בנק אוף אמריקה: "חדשות רעות לחברות ה-EV"
זה לא סוד שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה, כתבנו רבות על כך, המשקיעים והאנליסטים רק עכשיו מתחילים להתעורר מהחלום בהקיץ. שיעורי החדירה בשילוב עם מחירי המניות של יצרניות ה-EV שקרסו בשנים האחרונות ומחקו מעל 1.4 טריליון דולר של כספי משקיעים, ומצד שני עלייתן המחודשת של חברות הרכב המסורתיות, במיוחד כאלה שמתמקדות ברכבים היברידיים כמו טויוטה לא משאירים מקום לספק.
עכשיו גם האנליסטים בבנק אוף אמריקה מתפכחים ומפרסמים סקירה המציגה את המצב של שוק הרכבים החשמליים: "מכירות הרכבים החשמליים (BEV) מתקררות לאחר חודשים של צמיחה מואצת. על פי בנק אוף אמריקה, המכירות העולמיות בפברואר ירדו ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת, נתון המושפע בעיקר מההאטה בסין בשל חגיגות השנה החדשה. במקביל, חדירת השוק של רכבים חשמליים באירופה ובארה"ב נמצאת ברמה נמוכה מהציפיות".
טסלה TESLA INC היא אחת מהדוגמאות הטובות ביותר לקשיים עמם מתמודד שוק ה-EV כולו. החברה הציגה לראשונה מזה 4 שנים ירידה במספר המסירות ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ומספר שלעומת צפי האנליסטים הפסימיים ביותר אפילו נחשב מביך. טסלה מסרה 387 אלף רכבים במהלך הרבעון בהשוואה ל-420 אלף ברבעון המקביל ובהשוואה לתחזיות האנליסטים הפסימיים ביותר שצפו גם כן מסירות של 420 אלף רכבים.
"טסלה ו-BYD חוו ירידה משמעותית במכירות ברבעון הראשון של 2024, ויצרניות רכב מסורתיות באירופה מצליחות להחזיר לעצמן חלק מהשוק", כותבים בבנק אוף אמריקה. "הדו"ח של בנק אוף אמריקה מוביל להפחתה בתחזית מכירות ה-BEV באירופה בשל נתוני המכירות החלשים ותחרות המחירים בסין. עם זאת, הבנק מציין כי ישנה אפשרות שפוליטיקאים ויצרניות רכב ידונו בהקלות ברגולציה על פליטות פחמן בשנים 2025-2035".
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, בבנק אוף אמריקה הורידו את תחזיות המכירות הכוללות שלהן לרכבים חשמליים בעולם ב-2024 מ-12.1 מיליון רכבים ל-11.9 מיליון רכבים, וב-2025 מ-15.3 מיליון רכבים ל-15 מיליון רכבים. עם זאת, למרות ששיעורי החדירה מאטים, בבנק צופים המשך האצה לאחר 2025.
שיעורי חדירה גלובאליים של רכבים חשמליים; בנק אוף אמריקה
- 3.אריה 09/04/2024 22:46הגב לתגובה זושוק ה רכבים ה חשמליות יכלה לגדול אילו ארהב מ וך פחד מהסינים לא פותחים את השוק ה אמריקאי וגם מנסים ודי מצליחים להפחיד את אירופה בכל מיני "חשדות ריגול" של מכוניות סיניות.פרט ל טסלה אין בידי תעשית ה רכבים החשמליים ה מערביים תשובה ל סיניות וכאן שורש ה בעיה. כמה מ נשיאי ה יצרניות ה גדולות ו ביניהם פולקסווגן הודו שלא יכולות להתחרות ב סינים בשום סגמנט..הכל פוליטיקה
- 2.דן בר 09/04/2024 13:38הגב לתגובה זועידן שבו עוברים לטכנולוגיה מהפכנית, יש ירידה לאחר ששוק קוני החדשנות מיצה עצמו. אנו לפני פריצה שיווקית ועליה דרמטית במכירות לאחר שהמוץ,יופרד מהתבן. החזקים שישרדו יתחזקו מאד והחלשים יעלמו,בדרך זו או אחרת.
- 1.דר' דום 09/04/2024 13:09הגב לתגובה זואבל אני ממשיך להינות מהטסלה Y פרפורמנס שלי שנוסעת ב180 ש"ח לחודש, בלי טיפולים בלי איתוראן, בלי עמלת יבואן ונוסעת כמו פרארי בפשטות תפעולית שוברת מוסכמות. תמשיכו לריב כן EV לא EV
- dw 09/04/2024 20:53הגב לתגובה זולמה בעצם עשירון עליון כמוך הנוהג בטסלה משלם פחות מס רכב/בנזין מעשירון 5 הנוהג בפיאט פונטו 1995? אהה, לא ברור. לכן מתבקשת העלאת מס, כשהכי פשוט זה טסט של 12 אלשח שנתי לרכב חשמלי. אפשר לשלם ב 12 תשלומים. לא, זה לא יקר כי זה בעצם מה שמשלם נהג הפונטו.
- דר' דום 10/04/2024 13:26ובטח שלא מחיר בעשירון העליון של שוק הרכב. שנית, למה אתה מבקש להעניש במס עודף את מי שהחליט לא לחמם יותר את כדו"א, ולא לעשות רעש וסירחון ברחובות? זה שאין לך תקציב לרכב חדש כשהעולם תקדם לטכנולוגיה חדשה, לא אומר שצריך לפגוע ולהעניש את כולם
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהצה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
