008. המכתב של דיימון מגיע בזמן שהמשקיעים מחפשים סימנים שיעידו על מצב המערכת הפיננסית, והשפעתה על העסקים השוטפים של הבנקים. לכתבה המלאה  
נפט: מחיר הזהב השחור המשיך לטפס לאור קיצוץ הייצור של המדינות החברות בארגון אופ"ק כאשר חבית מסוג WTI נסחרה תמורת 81 דולר בעוד חבית מסוג ברנט נסחרה תמורת 85.5 דולר. קריפטו: הביטקוין BITCOIN 0.61% נסחר במחיר של 28,550 דולר ושווי שוק 546.4 מיליארד דולר. האית'ריום ETHEREUM 1.48% נסחר תמורת 1,870 דולר ושווי שוק של 225.1 מיליארד דולר.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 0.61%
  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו הזהב שוב עבר את רף ה-2,000 דולר לאונקייה - מה הסיבות ואיך נחשפים? הזהב חוזר לכותרות לאחר עלייה של 12% בחודש האחרון ומיתון עלול להרים את המחיר לשיאים חדשים (לכתבה המלאה) בזמן שכולם חששו השורטיסטים הרוויחו קרוב למיליארד דולר מקריסת FRC - על פי דוח של חברת דאטה עולה כי הקריסה של הבנקים הניבה רווחים נאים לחלק מהמשקיעים שלקחו את הסיכון והימרו נגדם - איפה הם דווקא נפגעו? (לכתבה המלאה) נתוני תעסוקה חלשים מהמצופה שולחים את המדדים למטה - המיתון כבר פה? מספר המשרות החדשות שנפתחו בחודש פברואר היה הנמוך ביותר מאז קיץ 2021 ונראה ששוק העבודה סופסוף נפגע מהעלאות הריבית; הזהב מטפס אל מעבר ל-2,000 דולר לאונקייה בזמן שמדד הדולר ממשיך לאבד גובה (לכתבה המלאה) ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים" - מזהיר מההשלכות שנים קדימה. מנכ"ל ג'יי פי מורגן טען במכתבו השנתי לבעלי מניות כי "האירועים האחרונים אינם דומים למה שהתרחש במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008"; המשבר בבנקאות בארה"ב החל עם קריסת בנק עמק הסיליקון, שנסגר על ידי הרגולטורים ב-10 במרץ כאשר לקוחותיו משכו עשרות מיליארדי דולרים מהבנק (לכתבה המלאה). למרות הזינוק, החוזים העתידיים על הנפט הפוכים - האם זה יכול להיות סימן שורי? בעוד שהחוזים העתידיים על הנפט לטווח הקרוב עולים באחוזים ניכרים, החוזים העתידיים לטווח הארוך מצננים את החגיגה; מניות של חברות נפט רבות נוטות להיסחר על סמך הציפיות לטווחים הארוכים ולא אלו הקצרים (לכתבה המלאה). סתם פאניקה: הסיבה למשבר הבנקים הנוכחי - הרשתות החברתיות. הציבור מכלל העולם משך בשנה האחרונה פיקדונות בסך כ-800 מיליארד דולר מבנקים אמריקאים. למה זה קרה באמת? פרופ' עלי קריזברג בטור מיוחד (לכתבה המלאה). מניות במרכז חברת התוכנה AI קרסה 27%  מניית פורד FORD MOTOR ירדה לאחר ירידה במכירות של רכבים חשמליים - החברה מסרה 40% יותר רכבים חשמליים מאשר שנה שעברה, אבל בחודשים האחרונים מראה האטה במכירות שככל הנראה פותחת את הדלת ליריבותיה (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC הורידה את מחיר הקרוסאובר בישראל: הנחה של 50 אלף שקל - המחיר יעמוד על 224 אלף שקל, במקום 285 אלף שקל לגרסה שעד היום שווקה בסין בלבד. השאלה: האם לקוחות (לכתבה המלאה). מניית חברת המסחר האלקטרוני Etsy ETSYINC עלתה במסחר לאחר שפייפר סנדלר שדרגה אותה מ'נייטרלי' ל'עודף משקל'. החברה אמרה שהיא חושבת שהחוזקות של השוק של Etsy "יסייעו להאיץ מחדש את צמיחת הקונים". המניה ירדה ב-9.6% ב-2023. מניית יצרנית המטוסים בואינג BOEING ירדה במסחר לאחר ש-Northcoast Research הורידה את דירוג המניה ל'מכירה'. חברת המחקר ציינה כי היא צופה שינויים בייצור המטוסים, איפוס תחזיות הקונצנזוס ורוח נגדית עבור החברה ברבעון הנוכחי. מניית אינטל INTEL CORPORATION קיבלה העלאת דירוג, הגיעה לתחתית? "החברה עברה את החלק המאתגר, מניית החברה כבר לא מגיבה בירידות לחדשות רעות" (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט חברת פאגאיה  פאגאיה עלתה 4% אינוביז אינוויז ירדה 8% סימילרווב  סימילרווב איבדה 5%  קומפיוגן קומפיוגן 0.71% נפלה 8% סטרטסיס סטרטסיס דחתה פה אחד את ההצעה של ננו דיימנשן ננו דיימנשן לרכישת סטרטסיס לפי 19.55 דולר למניה - ההצעה המעודכנת עדיין משקפת הערכת חסר משמעותית לסטרטסיס, ואינה לטובת החברה ובעלי מניותיה; סטרטסיס מעמידה על דיוקן מספר הצהרות מטעות של מנכ"ל ננו דיימנשן, יואב שטרן (לכתבה המלאה).  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    למה מניית c.3.ai צונחת (ל"ת)
    ח 04/04/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למה מניית ai.c3 mubj, (ל"ת)
    y 04/04/2023 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איצ+האריס 04/04/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    כמובן לא כולל כל החברות שתעלמנה בהשאירן הרבה טריליונים חובות אבודים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.