וורן באפט
צילום: טוויטר

ברקשייר האת'וויי מביטה קדימה - האתגר שלאחר עידן באפט

בעוד מניית הקונגלומרט רושמת זינוק של 17%, המשקיעים מתמקדים בשאלות הירושה וההשלכות של פרישת 'האורקל מאומהה' שיחגוג בקרוב 95

אדיר בן עמי | (4)

בעוד מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc 0.66%   רושמת עלייה מרשימה של 17% מתחילת השנה – הישג יפה בהשוואה למדד S&P 500 שנותר מאחור בפער של 23 נקודות – לקראת פגישת המשקיעים השנתית, המבט של המשקיעים מופנה דווקא לשאלה הבלתי נמנעת: כיצד תיראה החברה ביום שאחרי וורן באפט?


לקראת האסיפה השנתית המתקרבת ב-3 במאי באומהה, נברסקה, הספקולציות גוברות. המשקיע האגדי, שיחגוג 95 באוגוסט הקרוב, רמז במכתבו האחרון לבעלי המניות כי העברת המושכות לגרג אייבל, יורשו המיועד, תתרחש "בקרוב".


"המנכ"ל האייקוני ביותר בהיסטוריה"

הנתונים מדברים בעד עצמם: צמיחה פי 40,000 מאז 1965. מחברה טקסטיל כושלת, הפך באפט את ברקשייר לענקית בשווי 1.2 טריליון דולר – מקום שביעי ברשימת החברות הגדולות בעולם, אחרי אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אלפאבית, אמזון ומטא. עבור משקיעים ותיקים, התוצאה היא עושר עצום, כאשר רבים מחזיקים במניות בשווי העולה על 100 מיליון דולר. אך בצל ההצלחה החששות גוברים. "הוא המנכ"ל האייקוני ביותר בהיסטוריה," מסביר מאייר שילדס, אנליסט ב-KBW. "משקיעים רבים מחזיקים במניה בגלל וורן באפט, לא בגלל ברקשייר עצמה."


נדמה שהמשקיעים עדיין לא מתמחרים את הסיכון. מניות החברה נסחרות בהערכת יתר היסטורית – 1.7 פעמים הערך בספרים, השיעור הגבוה ביותר מאז 2007. יחס המחיר לרווח עומד על 25, פרמיה משמעותית ביחס למדד S&P 500. בעוד שבשנים עברו נסחרה המניה בהנחה מול ערכה הפנימי המוערך, כעת היא נסחרת בפרמיה.


אפילו באפט עצמו נראה סקפטי לגבי המחיר הנוכחי. בניגוד ל-2020-2021, כאשר החברה רכשה חזרה מניות בהיקף של 24 מיליארד דולר בשנה, מאז מאי 2024 ועד מרץ האחרון לא בוצעו רכישות עצמיות כלל. זהו איתות ברור מהמשקיע האגדי שהמניה יקרה מדי.


למרות זאת, מצבה הפיננסי של החברה איתן כפי שלא היה מעולם. קופת המזומנים תפחה ל-318 מיליארד דולר בסוף 2024, בעקבות מכירות נטו של מניות בהיקף 134 מיליארד דולר בשנה שעברה, בעיקר ממניות אפל. הרווח התפעולי השנתי (ללא רווחי השקעות) עומד על 45 מיליארד דולר אחרי מסים.


אסיפת המשקיעים

באסיפה הקרובה, יחלוק באפט את הבמה עם אייבל ועם אג'יט ג'יין, ראש מחלקת הביטוח. שינוי משמעותי השנה: מקטע השאלות והתשובות קוצר בכשעה  – אולי סימן להתחשבות בגילו המתקדם של באפט. "המשקיעים יתמקדו לא רק בתחזיות הכלכליות ובאסטרטגיה, אלא גם באיך באפט נראה ומתנהג," מציינת קתרין סייפרט, אנליסטית ב-CFRA. "זו ההזדמנות היחידה בשנה לראות אותו פנים אל פנים."

קיראו עוד ב"גלובל"


השאלה המרכזית נותרה: מה יקרה אחרי באפט? גרג אייבל, שעלה לתפקידו הנוכחי ב-2018 לאחר שניהל את עסקי השירותים של החברה, מנהיג כבר כעת את העסקים הלא-ביטוחיים בפועל. באפט שיבח את גישתו המעורבת יותר, בניגוד לסגנון הניהול המרוחק שאפיין את באפט עצמו.


