מדריך להקמה וניהול מוצלח של חברת קייטרינג לאירועים
תחום הקייטרינג בארץ מאיץ בהתמדה במשך השנים האחרונות. עשרות מסעדות החליטו להרחיב את פעילותיהן והחל לפסוע לתחום הקייטרינג כבר לפני עשור.
רשתות המזון המפורסמות באו בעקבותיהן, והחלו להעניק את תפריטן לשירותי קייטרינג אשר מרכזים אותן. כתגובה, שירותי הקייטרינג המסורתיים הרימו את הכפפה והחלו להציע תפריטים מגוונים יותר, או כאלה אשר מבוססים על קונספטים.
כדי להצליח לשרוד ולהתבלט בין שאר המתחרים בזירת הקייטרינג, צריך להבין כיצד השוק הישראלי מתנהל, ולדעת כיצד לנהל את העסק באופן הנכון ביותר.
מתחילים: 6 נקודות מרכזיות להקמת עסק קייטרינג
הקמה של כל עסק דורשת עבודה רבה והתחשבות בשלל שיקולים – הן מבחינת הבירוקרטיה הכרוכה בכך והן בחינת התחרותיות של השוק. הדבר ניכר בעיקר בשווקים רוויים, ושוק הקייטרינג בהחלט מהווה אחד שכזה, בו יש צורך להתבלט בדרך כלשהי.
- חג שמח לפודיז: 20 מתנות מקוריות לראש השנה לאוהבי אוכל
- כך תשלטו בכמות הפחמימה שאתם צורכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף לכך, עסק קייטרינג הוא מבוסס שירות ומזון, ועסקים מסוג זה מצריכים אף עבודה נוספת על זו שנעשית עבור עסקים רגילים.
פנינו לדודו לובטון, הבעלים של קייטרינג משהו מיוחד המפעילה שירות קייטרינג כשר לאירועים, על מנת שיספק לנו מידע אמיתי מהשטח על מה שכרוך בהקמה וניהול של עסק בתחום.
להלן כל הנקודות החשובות ביותר שמציע לובטון להתחשב בהן כאשר שוקלים להקים עסק קייטרינג:
- הגדרת העסק: ראשית כל יש צורך להגדיר את העסק, גם לשם תכנון נכון של תכנית עסקית וגם לשם צרכי המיתוג של העסק, הבידול שלו ומיצוב שלו.
במילים פשוטות, צריך לקבוע איזה שירותי קייטרינג העסק מציע – האם הוא פונה לאירועים מזדמנים פרטיים, או אולי לאירועים מוסדיים, האם המזון המוגש סובב קונספט מסוים או סוג מזון מסוים ועוד.
קיראו עוד ב"בארץ"- מסמך תמים, שפותח דלתות: כך פועלת יחידת הסייבר של חמאס שנחשפה על ידי פאלו אלטו
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
בישראל נוספת לשאלות אלה שאלה מרכזית אחת שיש בה רבות כדי להגדיר את העסק – האם מדובר בעסק המגיש מזון כשר, או לא.
- הכרת השוק: במקביל לתהליך של הגדרת העסק, יש לחקור את השוק ולהכיר אותו כדי לדעת כיצד למקם את העסק החדש בו.
יש לדעת להצביע על המתחרים, מה הם מציעים, ובאיזה אופן השירותים של העסק שלכם נבדלים מאלו של המתחרים.
בנוסף, יש לבחון עוד נתונים הנוגעים לשיטת העבודה של המתחרים והמחירים שלהם.
- ניהול הוצאות: כדי להקים את העסק, יש לדעת מה יהיו ההוצאות שלו ובאיזה אופן הם יוצאו.
עמדות הגשה, כלי הגשה, כלי רכב ואמצעי שינוע ואף מטבח על כל חלקיו – כל אלה מהווים ציוד שניתן להשכיר או שניתן לקנות, על פי החלטתכם.
מנגד, ישנן הוצאות שיש רק דרך אחת לרכוש, כמו שכירת עובדים, קניית מדים, פרסום ועוד.
יש להתחשב בכל ההוצאות הללו ולהחליט כיצד ינוהל העסק מבחינה זו.
- קשר עם ספקים: עבור כל ההוצאות אשר נזכרו או לא נזכרו להלן, יש למצוא את הדרך בה הם יסופקו באופן קבוע לעסק.
יש ליצור קשר עם ספקי מזון וספקי ציוד, ובמקרים מסוימים אף עם חברות כוח אדם.
