מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

לאחר ביטול ההסכמות: מלחמת המחירים בשוק הרכבים בסין לקראת פיצוץ

יצרניות הרכב המובילות בסין הגיעו בסוף השבוע להסכם רגיעה במלחמת המחירים המתנהלת ביניהן, אך לא חלף יום והן נאלצו לחזור בהן בעקבות מהלך של טסלה, אשר מעמיד את שוק הרכב הגדול בעולם בפני פיצוץ
איתן גרסטנפלד | (6)

שביתת הנשק נמגרה מוקדם מהצפוי: איגוד יצרני הרכב בסין (CAAM) הודיע בסוף השבוע, כי הוא חוזר בו מההסכמות להפסקת מלחמת המחירים של יצרניות הרכבים החשמליים. זאת לאחר שטסלה, הודיעה על שורה של מבצעים זמן קצר לאחר ההודעה המקורית.

תחילתו של הסיפור אי שם בתחילת השנה, אז יצרנית הרכבים החשמליים המובילה, טסלה הודיעה על הורדת מחירים בסין, דבר שהוביל את יתר יצרניות הרכב להורדת מחירים, כדי להישאר תחרותיות ולעורר את הביקוש. בין יצרניות הרכב הללו ניתן למנות את Xpeng, ולוו (שבשליטת Geely), NIO ,Great Wall Motor, והחברה בבעלות המדינה Chery. אליהן הצטרפו יצרניות הרכב העולמיות: פורד הורידה מחירים עבור המוסטאנג החשמלית שלה (ב-Mustang Mach E EV), וטויוטה הציעה הנחה על ה-bZ4X EV שלה, כמו גם ניסאן שתמחרה מחדש את ה-Ariya EV.

ברקע לכך, העובדה ששוק הרכב בסין, הגדול בעולם, נמצא בדרך להגיע למכירות של כמעט 25 מיליון כלי רכב השנה, המהווים צמיחה כוללת של כ-3%. במקביל גם הנתח של הרכבים החשמליים עולה במהירות. השינויים הללו יצרו תחרות גוברת על המחירים של רכבים חשמליים. אך באותה נשימה גם מאיימים במידה רבה על הרווחיות של החברות בתעשייה. על כן, איגוד יצרני הרכב בסין הפציר בחודש מרץ האחרון ביצרניות וברשויות המקומיות לצנן את "ההיפ" סביב הורדת המחירים, כדי להבטיח את מה שהיא כינתה "ההתפתחות היציבה של התעשייה".

ואכן, ביום חמישי האחרון, במסגרת אירוע שנערך בשנחאי, תיווך האיגוד בין 16 יצרניות רכב, אשר הגיע ביניהן להסכמות על סוג של "שביתת אש". בין החותמים טסלהBYD,  EV, NIO, Li Auto ו-Xpeng, כמו גם Geely. החתימה נעשתה בתמיכה ממשלתית כשבאירוע נכח גם פקיד ממשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע. גולת הכותרת של ההסכמות הייתה התחייבות "לא להפריע לתחרות ההוגנת בשוק בתמחור חריג" כדי לייצב את השוק ולקדם צריכה. במה שנתפס לפחות על פי רוב הנוכחים כהפוגה (גם אם זמנית) במלחמת המחירים. אלא שההסכמות החזיקו פחות מיום, כשלמחרת הודיעה טסלה על הנחות עבור שני מודלים שלה, כולל בסין. אליה הצטרפה פולקסווגן שהודיעה גם היא על הורדת מחירים בסין. לאור ההחלטות הללו, הודיע האיגוד כי הוא חוזר בו מהתחייבות האחרונות וכי הן אינן מחייבות.

כעת ניצבות יצרניות הרכב הבינלאומיות, תחת לחץ אינטנסיבי לארגן מחדש את הפעילות בסין, עם מח רווחים נמוך יותר. בזמן שטסלה ממתינה לאישור עבור התוכנית שלה להגביר את הייצור במפעל שלה בשנחאי, המפעל הגדול והיצרני ביותר שלה, בסוף השבוע היא פיטרה מספרה עובדים המייצרים חבילות סוללות. חברת יונדאי, יצרנית הרכב העולמית השלישית בגודלה, אמרה בחודש שעבר שהיא תסגור מפעל בסין ותנסה למכור אותו. מנגד, מותגים סיניים פועלים לשיפור הצמיחה מחוץ לסין, כולל באירופה ובדרום מזרח אסיה. כך לדוגמה, יצרניות רכב סיניות השקיעו 1.4 מיליארד דולר בתאילנד מאז 2020, כשהן שולטות כעת בשוק כלי הרכב התאילנדי לאחר שנגסו בחלקם שך מהמותגים היפניים שפעלו שם זמן רב.

מצית ראשונה חזקה

בינתיים, מנתונים שמתפרסמים היום בסין עולה כי במהלך חודש יוני נמכרו כ-1.91 מיליון רכבים, ירידה של 2.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, לאורך המחצית הראשונה של השנה עלו המכירות ב-2.5% ל-9.65 מיליון רכבים. המכירות של רכבים חשמליים והיברידיים, זינקו ביותר מ-25% ביוני והיוו כ-35% מכלל מכירות הרכב. במחצית הראשונה של השנה מכירות הרכבים החשמליים זינקו ביותר מ-37% ל-3.09 מיליון יחידות.

במהלך הרבעון יצרניות רכב סיניות סמכו יותר על השווקים בחו"ל כדי לשמור על צמיחת המכירות שלהן, כאשר יצוא המכוניות זינק ב-56% ביוני. מנגד, חלקה של טסלה בשוק של מכוניות חשמליות והיברידיות ירד ל-8.8% ברבעון השני מ-10.5% בשלושת החודשים הראשונים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גם בחינם לא שם את הילד שלי בקופסת קרטון מאמזון.... (ל"ת)
    אלי ברקוביץ 12/07/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הודאת בעל דין 11/07/2023 13:11
    הגב לתגובה זו
    הסינים יודעים שהמכוניות המערביות בטוחות יותר ואמינות יותר מאשר הזבל הסיני שסין מייצאת לאהבלים בעולם
  • 2.
    חשמלי לא 10/07/2023 20:02
    הגב לתגובה זו
    סין לא תעמוד ביעדי טעינה ומחיר החשמל יעלה והזיהום לא יפחת.
  • 1.
    מתי אצלנו ???? (ל"ת)
    המגיב 10/07/2023 19:59
    הגב לתגובה זו
  • מ 11/07/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות ולא הגיוני ממחיר 200000 לרכב משפחתי שזה להיפך צריך לתת מחיר מציאותי 150000
  • בעל טסלה 11/07/2023 15:43
    רכשתי טסלה רק בגלל המוניטין ארוך הטווח והטוב שלה, והבנת הפוטנציאל של הרכבים שלה. מי שקונה טסלה לא מסתכל על אף מכונית אחרת, גם לא חשמלית.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.