BYD SEAL U
צילום: יצרן

BYD עקפה את טסלה גם במסירות וגם בתזמון – והופכת למובילת שוק החשמליות

יצרנית הרכב הסינית מסרה מעל מיליון רכבים ברבעון, מהם כ-416 אלף חשמליים • טסלה צפויה להישאר מאחור בפעם השלישית • מניית BYD דווקא ירדה – זו הסיבה

אביחי טדסה | (7)
נושאים בכתבה BYD טסלה

הקרב על ראשות שוק הרכב החשמלי מקבל תפנית ברורה: BYD הסינית ממשיכה לעקוף את טסלה גם במספר המסירות וגם בעיתוי הדיווחים. לפי הדו"ח שפרסמה החברה הבוקר, היא מסרה כ-371 אלף רכבי נוסעים רק בחודש מרץ – מתוכם 166 אלף רכבים חשמליים (BEV), והיתר היברידיים נטענים (PHEV).

במונחים רבעוניים, מדובר במסירה כוללת של יותר ממיליון רכבים, כשחלקם החשמלי עמד על 416,388 רכבים BEV – זינוק של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, טסלה צפויה לדווח מחר על מסירת כ-378 אלף רכבים, ירידה של כ-2% משנה לשנה.

מדובר ברבעון השלישי הכולל שבו BYD עוקפת את טסלה במסירות רכבים חשמליים, והשני ברציפות. בעבר טסלה נהנתה מיתרון ברור, אך בשנה האחרונה הדומיננטיות של BYD בשוק המקומי בסין, יחד עם פריסה גלובלית מתרחבת, הופכת אותה לשחקנית דומיננטית בכל קנה מידה.


מניית BYD נחלשת למרות המספרים – "מימוש טבעי"

למרות ההישג המרשים, מניית BYD ירדה היום בכ-1.7% במסחר באסיה. מדובר בתגובה שגרתית בשוק ההון למצב שבו התוצאות החיוביות כבר מגולמות במחיר המניה – מה שמכונה בשוק "sell the news". מאז תחילת השנה, המניה עלתה בכ-45%, והמגמה החיובית נובעת בעיקר מהעלייה בהיקף המסירות, שיפור במרווח הרווחיות ומעמד הולך ומתחזק בעולם הרכב החשמלי.

מנגד, מניית טסלה עלתה אתמול ב-3.6%, בניסיון של המשקיעים "לתפוס את הקרקע לפני ההודעה". עם זאת, התמונה רחוקה מלהיות חיובית: מאז תחילת 2025, מניית טסלה איבדה כבר 36% מערכה, בעיקר על רקע ירידה בהערכות המסירה, חששות לירידה בביקושים, והשלכות של פעילותו הפוליטית השנויה במחלוקת של אילון מאסק.


סין נגד אמריקה? החשמליות שוב בחזית הכלכלה הגלובלית

העימות בין טסלה ל-BYD חורג מהנתונים היבשים. הוא מסמל את המעבר ההיסטורי במוקדי העוצמה בתעשיית הרכב – מארה"ב לסין. בעוד שטסלה הייתה במשך שנים סמל לאימוץ טכנולוגיות חדשות ולשינוי תפיסתי של תחבורה ירוקה, BYD מצליחה להציג מגוון רחב יותר של דגמים, מחירים נגישים, ויתרון תפעולי משמעותי – במיוחד בשוק הסיני, שממנו מגיעים רוב המסירות שלה.

לא פחות חשוב הוא התזמון: BYD הקדימה את טסלה בפרסום הנתונים, מה שמאפשר לה לשלוט בנרטיב התקשורתי, לפחות ליום נוסף. העובדה שטסלה תדווח רק מחר מחזקת את התחושה שבינתיים, BYD היא זאת שמובילה את המירוץ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


מה קרה לטסלה?

על הנייר, טסלה הייתה אמורה להוביל. לפי תחזיות וול סטריט בתחילת השנה, החברה אמורה הייתה למסור 470 אלף רכבים ברבעון הראשון. אלא שנתוני המכירות בארה"ב ובאירופה היו חלשים מהצפוי, והתחזיות קוצצו משמעותית.