- המצאת אישורים: כל עסק, ובמיוחד עסק בתחום המזון, נדרש לשלל אישורים בירוקרטיים.
יש לבדוק מה האישורים הללו עם העירייה, עם משרד העבודה ועם משרד הבריאות, לעמוד בכולם ולספק את האישורים הללו.
- קידום ופרסום: כל התכנון והמיקוד שבעולם לא יספיקו לבניית עסק מצליח ומשגשג בלי קידום ופרסום.
יש צורך לקחת את כל הנתונים שתכננו עד כה ולהגיש אותם ללקוחות – להציג את העסק בפניהם ולהסביר להם מדוע כדאי להם לבחור דווקא בעסק הזה.
התוצאה הזו מתקבלת תוך שימוש באמצעי הקידום והפרסום השונים, תוך יצירת קשר בין חברות שונות ותוך קידום ברשת האינטרנט.
בכל טעמי וצבעי הקשת: קונספטים אפשריים לעסק קייטרינג
״שוק הקייטרינג מתרחב בהתמדה ולא מפסיק״, מספר לובטון, ״והעסקים השונים בשוק מתמקדים בקונספטים שונים כדי להבדיל את עצמם מהמתחרים. בעבר, עסקי הקייטרינג היו פשוטים למדי ונבדלו זה מזה בעקרונות בסיסיים בלבד – האם הם מציעים מזון כשר או לא, האם המנות שלהן חלביות או בשריות וכדומה.
לפני כעשור, מסעדות החלו להיכנס לשוק הקייטרינג ולהציע את המנות שלהן, וכך הואצה הפעילות בשוק ודרשה יצירתיות וחדשנות". כיום ניתן להצביע על שלל קונספטים, ואפשר לסכם אותם בנקודות הבאות:
- קייטרינג המבוסס על שיטת הגשה: שירותי קייטרינג שונים נבדלים זה מזה על פי שיטת ההגשה של המנות שלהן.
ישנם שירותים רבים שעוד נצמדים לקונספט המסורתי, על פי המזון מוגש במנות – מנה ראשונה, עיקרית וקינוח.
זמן לא רב לאחר מכן, שירותי קייטרינג החלו להציע גם את סגנון הבופה, אך כיום ניתן למנות עוד שלל סגנונות.
החל מהגשת מנות גדולות לשיתוף עבור השולחן, דרך הגשת מנות טאפאס קטנות ועוד.
- קייטרינג המבוסס על סגנון המזון: אפשר להצביע על שלל היבטים של סגנון המזון שכיום משחקים תפקיד בהגדרה של עסקי הקייטרינג.
ההבדלות המסורתיות בין חלבי לבשרי עדיין נשארו איתנו (והתווספו להן קטגוריות הצמחוני והטבעוני).
מנגד, התווספו סגנונות נוספים כמו סגנון הבראנץ', וכן נולדה ההפרדה וההבדלה בין ארוחה רגילה, לבין ארוחה בסגנון גורמה לבין אוכל ביתי.
- קייטרינג המבוסס על מקור אתני: כמו בעסקי המסעדות, ההבדלה בין מקורות אתניים חדרה גם אל שוק הקייטרינג וכיום ניתן למצוא עסקים שונים אשר מתמקדים באוכל ממקורות שונים.
אוכל אסייתי, אוכל מקסיקני, אוכל ים תיכוני ועוד, כולם מהווים קונספטים אשר מגדירים שירותי קייטרינג.
- קייטרינג המבוסס על מסעדות ורשתות מזון: בנוסף לעסקי הקייטרינג שמגדירים את עצמם באופן עצמאי, עוד ועוד עסקי קייטרינג מהווים חלק מגוף גדול וכולל יותר.
במקרים מסוימים, מדובר בקייטרינג שמשויך למסעדה מסוימת, וכך מגיש את מנות המסעדה לאורחים.
במקרים אחרים, מדובר בעסקים אשר מרכזים מנות של רשתות מזון מוכרות, וכך הופכים את הקייטרינג לממותג.
בוא תגלה לי את הסוד: מה הופך עסק קייטרינג למוצלח?
לפי לובטון, עם כל ההבדלה ושיטות המיתוג השונים של שלל המתחרים בשוק הקייטרינג, הם עדיין כולם כוללים מאפיינים דומים. באופן זה, בהחלט ניתן להצביע על מספר מאפיינים שמגדירים מהו עסק קייטרינג מוצלח. כדי להצליח בתחום הקייטרינג וכדי לבסס שם של עסק אמין ומשתלם, יש צורך לעמוד בכל הדרישות הללו:
- הבישול: אי אפשר להתעלם מכך, והדבר הראשון שמגדיר את הצלחתו של עסק הקייטרינג הוא איכות האוכל שלו.
