BYD SEAL U
צילום: יצרן

BYD עקפה את טסלה גם במסירות וגם בתזמון – והופכת למובילת שוק החשמליות

יצרנית הרכב הסינית מסרה מעל מיליון רכבים ברבעון, מהם כ-416 אלף חשמליים • טסלה צפויה להישאר מאחור בפעם השלישית • מניית BYD דווקא ירדה – זו הסיבה

אביחי טדסה | (7)
נושאים בכתבה BYD טסלה

הקרב על ראשות שוק הרכב החשמלי מקבל תפנית ברורה: BYD הסינית ממשיכה לעקוף את טסלה גם במספר המסירות וגם בעיתוי הדיווחים. לפי הדו"ח שפרסמה החברה הבוקר, היא מסרה כ-371 אלף רכבי נוסעים רק בחודש מרץ – מתוכם 166 אלף רכבים חשמליים (BEV), והיתר היברידיים נטענים (PHEV).

במונחים רבעוניים, מדובר במסירה כוללת של יותר ממיליון רכבים, כשחלקם החשמלי עמד על 416,388 רכבים BEV – זינוק של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, טסלה צפויה לדווח מחר על מסירת כ-378 אלף רכבים, ירידה של כ-2% משנה לשנה.

מדובר ברבעון השלישי הכולל שבו BYD עוקפת את טסלה במסירות רכבים חשמליים, והשני ברציפות. בעבר טסלה נהנתה מיתרון ברור, אך בשנה האחרונה הדומיננטיות של BYD בשוק המקומי בסין, יחד עם פריסה גלובלית מתרחבת, הופכת אותה לשחקנית דומיננטית בכל קנה מידה.


מניית BYD נחלשת למרות המספרים – "מימוש טבעי"

למרות ההישג המרשים, מניית BYD ירדה היום בכ-1.7% במסחר באסיה. מדובר בתגובה שגרתית בשוק ההון למצב שבו התוצאות החיוביות כבר מגולמות במחיר המניה – מה שמכונה בשוק "sell the news". מאז תחילת השנה, המניה עלתה בכ-45%, והמגמה החיובית נובעת בעיקר מהעלייה בהיקף המסירות, שיפור במרווח הרווחיות ומעמד הולך ומתחזק בעולם הרכב החשמלי.

מנגד, מניית טסלה עלתה אתמול ב-3.6%, בניסיון של המשקיעים "לתפוס את הקרקע לפני ההודעה". עם זאת, התמונה רחוקה מלהיות חיובית: מאז תחילת 2025, מניית טסלה איבדה כבר 36% מערכה, בעיקר על רקע ירידה בהערכות המסירה, חששות לירידה בביקושים, והשלכות של פעילותו הפוליטית השנויה במחלוקת של אילון מאסק.


סין נגד אמריקה? החשמליות שוב בחזית הכלכלה הגלובלית

העימות בין טסלה ל-BYD חורג מהנתונים היבשים. הוא מסמל את המעבר ההיסטורי במוקדי העוצמה בתעשיית הרכב – מארה"ב לסין. בעוד שטסלה הייתה במשך שנים סמל לאימוץ טכנולוגיות חדשות ולשינוי תפיסתי של תחבורה ירוקה, BYD מצליחה להציג מגוון רחב יותר של דגמים, מחירים נגישים, ויתרון תפעולי משמעותי – במיוחד בשוק הסיני, שממנו מגיעים רוב המסירות שלה.

לא פחות חשוב הוא התזמון: BYD הקדימה את טסלה בפרסום הנתונים, מה שמאפשר לה לשלוט בנרטיב התקשורתי, לפחות ליום נוסף. העובדה שטסלה תדווח רק מחר מחזקת את התחושה שבינתיים, BYD היא זאת שמובילה את המירוץ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


מה קרה לטסלה?

על הנייר, טסלה הייתה אמורה להוביל. לפי תחזיות וול סטריט בתחילת השנה, החברה אמורה הייתה למסור 470 אלף רכבים ברבעון הראשון. אלא שנתוני המכירות בארה"ב ובאירופה היו חלשים מהצפוי, והתחזיות קוצצו משמעותית.

