וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

ירידות שערים: הנאסד"ק ירד ב-0.9%, מדיוונד נפלה ב-15%

יום המסחר בוול-סטריט ננעל בירידות. הדאו ג'ונס ירד ב-0.3%, הנאסד"ק ירד ב-1.6% וה-S&P 500 ירד ב-0.5%. אתמול, המסחר בוול-סטריט ננעל בעליות שערים, הדאו עלה ב-1.8%, הנאסד"ק עלה ב-1.6%, וה-S&P 500 עלה ב-1.9%.  המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.2%  

  • טרם החל המסחר הרציף
היום ידווחו BEST BUY CO INC COSTCO WHOLESALE TORONTO DOMINION BANK   SMITH & WESSON BRANDS INC  GAP INC THE מחר (ו') -    HIBBETT SPORTS INC בגזרת הישראליות: היום מדווחת סול ג'ל  מאקרו: האוקראינים אמרו כי המשא ומתן מול הרוסים יתחדש בשעות הקרובות. בינתיים במריופול האוקראינית מדווחים כי הכוחות הרוסים מנסים להחיל מצור על העיר. הרוסים מצדם מאיימים שלא יספקו מנועים רקטיים לארצות הברית. נתוני תביעות האבטלה החדשות לשבוע שעבר בארצות הברית הפתיעו לטובה: 215 אלף מול צפי הכלכלנים שהיה 225 אלף. שבוע לפני כן הנתון עודכן מ-232 אלף ל-233 אלף. באשר לתביעות נמשכות לשבוע שהסתיים ב-19 בפברואר, הפתעה שלילית: 1.476 מיליון כאלה מול ההערכות שדיברו על 1.420 מיליון תביעות. בשבוע שקדם לו הנתון עודכן מטה ל-1.474 מיליון לעומת 1.476 מיליון בפרסום המקורי. קיצוץ המשרות ע"י המעסיקים בארצות הברית בפברואר הסתכם ב-15,245 משרות - נתון הנמוך ב-20% מאשר 19,064 המשרות שקוצצו בינואר. הנתון הסופי לייצור המגזר הלא חקלאי בארצות הברית ברבעון הרביעי של 2021 עמד בצפי הכלכלנים: עלייה של 6.6%, כמו קודם לכן. "הפד נקרע בין אינפלציה לסיכוני הצמיחה - מחירי האנרגיה מזנקים בזמן כאמור שהביקוש לאנרגיה בכלל לא עולה! כלומר, זאת לא הכלכלה החזקה שמסבירה את קפיצת המדרגה במחיר, מה שמעלה את הסיכון שהמחסור באנרגיה יבלום את הכלכלה", כותב אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של הפניקס-אקסלנס בסקירתו. "ספר הבז' שפורסם אתמול, המתאר את דיווחי שלוחות הפד על המצב הכלכלי בתחומן לפי מידע שנאסף לפני ה-18 בפברואר, טרום מלחמת אוקראינה, כבר תיאר כי מאז אמצע ינואר פעילות הכלכלה האמריקאית התרחבה ב"קצב צנוע עד בינוני" (לכתבה המלאה). "צריך להיזהר מהשימוש בטרמינולוגיה של 'המלחמה מאחורינו'. גם אם הפעילות הצבאית תסתיים בהסכם כזה או אחר ההשלכות על התפוקה, שטחי גידול וכח אדם זמין תהיינה ארוכות וממושכות יותר, לכן ההשפעה שלה על מחירי המזון תהיה ארוכה גם היא", כך אומר בראיון לביזפורטל על עליית מחירי הסחורות החקלאיות רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות. "נזק לקרקע ולרכוש בהחלט נגרם ויגרם, אבל קשה להעריך אפילו בצורה משוערת את הנזק בשורה התחתונה מעצם הפעילות הצבאית לשטחי גידול, כח אדם זמין, שימוש בטכנולוגיות", הוסיף (לראיון המלא). ג'רום פאואל, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, בדברים שהוכנו לקראת הופעות כפולות השבוע בפני בית הנבחרים והסנאט, אומר כי למרות המצב באוקראינה - הריבית תעלה, אך אמר כי ימליץ על העלאתה ב0.25% ולא 0.5% כפי שחשש השוק. לדבריו "ההשלכות על כלכלת ארה"ב הן מאוד 'לא ודאיות' ואנחנו נעקוב מקרוב אחר המצב. ההשפעות בטווח הקרוב על כלכלת ארה"ב, הפלישה לאוקראינה, המלחמה המתמשכת, הסנקציות והאירועים שיבואו, יוצרים חוסר ודאות רבה", הוסיף. "ביצוע מדיניות מוניטרית הולמת בסביבה זו דורש הכרה בכך שהכלכלה מתפתחת בדרכים בלתי צפויות. נצטרך להיות זריזים בתגובה לנתונים נכנסים ולתחזית המתפתחת" (לכתבה המלאה). מניות במרכז: SNOWFLAKE INC צונחת - צופה האטה בצמיחה ל-70% לעומת 100% ב-2021. החברה הכתה את תחזיות האנליסטים וסיפקה תחזיות טובות יותר מממוצע האנליסטים, ובכל זאת המניה צונחת (לכתבה המלאה). OKTAINC יורדת על אף שהציגה הכנסות מעל למצופה ברבעון הרביעי וכך גם הפסד קטן יותר משציפו האנליסטים, התחזית שלה לשנת הקרובה הייתה מאכזבת: הפסד של 1.24-1.27 דולר למניה על הכנסות של 1.785 מיליארד דולר (צמיחה של 38%). האנליסטים ציפו לנתונים של 0.49 דולר ו-1.75 מיליארד דולר, בהתאמה. מניית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN)ממשיכה