BYD עקפה את טסלה גם במסירות וגם בתזמון – והופכת למובילת שוק החשמליות
יצרנית הרכב הסינית מסרה מעל מיליון רכבים ברבעון, מהם כ-416 אלף חשמליים • טסלה צפויה להישאר מאחור בפעם השלישית • מניית BYD דווקא ירדה – זו הסיבה
הקרב על ראשות שוק הרכב החשמלי מקבל תפנית ברורה: BYD הסינית ממשיכה לעקוף את טסלה גם במספר המסירות וגם בעיתוי הדיווחים. לפי הדו"ח שפרסמה החברה הבוקר, היא מסרה כ-371 אלף רכבי נוסעים רק בחודש מרץ – מתוכם 166 אלף רכבים חשמליים (BEV), והיתר היברידיים נטענים (PHEV).
במונחים רבעוניים, מדובר במסירה כוללת של יותר ממיליון רכבים, כשחלקם החשמלי עמד על 416,388 רכבים BEV – זינוק של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, טסלה צפויה לדווח מחר על מסירת כ-378 אלף רכבים, ירידה של כ-2% משנה לשנה.
מדובר ברבעון השלישי הכולל שבו BYD עוקפת את טסלה במסירות רכבים חשמליים, והשני ברציפות. בעבר טסלה נהנתה מיתרון ברור, אך בשנה האחרונה הדומיננטיות של BYD בשוק המקומי בסין, יחד עם פריסה גלובלית מתרחבת, הופכת אותה לשחקנית דומיננטית בכל קנה מידה.
מניית BYD נחלשת למרות המספרים – "מימוש טבעי"
למרות ההישג המרשים, מניית BYD ירדה היום בכ-1.7% במסחר באסיה. מדובר בתגובה שגרתית בשוק ההון למצב שבו התוצאות החיוביות כבר מגולמות במחיר המניה – מה שמכונה בשוק "sell the news". מאז תחילת השנה, המניה עלתה בכ-45%, והמגמה החיובית נובעת בעיקר מהעלייה בהיקף המסירות, שיפור במרווח הרווחיות ומעמד הולך ומתחזק בעולם הרכב החשמלי.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, מניית טסלה עלתה אתמול ב-3.6%, בניסיון של המשקיעים "לתפוס את הקרקע לפני ההודעה". עם זאת, התמונה רחוקה מלהיות חיובית: מאז תחילת 2025, מניית טסלה איבדה כבר 36% מערכה, בעיקר על רקע ירידה בהערכות המסירה, חששות לירידה בביקושים, והשלכות של פעילותו הפוליטית השנויה במחלוקת של אילון מאסק.
סין נגד אמריקה? החשמליות שוב בחזית הכלכלה הגלובלית
העימות בין טסלה ל-BYD חורג מהנתונים היבשים. הוא מסמל את המעבר ההיסטורי במוקדי העוצמה בתעשיית הרכב – מארה"ב לסין. בעוד שטסלה הייתה במשך שנים סמל לאימוץ טכנולוגיות חדשות ולשינוי תפיסתי של תחבורה ירוקה, BYD מצליחה להציג מגוון רחב יותר של דגמים, מחירים נגישים, ויתרון תפעולי משמעותי – במיוחד בשוק הסיני, שממנו מגיעים רוב המסירות שלה.
לא פחות חשוב הוא התזמון: BYD הקדימה את טסלה בפרסום הנתונים, מה שמאפשר לה לשלוט בנרטיב התקשורתי, לפחות ליום נוסף. העובדה שטסלה תדווח רק מחר מחזקת את התחושה שבינתיים, BYD היא זאת שמובילה את המירוץ.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מה קרה לטסלה?
על הנייר, טסלה הייתה אמורה להוביל. לפי תחזיות וול סטריט בתחילת השנה, החברה אמורה הייתה למסור 470 אלף רכבים ברבעון הראשון. אלא שנתוני המכירות בארה"ב ובאירופה היו חלשים מהצפוי, והתחזיות קוצצו משמעותית.
הגורמים לכך מגוונים: עדכון לדגם Model Y – שגרם לדחיית רכישות של לקוחות עד הגעת הגרסה החדשה; חששות מפעילות פוליטית של מאסק שפוגעת בתדמית "הירוקה" של החברה; וכן ירידה כללית בהתלהבות מהמותג במערב – בדיוק בזמן ש-BYD מתחזקת בשווקים המתעוררים וגם בכניסה אטית לאירופה.
ומה בישראל?
בישראל, BYD הפכה לאחת מהיצרניות החשמליות הבולטות מאז כניסתה לשוק המקומי ב-2022. רכבים כמו ATTO 3 הפכו לפופולריים מאוד, בעיקר בגלל יחס עלות-תמורה משתלם. החברה פועלת דרך יבואנית גדולה (שלמה מוטורס), וההשקה המתוכננת של דגמים נוספים ב-2025 צפויה להעמיק את אחיזתה בשוק.
טסלה עדיין מחזיקה בנאמנות של קהל לקוחות ייחודי, אך ככל שהפער בביצועים מתרחב – וכשהמחירים בסין ובאירופה יורדים – ייתכן שגם בישראל יתפתח השינוי.
שאלות ותשובות על הקרב בין BYD לטסלה
האם מדובר בנקודת מפנה גלובלית?
נראה שכן. BYD כבר עקפה את טסלה פעמיים ברציפות, והפער ברבעון הזה צפוי להיות משמעותי יותר. לא מדובר רק במסירות – אלא גם בתפיסת המותג, במודל העסקי וביתרון הגיאוגרפי.