הגורמים לכך מגוונים: עדכון לדגם Model Y – שגרם לדחיית רכישות של לקוחות עד הגעת הגרסה החדשה; חששות מפעילות פוליטית של מאסק שפוגעת בתדמית "הירוקה" של החברה; וכן ירידה כללית בהתלהבות מהמותג במערב – בדיוק בזמן ש-BYD מתחזקת בשווקים המתעוררים וגם בכניסה אטית לאירופה.


ומה בישראל?

בישראל, BYD הפכה לאחת מהיצרניות החשמליות הבולטות מאז כניסתה לשוק המקומי ב-2022. רכבים כמו ATTO 3 הפכו לפופולריים מאוד, בעיקר בגלל יחס עלות-תמורה משתלם. החברה פועלת דרך יבואנית גדולה (שלמה מוטורס), וההשקה המתוכננת של דגמים נוספים ב-2025 צפויה להעמיק את אחיזתה בשוק.

טסלה עדיין מחזיקה בנאמנות של קהל לקוחות ייחודי, אך ככל שהפער בביצועים מתרחב – וכשהמחירים בסין ובאירופה יורדים – ייתכן שגם בישראל יתפתח השינוי.


שאלות ותשובות על הקרב בין BYD לטסלה

האם מדובר בנקודת מפנה גלובלית?
נראה שכן. BYD כבר עקפה את טסלה פעמיים ברציפות, והפער ברבעון הזה צפוי להיות משמעותי יותר. לא מדובר רק במסירות – אלא גם בתפיסת המותג, במודל העסקי וביתרון הגיאוגרפי.

למה טסלה יורדת למרות הנתונים הטכניים הטובים?
הבעיה היא לא הטכנולוגיה – אלא הביקוש. לקוחות מסוימים בארה"ב ואירופה מתרחקים מהמותג בגלל זיהוי פוליטי או תחושת מיצוי. בנוסף, BYD מציעה אלטרנטיבה זולה יותר – והלקוחות מגיבים בהתאם.

איך זה משפיע על שוק ההון?
מניית BYD עולה בצורה עקבית מתחילת השנה, לעומת ירידה חדה בטסלה. המשקיעים מזהים את המגמה ומתחילים להעריך מחדש את תחזיות העתיד.

מה עם טסלה בעתיד?
טסלה עדיין חזקה, עם טכנולוגיה מובילה, מערך ייצור יעיל והכנסות גבוהות. אבל כדי לשמור על ההובלה – תידרש התאמה לאתגרים החדשים: תמחור, בידול, ואולי גם שינוי אסטרטגי בשיווק ובמותג


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 16/04/2025 20:23
    הגב לתגובה זו
    ערוץ 14 ערוץ שחור אסור להיכנס אליו סכנת טביעהשאם לא כן לא היה מניף דגל שחור
  • 6.
    נועם 13/04/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
    השוק האמריקאי חסום בגלל המכסיםהשוק האירופי גם מעלה מכסים לרכבים סיניםמה נשארהשוק הישראלי
  • 5.
    בנץ 02/04/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    למרות המכירות המרשימות מניית BYD נסחרת בבורסת המשנה בארהב OTC ובמחזורים נמוכים מאד יחסית לשוויה מעל 150 מיליארד $ . ויש מס בתי השקעות כגון אינטרקטיב שלא מאפשרים לסחור במניה. מישהו יכול להסביר זאת
  • 4.
    יקיר 02/04/2025 10:39
    הגב לתגובה זו
    אתם שוכחים להגיע שטסלה הוציא מודל y חדש ושזה הרכב הכי נמכר בעולם כבר כמה שנים
  • 3.
    ממשל סין מסובסד ונותן גב פיננסי בילתי מוגבל (ל"ת)
    עושה חשבון 02/04/2025 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארהב שוקעת. 02/04/2025 08:57
    הגב לתגובה זו
    סין משתלטת על תחום ייצור הרכבים טסלה ועל תחום הסלולרים אפלתוך 5 שנים טסלה ואפל יסגרו.
  • 1.
    בנצי 02/04/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
    האם המשמעות של ביטול המכסים זה שטסלה תימכר ללא מכס וללא מס קניה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?