הגורמים לכך מגוונים: עדכון לדגם Model Y – שגרם לדחיית רכישות של לקוחות עד הגעת הגרסה החדשה; חששות מפעילות פוליטית של מאסק שפוגעת בתדמית "הירוקה" של החברה; וכן ירידה כללית בהתלהבות מהמותג במערב – בדיוק בזמן ש-BYD מתחזקת בשווקים המתעוררים וגם בכניסה אטית לאירופה.


ומה בישראל?

בישראל, BYD הפכה לאחת מהיצרניות החשמליות הבולטות מאז כניסתה לשוק המקומי ב-2022. רכבים כמו ATTO 3 הפכו לפופולריים מאוד, בעיקר בגלל יחס עלות-תמורה משתלם. החברה פועלת דרך יבואנית גדולה (שלמה מוטורס), וההשקה המתוכננת של דגמים נוספים ב-2025 צפויה להעמיק את אחיזתה בשוק.

טסלה עדיין מחזיקה בנאמנות של קהל לקוחות ייחודי, אך ככל שהפער בביצועים מתרחב – וכשהמחירים בסין ובאירופה יורדים – ייתכן שגם בישראל יתפתח השינוי.


שאלות ותשובות על הקרב בין BYD לטסלה

האם מדובר בנקודת מפנה גלובלית?
נראה שכן. BYD כבר עקפה את טסלה פעמיים ברציפות, והפער ברבעון הזה צפוי להיות משמעותי יותר. לא מדובר רק במסירות – אלא גם בתפיסת המותג, במודל העסקי וביתרון הגיאוגרפי.

למה טסלה יורדת למרות הנתונים הטכניים הטובים?
הבעיה היא לא הטכנולוגיה – אלא הביקוש. לקוחות מסוימים בארה"ב ואירופה מתרחקים מהמותג בגלל זיהוי פוליטי או תחושת מיצוי. בנוסף, BYD מציעה אלטרנטיבה זולה יותר – והלקוחות מגיבים בהתאם.

איך זה משפיע על שוק ההון?
מניית BYD עולה בצורה עקבית מתחילת השנה, לעומת ירידה חדה בטסלה. המשקיעים מזהים את המגמה ומתחילים להעריך מחדש את תחזיות העתיד.

מה עם טסלה בעתיד?
טסלה עדיין חזקה, עם טכנולוגיה מובילה, מערך ייצור יעיל והכנסות גבוהות. אבל כדי לשמור על ההובלה – תידרש התאמה לאתגרים החדשים: תמחור, בידול, ואולי גם שינוי אסטרטגי בשיווק ובמותג


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 16/04/2025 20:23
    הגב לתגובה זו
    ערוץ 14 ערוץ שחור אסור להיכנס אליו סכנת טביעהשאם לא כן לא היה מניף דגל שחור
  • 6.
    נועם 13/04/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
    השוק האמריקאי חסום בגלל המכסיםהשוק האירופי גם מעלה מכסים לרכבים סיניםמה נשארהשוק הישראלי
  • 5.
    בנץ 02/04/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    למרות המכירות המרשימות מניית BYD נסחרת בבורסת המשנה בארהב OTC ובמחזורים נמוכים מאד יחסית לשוויה מעל 150 מיליארד $ . ויש מס בתי השקעות כגון אינטרקטיב שלא מאפשרים לסחור במניה. מישהו יכול להסביר זאת
  • 4.
    יקיר 02/04/2025 10:39
    הגב לתגובה זו
    אתם שוכחים להגיע שטסלה הוציא מודל y חדש ושזה הרכב הכי נמכר בעולם כבר כמה שנים
  • 3.
    ממשל סין מסובסד ונותן גב פיננסי בילתי מוגבל (ל"ת)
    עושה חשבון 02/04/2025 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארהב שוקעת. 02/04/2025 08:57
    הגב לתגובה זו
    סין משתלטת על תחום ייצור הרכבים טסלה ועל תחום הסלולרים אפלתוך 5 שנים טסלה ואפל יסגרו.
  • 1.
    בנצי 02/04/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
    האם המשמעות של ביטול המכסים זה שטסלה תימכר ללא מכס וללא מס קניה
מוסך
צילום: pexels
מדריך

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות

הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?



עמית בר |
נושאים בכתבה מוסך מצבר שמן


מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.

המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.

בדיקות נוזלים - הפער המפתיע

במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.

פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון

פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל.

מגבים - פעולה של שתי דקות

זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.

חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".