למה טסלה יורדת למרות הנתונים הטכניים הטובים?
הבעיה היא לא הטכנולוגיה – אלא הביקוש. לקוחות מסוימים בארה"ב ואירופה מתרחקים מהמותג
בגלל זיהוי פוליטי או תחושת מיצוי. בנוסף, BYD מציעה אלטרנטיבה זולה יותר – והלקוחות מגיבים בהתאם.
איך זה משפיע על שוק ההון?
מניית
BYD עולה בצורה עקבית מתחילת השנה, לעומת ירידה חדה בטסלה. המשקיעים מזהים את המגמה ומתחילים להעריך מחדש את תחזיות העתיד.
מה עם טסלה בעתיד?
טסלה עדיין חזקה, עם טכנולוגיה מובילה, מערך ייצור יעיל והכנסות גבוהות. אבל כדי לשמור על ההובלה – תידרש התאמה לאתגרים החדשים: תמחור, בידול, ואולי גם שינוי אסטרטגי בשיווק ובמותג
- 7.אנונימי 16/04/2025 20:23הגב לתגובה זוערוץ 14 ערוץ שחור אסור להיכנס אליו סכנת טביעהשאם לא כן לא היה מניף דגל שחור
- 6.נועם 13/04/2025 11:26הגב לתגובה זוהשוק האמריקאי חסום בגלל המכסיםהשוק האירופי גם מעלה מכסים לרכבים סיניםמה נשארהשוק הישראלי
- 5.בנץ 02/04/2025 11:14הגב לתגובה זולמרות המכירות המרשימות מניית BYD נסחרת בבורסת המשנה בארהב OTC ובמחזורים נמוכים מאד יחסית לשוויה מעל 150 מיליארד $ . ויש מס בתי השקעות כגון אינטרקטיב שלא מאפשרים לסחור במניה. מישהו יכול להסביר זאת
- 4.יקיר 02/04/2025 10:39הגב לתגובה זואתם שוכחים להגיע שטסלה הוציא מודל y חדש ושזה הרכב הכי נמכר בעולם כבר כמה שנים
- 3.ממשל סין מסובסד ונותן גב פיננסי בילתי מוגבל (ל"ת)עושה חשבון 02/04/2025 09:42הגב לתגובה זו
- 2.ארהב שוקעת. 02/04/2025 08:57הגב לתגובה זוסין משתלטת על תחום ייצור הרכבים טסלה ועל תחום הסלולרים אפלתוך 5 שנים טסלה ואפל יסגרו.
- 1.בנצי 02/04/2025 07:44הגב לתגובה זוהאם המשמעות של ביטול המכסים זה שטסלה תימכר ללא מכס וללא מס קניה

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
דגם IM5. צילום רונן טופלברגדגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
קבוצת לובינסקי החלה בשיווק דגמי IM המציבים רף טכנולוגי מתקדם לצד מגוון גירסאות ומחירים אטרקטיביים.
דמי ה IM6 ו - IM5 יתחרו ראש בראש עם דגמי טסלה ואקספנג המקבילים
IM היא מותג היוקרה של SAIC בשיתוף ענקיות טכנולוגיה מסין.
קבוצת לובינסקי יבואנית מספר מותגי רכב מובילים, השיקה מותג רכב נוסף אותו היא תייבא – מותג IM. מותג IM ( Intelligent Mobility ) מהווה את חטיבת היוקרה / טכנולוגיה של SAIC, והוא שיתוף פעולה בין שלושה שחקנים מרכזיים – יצרנית הרכב SAIC (המייצרת את מותגי MG, מקסוס ועוד), ענקית הטכנולוגיה Zhangjiang וחברת פלטפורמת המסחר המקווה Alibaba.
בישראל הושקו שני דגמים ראשונים של IM – דגם ה IM6 ודגם ה IM5, שניהם ישווקו עם שלוש גירסאות מנועים עם הספקים של 295 כ"ס / 408 כ"ס ו 777 כ"ס, עם הנעה אחורית או כפולה, וטווחי נסיעה של החל מ 450 ק"מ ועד 710 ק"מ.
דגמי IM מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שעל פי הצהרת היצרנית משלבת בינה טכנולוגית עם רכיבי החומרה של הרכב – היגוי, בלמים, מתלי אוויר, היגוי אחורי ( עד 12°) המופעל בהתאם למהירות ועוד.
דגמי IM מצוידים במסך מולטימדיה בגודל '26.3 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, צג לוח מחוונים בגודל ''10.5, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת לרבות פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מושבים קדמיים עם אוורור וחימום, חימום למושבים האחוריים ועוד. לשני הדגמים פונקציית V2L המאפשרת הוצאת חשמל מהרכב לטובת הפעלת מכשירי חשמל ביתיים, שתי רמות רגנרציה, ארבעה מצבי נהיגה שונים ועוד.
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- לא מחיר 'מבצע' - הוזלות במחיר קטלוגי של דגמי MG
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקוראי ביזפורטל בעלי זיכרון טוב, המותג אינו חדש. בסוף פברואר השנה כבר עידכנו אתכם כי המותג יגיע באמצעות קבוצת לובינסקי, אבל יותר חשוב, במאי 2024 דיווחנו לכם כי ה IM6 שברה את שיא המהירות במבחן האייל ( Moose Test) שיא בו החזיקה סיטוראן קסנטיה עוד משנת 1999. דגם ה IM5 מחזיק היום בשיא המהירות במבחן זה עם נתון מרשים של 90.96 קמ"ש.