קייטרינג נועד להגיש מזון, ולכן עליו להגיש מזון טעים ומהנה. מוצלחים ככל שיהיה המיתוג והפרסום של העסק, אם האוכל לא יהיה טעים, הלקוחות לא יחזרו ולא ימליצו על העסק לחבריהם.
- בטיחות המזון: היבט נוסף הנוגע לאוכל עצמו הוא העניין התברואתי סביבו.
יש לוודא שהאוכל מוכן ומבושל בתנאים האופטימליים, אשר עומדים בכל התקנים הנדרשים על פי החוק כדי לשמור על בריאות הסועדים, ובאופן זה, שמאושרים על ידי משרד הבריאות.
- גמישות ויצירתיות: הקייטרינג שונה משוק המסעדות באופן מהותי אחד – הזמנה אחת דורשת הגשה של מזון לכמות גדולה של אנשים. באופן זה, על בסיס ההזמנה הזו המזון צריך להתאים לכל האנשים, ולא רק מבחינת העדפות הטעם שלהם.
אנשים שונים עשויים להיות בעלי אלרגיות שונות, או לחילופין, להיות בעלי עקרונות שונים בנוגע למזון שהם צורכים.
יש לאפשר די גמישות ויצירתיות בעת הכנת המזון כדי לאפשר לכל אחד מן האורחים ליהנות מן האוכל, לא משנה מהם ההגבלות שמוצבות עליו.
- שירות לקוחות: קייטרינג הוא עסק של שירות, וככזה, עליו להעניק את השירות הטוב ביותר עבור כל האורחים.
שירות הלקוחות צריך להתבטא אל מול המזמין של שירותי הקייטרינג ואל מול האורחים שלו, וצריך להגיע הן מההנהלה של העסק והן מכל אחד מן העובדים, ובמיוחד אלו המוצבים פנים אל פנים מול הלקוחות.
- תשומת לב לפרטים: ישנו היבט נוסף על השירות של העסק ועל הטעם של המזון, והוא האסתטיות.
באמצעות תשומת לב לפרטים, ניתן לייצר חוויה נעימה מכל בחינה.
זו מתבטאת באופן שבו השולחנות ועמדות המזון מסודרות, בנראות של האוכל ובאופני ההגשה שלו, ובשלל היבטים נוספים.
באופן זה, תתקבל חוויה אסתטית, שיחד עם מזון טעים ועם שירות ידידותי, יתקבל עסק איכותי במיוחד.
- ניהול: מילה כה פשוטה, אשר כוללת כל כך הרבה בתוכה. כדי שהעסק יהיה מוצלח, צריך לנהל אותו נכון, וזה צריך להתבטא בכל היבט של העסק.
יש לדאוג לניהול כלכלי נכון אשר כולל תכנון פיננסי לטווח ממושך, ניהול נכון של כוח האדם אשר מועסק, ניהול נכון מול הלקוחות מבחינת המכירות ומבחינת קביעת הפרטים והתעריפים, וניהול נכון של השיווק של העסק, מבחינת הקידום שלו, הפרסום שלו והמיתוג שלו.
טיפ אחרון לסיום: להיות דומה אבל שונה
״כדי להצליח באמת בתחום הקייטרינג״, מסכם לובטון, ״צריך לעלות מעל הרמה של המתחרים, אך לא לשכוח שום פרט בסיסי בדרך. כל הנקודות שצוינו למעלה הן חשובות עבור כל עסק קייטרינג, ואף עסק לא יהיה מושלם בלעדיהן. עם זאת, ישנם עסקים מוצלחים רבים אשר עונים על כל הנקודות הללו, כך שקל מאוד להיבלע ביניהם.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס
ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.
אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-40 מיליארד שקל מעבר ליעד.
הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה.
הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- "אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות
לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת
הסביבה"
מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 1.07% , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".
על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.
בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.
- בזן: עליה במרווחי הזיקוק, התקבולים על הפגיעה במתקנים תרמו למעבר לרווח
- בזן הפסידה 37 מיליון ד' ברבעון - מרווח הזיקוק הסתכם על 10.5 דולר לחבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.
