אחרי שעקפה את טסלה: BYD מסתערת מחדש על אירופה
אחרי שהפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה, לאחרונה היא סימנה לעצמה יעד חדש ישן - לכבוש את אירופה; איך היא רוצה לעשות את זה ואלו אתגרים ניצבים בפניה?
אחרי שעקפה את טסלה Tesla 3.56% , והפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה בעולם, ענקית הרכב הסינית BYD סימנה לעצמה יעד חדש ישן - לכבוש את אירופה. כדי לעשות את זה, היא הודיעה על שורה של צעדים כולל החלפתה ההנהלה והשקעה ברכבים היברידיים.
בצל הצמיחה מטאורית בסין ובשורה של שווקים בעולם (כולל בישראל), BYD החליטה להסתער על אירופה. התוכניות היו גדולות. המנהל של הפעילות באירופה, מייקל שו, צפה שהחברה תצליח להשיג נתח של לפחות 5% משוק הרכבים החשמליים של אירופה בטרם תשיק את מפעל הייצור האירופי הראשון שלה בהונגריה, אשר מתוכנן להמשך השנה הנוכחית. עם זאת, די מהר התברר שהתחזיות לא עולות בקנה אחד עם המציאות, כשאת שנת 2024 סיימה החברה עם מכירות של 57,000 רכבים באירופה, נתון נמוך מהציפיות המוקדמות של החברה, המהווים נתח שוק של 2.8% בלבד.
אבל נראה ש-BYD הפנימה חלק מהטעויות והחליטה לעשות שינויים בהתאם. אולי הבולט שבהם הוא ההחלטה למנות את סטלה לי, מי שנחשבה למספר 2 בחברה, למנהלת של הפעילות ביבשת במקומו של שו. בנוסף, היא שכרה את שירותיו של אלפרדו אלטווילה, בכיר לשעבר בפיאט-קרייזלר, כיועץ מיוחד למייסד ומנכ"ל החברה ביחס לאירופה. אלטווילה הביא עמו שורה של "כוכבים" בתחום שהגיוע בעיקר מהחברה האירופאית הוותיקה סטלנטיס.
אחד הצעדים המשמעותיים ביותר של ענקית הרכבים החשמליים הסינית הייתה להתמקד ברכבים פלאג-אין היברידיים. את ההחלטה הזו, הוביל אלטווילה, שזיהה את החיבה של האירופאים לרכבים היברידיים והבין את הקושי "לחנך את הלקוחות" במעבר לרכבים חשמליים. לכן, הוא החליט שכל דגם חדש יגיע גם בגרסה חשמלית לגמרי וגם בגירסאות היברידיות המותאמות לשוק האירופאי.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשטח כבר ניתן לזהות סימנים ראשוניים של האתחול אותו ביצעה BYD בשוק האירופאי. ברבעון הראשון של 2025 צמחו מכירות החברה באירופה, כולל בריטניה, ביותר מפי שלושה ברבעון הראשון ליותר מ-37,000 כלי רכב, לעומת כ-8,500 ברבעון הראשון של 2024.
הכישלון באירופה והתחרות קדימה
חוסר היכולת לחדור לשוק החדש נבעה בין היתר מפערים בתפיסה ובתרבות. כך למשל, כחלק מנסיונות ההתרחבות BYD רכשה חסות יקרה עבור יורו 2024 שהתקיים בגרמניה, שם היא הציגה את עצמה כיצרנית "NEV" מספר 1 בעולם, מונח נפוץ בסין המתאר את המגזר המשולב של רכבים חשמליים והיברידיים, אך חסרי משמעות עבור לקוחות גרמניים. בנוסף, נטען שרשת הסוחרים הראשונית של BYD הייתה קטנה מדי והתרכזה בערים הגדולות. כמו כן, נטען שהטעות המרכזית של BYD הייתה להתייחס אל אירופה כאל שוק יחיד - כמו סין או ארצות הברית - ולא לעשרות מדינות שונות.
כעת, מתכננת החברה להתמקד בגרמניה, שם שהיא צפויה להרחיב את רשת נקודות המכירה שלה ל-120 מיקומים ביחס ל-27. גרמניה היא שוק הרכב הגדול באירופה עם 2.8 מיליון כלי רכב שנמכרו בשנה שעברה. BYD מכרה שם פחות מ-2,900 מכוניות בשנת 2024.
- מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
- המתחרה הגדולה של אינוויז פושטת רגל: האם זה טוב או רע לחברה הישראלית?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בכדי להצליח היא תצטרך להתמודד עם יריבות סיניות שנכנסות גם הן לאירופה, כולל ג'ילי, צ'רי ו-Xpeng ולאחרונה צ'אנגן. כל יצרניות הרכב הסיניות עומדות בפני לחץ לצמוח בשווקים זרים כדי להגביר את הרווחים, שקשה להחזיקם בסין בגלל מלחמת המחירים הממושכת שמתנהלת בין עשרות המותגים במדינה.
מנגד, מי שמתקשה בזמן האחרון באירופה היא המתחרה הגדולה טסלה, שברבעון החולף רשמהנתונים מאכזב באירופה עם ירידות חדות במכירות בצרפת ובשבדיה, ירידה שלישית ברציפות לעומת השנה שעברה. הרבעון הראשון של 2025 היה החלש ביותר של טסלה באותן מדינות מאז 2021. לצד התחרות ההולכת וגוברת מצד יצרנים סינים ואירופאים, עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק מעוררות תגובות שליליות רבות גם בקרב הצרכנים.
הצמיחה המטאורית של BYD
הדחיפות של BYD לצמוח באירופה נובעת בין השאר מההצלחה המסחררת של השנים האחרונות. כך, בסין, מכירות BYD זינקו
בפי שבעה מאז 2020 ל-4.2 מיליון כלי רכב ב-2024. בשנה שעברה, היא אף עברה את טסלה והפכה לחברת הרכבים החשמליים המובילה בעולם, וכעת היא יצרנית הרכב העולמית השישית בגודלה.
במהלך חודש מרץ מסרה BYD כ-371 אלף רכבים – מתוכם 166 אלף רכבים חשמליים (BEV), והיתר היברידיים נטענים (PHEV). במונחים רבעוניים, מדובר במסירה כוללת של יותר ממיליון רכבים, כשחלקם החשמלי עמד על 416,388 רכבים BEV – זינוק של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, טסלה דיווחה על מסירת כ-336 אלף רכבים.
גם מבחינה פיננסית BYD מציגה ביצועים מרשימים ברבעון הרביעי חברת הרכב החשמלי דיווחה על זינוק של 73% ברווח הנקי ב-15 מיליארד יואן (כ-2 מיליארד דולר), מה שמשקף את הצלחת האסטרטגיה של החברה לחתוך מחירים ולמכור במחירים זולים יותר מהמתחרים. ההכנסות ברבעון זינקו ב-52.7% והסתכמו ב- 274.9 מיליארד יואן, בעוד האנליסטים ציפו ל-265.6 מיליארד יואן.
- 2.אנונימי 24/04/2025 02:27הגב לתגובה זואתר פתטי
- 1.אנונימי 23/04/2025 19:54הגב לתגובה זוחשמלית לטיפשים.טכנולוגיה של חיקוי וללא שום מערכת רובוטית משלימה בקנה.סובארו של שנות ה 90 בישראל רכב לבוקים
- איילון 23/04/2025 22:11הגב לתגובה זוראשית היא חברה מספר 2 בעולם בטכנולוגית סוללות אחרי CATL.שנית היא מייצרת כמעט כל חלק ברכב כולל תוכנה מנועים בקרים.במרבית התחומים היא מקדימה את טסלה.טסלה עדיפה בעיקר בתוכנה והתנהגות כביש אבל ההתקדמות של הסינים מהירה מאוד.
- אנונימי 24/04/2025 03:38מה הכי חשוב ברכב בעיקר התנהגות כביש.תוסף שלטסלה יש קצב טעינה גבוה יותר של 250 קילו וואט מול 150 שלBYD אני מתכוון לרכבים קיימים לא לסיפורים שלהם.וכמו שאמרתה טסלה טובה יותר בתכנה. החיסרון של טסלה הוא שהיא יקרה יותר
- חחחחחחח 24/04/2025 02:28חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