לרדת, אחרי שחזרה בה מההודעה על העלאת מחירים, שהביאה לירידה של 13% במחיר המניה אתמול. החברה שהונפקה בשווי של 77 מיליארד דולר וזינקה ל-150 מיליארד דולר - כבר בשווי של 47 מיליארד בלבד, קרי איבדה 70% משוויה (לכתבה המלאה). BEST BUY CO INC (BBY) קמעונאית הענק קופצת במסחר המוקדם כשהמשקיעים מתמקדים בשורת הרווח למניה לרבעון הרביעי, שהכתה את צפי האנליסטים, ולא בשורת ההכנסות, שפספסה אותו. החברה דיווחה על רווח מתואם של 2.73 דולר למניה על הכנסות של 16.365 מיליארד דולר. הערכות השוק דיברו על רווח של 2.72 דולר למניה על הכנסות של 16.598 מיליארד דולר. ספלאנק (SPLK) חברת התכנה עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות של השוק לרבעון הרביעי והודיעה על מינוי מנכ"ל חדש: גרי סטיל. החברה הציגה רווח מתואם של 0.66 דולר למניה על הכנסות של 901.12 מיליון דולר בעוד השוק ציפה בכלל להפסד מתואם של 0.19 דולר למניה על הכנסות נמוכות ב-16.5% לערך מאלה שהציגה בפועל. MODERNA (MRNA) מפתיעה לטובה - איפה התחתית במניה? הסנטימנט כרגע בשוק הוא לרעת יצרניות חיסוני הקורונה, אבל דווקא מודרנה מספקת תחזיות לא רעות לשנת 2022. האם השוק מיהר להספיד אותה? - לטור המלא של יואב בורגן. ישראליות בוול סטריט: מניית מדיוונד נופלת אחרי שדיווחה כי תצא להנפקה של כ-5.2 מיליון מניות, בתמורה כוללת של כ-10 מיליון דולר. מחיר המניה בהנפקה יעמוד על 1.92 דולר למניה, דיסקאונט של כ-15% על שער הבסיס של המנייה היום בוול סטריט (לכתבה המלאה). REE : ההפסד העמיק אבל טוב מצפי האנליסטים והמניה עולה במסחר המוקדם. ההפסד ברבעון הרביעי גדל ל-26 מיליון דולר, ברבעון השלישי ההפסד עמד על 19.5 מיליון דולר, וברבעון המקביל אשתקד ההפסד עמד על 6 מיליון דולר - על אפס הכנסות; דניאל בראל, מנכ"ל החברה אמר לביזפורטל בעבר כי המכירות יגיעו רק ב-2023, האם יש למה לחכות? (לכתבה המלאה). חברת התכנה הדואלית מג'יק 0.04% , המספקת פתרונות אינטגרציה עסקית וייעוץ בתחומי התמיכה הטכנית מדווחת כי ההכנסות ברבעון הרביעי של 2021 עלו בכ-27% ל-133 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים בוול סטריט ל-125.5 מיליון דולר, ולעומת 104.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה) חברת ואלנס המפתחת שבבי התקשורת לתעשיית הרכב מדווחת על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2021: ההכנסות הסתכמו ב-20.7 מיליון דולר וההפסד המתואם (בניכוי הוצאות הקשורות במיזוג עם שלד הספאק) עמד על 8 סנט למניה. האנליסטים ציפו שהחברה תכניס 20.04 מיליון דולר ותפסיד 6 סנט למניה (לכתבה המלאה) מניית אינוויז נפלה אמש לאחר שהחברה פספסה את התחזיות - עם הכנסות של 1.65 מ' ד' ההפסד למניה ברבעון הרביעי של 2021 הסתכם ב-19 סנט. האנליסטים ציפו שתכניס 2.9 מ' ותפסיד 18 סנט למניה. תחזית החברה היא להזמנות בהיקף של 2.6 מיליארד עד 2030 ולסגור השנה 10 תכניות פרה-ייצור לליידאר שלהם. עוד הם מנהלים משאים ומתנים שיוכלו להגדיל את הצבר ב-30% (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משקיען 03/03/2022 22:56
    הגב לתגובה זו
    טירוף מוחלט בבורסות ארה"ב המון המון מניות קורסות היום. סלחו לי אבל האמריקאים על סמים קשים מטורללים לגמרי.
  • 4.
    השוק חיכה לברבור שחור וקיבל דוב אפור (ל"ת)
    אחי 03/03/2022 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 03/03/2022 20:07
    הגב לתגובה זו
    מי שכבר מושקע שם נדפק???
  • 2.
    המעניש 03/03/2022 17:57
    הגב לתגובה זו
    התמוטטות אחראי נתוני האינפלציה בארצות הברית המתרסקת ומוכת האינפלציה שתגיע לסביביות ה 9% שתרעיד את השווקים
  • 1.
    אמריקקים נבלות יימח שמם חייבים לרסק את טבע בפתיחה כל יו (ל"ת)
    tt 03/03/2022 16:35
    הגב לתגובה זו
  • רק למלה (ל"ת)
    רק למלה 03/03/2022 17:22
    הגב לתגובה זו
  • לטוטו מאיצ 03/03/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    לי שהם בעליות חזקות כרגע בעד ישראל ואירופה מתדרדרות...זה מה יש במבי(אבל חמוד כנראה)
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.