אך מעבר לאייבל, משפחת באפט צפויה למלא תפקיד מכריע. שלושת ילדיו – הווארד, סוזן ופיטר – ישלטו בנאמנות שתחזיק במניותיו לאחר מותו. עם 30% מזכויות ההצבעה (למרות החזקה של 14% בלבד בהון), השפעתם תהיה משמעותית בשנים הראשונות, אם כי תפחת בהדרגה עם הזמן כשהמניות יועברו לקרנות צדקה.


המשפחה, בדומה לבאפט, צפויה להתנגד לפירוק הקונגלומרט – חשש שבאפט הביע לא פעם. בצוות הניהולי עשויים לחול שינויים נוספים: ג'יין, בן 73, עשוי לפרוש וכנראה יוחלף על ידי ג'ו ברנדון, ששימש בעבר כמנהל אלגהני לפני רכישתה על ידי ברקשייר. מנהלי ההשקעות טוד קומבס וטד וסלר, המנהלים כיום כ-10% מתיק המניות, עשויים לקבל אחריות על כולו.


שאלה בוערת נוספת: האם החברה תתחיל לחלק דיבידנדים? באפט התנגד לכך תמיד, בטענה שהכסף מנוהל טוב יותר בידיו. אך לאחר פרישתו, אייבל עשוי להתקשות להצדיק מדיניות זו. "חלוקת דיבידנד תהווה דרך טובה להפגין מנהיגות מבלי לשנות את התרבות הארגונית," מעריך שילדס.


בטווח הקצר

בטווח הקצר, המשקיעים תוהים אם ברקשייר ניצלה את הטלטלה האחרונה בשוק המניות להשקעות חדשות. אך שילדס סבור שהציפיות לרכישות גדולות עלולות להתבדות. "מלבד תקופה קצרה ב-2022, באפט היה שמרני להפליא בשנים האחרונות." צבירת המזומן העצומה עשויה לשרת מטרה אחרת: לאפשר לאייבל לרכוש מניות בחזרה במקרה של צניחה במחיר לאחר פרישת באפט.


האם צפויה רכישת ענק בסגנון "פיל" כפי שבאפט מכנה זאת? הסיכויים נמוכים. רכישתה האחרונה הגדולה של ברקשייר – פרסיז'ן קסטפארטס ב-2016 תמורת 34 מיליארד דולר – נחשבת לאכזבה. החברה נפגעה קשות בתקופת הקורונה, והכנסותיה כיום בקושי שוות לאלו שלפני עשור, בעוד שה-S&P 500 שילש את ערכו. גם רכישת פיילוט תמורת 13 מיליארד דולר בשלושה שלבים (2017-2024) נחשבת להצלחה מתונה בלבד, עם ירידה של 42% ברווחים לפני מס בשנה האחרונה.


עם זאת, ישנן כמה אפשרויות על הפרק: רכישת 72% הנותרים של אוקסידנטל פטרוליום, השתלטות על בוני בתים גדולים כמו D.R. הורטון או טול ברדרס שמייסדיהם המרכזיים נפטרו, או אפילו פפסיקו הנמצאת בשפל של חמש שנים – אם כי נאמנותו ארוכת השנים לקוקה-קולה עשויה למנוע זאת.


לצד שאלות אלו, המשקיעים ירצו לשמוע על יחידות מפתח בחברה: מסילת הרכבת ברלינגטון נורת'רן סנטה פה, הסובלת משולי רווח נמוכים יחסית לתעשייה; ברקשייר האת'וויי אנרגיה, מהמפעילות הגדולות של אנרגיה מתחדשת בארה"ב; וגייקו, חברת ביטוח הרכב שעברה התאוששות תחת ניהולו של קומבס, אך עדיין מתקשה לעמוד בקצב של פרוגרסיב המתחרה, שעקפה אותה למקום השני בתעשייה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בא 28/04/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    שטחים ענקיים באמזונס או באיזןר אחר ופשוט נותנים מרחב נשימה לאלפי מינים של בעלי חיים ..כרגע כול שנה נעלמים אלפי מינים!! !
  • 2.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    כתבה מאלפת 28/04/2025 05:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברקשייר היא באפט (ל"ת)
    בא 28/04/2025 02:03
    הגב לתגובה זו
  • ומאנגר זל (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?

החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה

אדיר בן עמי |

מניית אורקל Oracle Corp -3.22%  מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.


בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.


חוזקה כי מדובר בכמות עבודה חסרת תקדים שיכולה להציב את אורקל בשורה אחת עם אמזון ומיקרוסופט בתחום הענן. החולשה: כמעט שני שלישים מהחוזים האלה תלויים בלקוח אחד בלבד, OpenAI, חברה שעדיין מחפשת מימון כדי לעמוד בקצב ההתחייבויות שלה.


במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.


ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי

כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.

on holdings
צילום: טוויטר
דוחות

המתחרה השווייצרית של נייקי ואדידס מפתיעה עם תוצאות מרשימות

מניית החברה מזנקת ב-20% לאחר שרשמה עלייה של 25% במכירות, רווחיות גבוהה מהצפוי ושיפור תחזיות - איך המותג השווייצרי מצליח לשמור על צמיחה מרשימה למרות אתגרים כלכליים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ONION נעליים

חברת On HoldingOn Holding 19.74%  , יצרנית הנעליים השווייצרית, הציגה תוצאות כספיות מרשימות לרבעון השלישי של השנה. מניית החברה מזנקת ב־20% ל-42 דולר בעקבות הדיווחים על מכירות גבוהות מהצפוי, ומעדכנת את תחזית הרווח שלה לשנה כולה. המותג מוכיח שאפשר למכור הנעלה ומוצרי ספורט במחירי פרמיום מבלי לפגוע בביקושים.


במהלך הרבעון שהסתיים בספטמבר, מכירות החברה עלו ב־25% והגיעו ל־794.4 מיליון פרנקים שווייצריים (כ־994 מיליון דולר), נתון שמעיד על ביצועים חזקים בהרבה מהתחזיות הקודמות. המותג הצליח להציג תוצאות מרשימות למרות המצב הכלכלי העולמי, כולל עלויות גבוהות שנגרמו מהמכסים על הסחורה, וזאת בעזרתה של אסטרטגיית מחירים חכמה. On מצליחה להרחיב את תחום הפעילות ולהדגיש את הקטגוריות החדשות של הלבשה ואביזרים. מכירות בגדים עלו ב־90% ברבעון, ומכירות אביזרים הוכפלו. הצלחה זו מייחסת את עצמה בעיקר לצעירים שהפכו את המותג לאחד הסמלים של סגנון חיים בריא ופעיל.


עם זאת, מה שמייחד את On Holding באמת הוא המיצוב שלה בשוק כמותג פרמיום. בעוד שחברות אחרות בתעשיית ההנעלה סובלות מירידה בביקוש בגלל העלות הגבוהה של המוצרים, ב-On מרגישים שזו לא הבעיה. "הביקוש למוצרים שלנו נשאר חזק מאוד, גם במחירים גבוהים יותר", אמר מרטין הופמן, מנכ"ל משותף. המותג לא מתכוון להוריד מחירים כדי למשוך יותר לקוחות, ובמקום זאת הוא מתמקד במכירה במחירים מלאים, בשיטה שמאפיינת מותגים יוקרתיים.


המהלך של On אינו מקרי. החברה, שממוקמת כיום בחזית השוק, לא מציעה הנחות ב-Black Friday, צעד שמחזק את הדימוי שלה כמוצר פרמיום. על פי האנליסטים, זהו תהליך מיתוג חשוב שמבסס את החברה כמובילה בשוק הנעליים הפעיל, תוך שמירה על הרווחיות.


בנוסף, החברה דיווחה על רווחיות גבוהה הרבה יותר מהתחזיות: הרווח המתואם עמד על 0.43 פרנק שווייצרי למניה, מעל התחזיות שציפו ל־0.26 פרנק בלבד. העלות של המשלוחים ירדה משמעותית, ושערי מטבע חיוביים תרמו גם הם לשיפור ברווחיות. אחד הגורמים המרכזיים להצלחה היה שהחברה העלתה את המחירים כדי להתמודד עם מכסי הסחר לפני שההשלכות המלאות של המיסים הורגשו בשוק. זה נתן לה זמן למכור במחירים גבוהים יותר מבלי שהלקוחות ירגישו את השפעת המחירים המוגדלים באופן מיידי.