תמא 38, בעל משרד קטן זכה ו'הפיל' פרויקט שלםתמא 38, בעל משרד קטן זכה ו'הפיל' פרויקט שלם

איך 20 מ"ר יכולים לעלות מיליונים ליזם? לקח למשקיעי התמ"א

פסיקה חדשה לגבי בעל מחסן בבניין ישן מגלה תובנה שמשנה את כללי המשחק בהתחדשות עירונית: אין נכסים קטנים, ואין ויתורים קלים. כל בעל נכס זכאי ליחידה פיזית בבניין שיוקם - והמשמעות הכלכלית עלולה להיות כבדה הרבה יותר מכפי שנראה בתחילת הדרך


הרצי אהרון | (5)


פסיקה חדשה מבית המשפט המחוזי בתל אביב מזכירה לכל יזם ומשקיע: בפרויקטי תמ"א 38 אין דבר כזה "נכס קטן מדי" - וכל זכות רשומה, גם משרד זעיר במרתף, יכולה להפוך למכשול ממשי עבור בניין שלם ואף יותר מכך - על שורה של בניינים. ומה זה אומר עבור הפרויקטים הבאים בתור ועבור הדייר ה'קטן' שמקבל יותר כוח כעת?

לפעמים חלומות מתנפצים

במרכז הסיפור עומד בניין ישן ברחוב קליי 16 בתל אביב, לא רחוק מדרך נמיר. כמו במאות מקרים אחרים בעיר, דיירי הבניין חברו ליזם כדי לקדם פרויקט תמ"א 38/2 - הריסה ובנייה מחדש של בניין בן שבע קומות. כמעט כל בעלי הדירות חתמו. כולם - למעט אחד: בעל משרד קטן בשטח של 20 מ"ר בקומת חצי מרתף.

בעיני היזם, מדובר היה ב"זנב קטן" שניתן לטפל בו בקלות באמצעות תשלום פיצוי כספי. עמדת הדיירים והחברה היזמית הייתה ברורה: אין טעם להקצות דירה בפרויקט עבור משרד כה קטן, עדיף להציע לבעל המשרד סכום כסף - ולהמשיך בתהליך. אלא שבעל המשרד, מצויד בעורך דין ובעקרון ברור, סירב.

לטענתו, כמו כל בעל נכס בבניין, גם הוא זכאי ליחידת מגורים חדשה בבניין החדש - ולא רק לפיצוי כספי.


תקדים במחוזי


בתחילה, המפקחת על רישום המקרקעין קיבלה את עמדת הדיירים והיזם, והציעה לקבוע שווי כספי לנכס - תוך מינוי שמאי שיעריך את הזכויות. אך בעל המשרד ערער לבית המשפט המחוזי, ובערעור טען טענה עקרונית: הפקעת נכס קנייני תמורת כסף בלבד היא מהלך לא חוקי, שפוגע בזכות יסוד - זכות הקניין.

בית המשפט המחוזי, בפסק דין מפורט, קיבל את עמדתו. השופטת קבעה כי אין די בפיצוי כספי לבעל נכס בפרויקט תמ"א 38, אלא יש להציע לו זכות ממשית בנכס החדש. הפקעה בכסף בלבד, גם אם זה "נראה קטן", אינה עומדת בעקרונות חוק החיזוק ואינה מכבדת את הזכויות הבסיסיות של בעלי נכסים.

מכאן ניתן ללמוד שקיים היבט נוסף בבואו של בית המשפט להחליט - ההיבט הרגשי. כלומר, לא תמיד ניתן לשלם כסף ולהפקיע לאדם נכס שבבעלותו.



על המשמעות של הפסיקה


עבור יזמים ומשקיעים, המשמעות רחבה הרבה יותר מהמקרה הנקודתי הזה. במשך שנים הייתה נטייה לחשוב שפרויקטים של התחדשות עירונית יכולים להתגבר על בעלי נכסים "חריגים" באמצעות הסכמות כספיות פשוטות.

הפסיקה החדשה שוברת את ההנחה הזו, ומחייבת את היזמים להיערך אחרת: כל בעל נכס, קטן ככל שיהיה, מחזיק בזכויות מלאות - ולא ניתן לעקוף אותו רק באמצעות הצעת פיצוי כספי. מעבר לסיכון בעיכובים משפטיים ארוכים, מדובר גם בסיכון כלכלי ישיר. אם יזם נדרש להקצות יחידת מגורים נוספת, או לבצע שינויים בתכנון כדי לשמר זכויות של בעלי נכסים קטנים, העלויות יעלו כתוצאה מכך - וזה מעלה את השאלה: האם הפרויקט יהיה עדיין כלכלי עבור היזם.

במקרה של פרויקט רחב, דירה אחת נוספת או שינוי בתכנון עשויים לגרור הפסדים של מאות אלפי שקלים ואף יותר והלקח ברור: אי אפשר להקל ראש בזכויות של אף דייר, אף חלקה ואפילו לא משרד קטן במרתף. לפני התחייבות לרכישת זכויות בבניין ישן, חובה לבצע בדיקה יסודית של כל הנכסים, לזהות סיכונים, להבין האם יש פתרון תכנוני לכל בעל נכס, ולוודא שכל ההסכמות מגובות גם בתוכניות מאושרות ולא רק בהבטחות.



הצד המימוני עבור היזם


מעבר להיבט המשפטי, לסיפור הזה יש גם השלכות מימוניות כבדות, שצריכות להדליק נורה אדומה אצל כל יזם או משקיע הפועל בשוק ההתחדשות העירונית. במרבית פרויקטי ההתחדשות, ובמיוחד בפרויקטים המבוצעים באמצעות תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה), הבנקים המממנים דורשים עמידה בלוחות זמנים קשיחים - מהשלב של החתמות הדיירים, דרך קבלת היתר הבנייה ועד להתחלת העבודות בפועל.

כל סטייה מהלו"ז, אפילו במספר חודשים, עלולה לייקר משמעותית את עלויות המימון. כאשר דייר אחד מסרב לחתום או תוקע את קבלת ההיתר, כמו במקרה של בעל המשרד ברחוב קליי, המשמעות היא עיכוב ניכר - ולעיתים בלתי צפוי של כל הפרויקט. עלויות המימון הנוספות אינן זניחות: יזם שמחזיק קרקע או בניין ישן במשך שנה נוספת משלם בינתיים ריביות, דמי ניהול, הוצאות מימון שוטפות, ולעיתים גם פיצוי למשקיעים שהשקיעו מכספם בפרויקט מתוך הנחה שיתקדם על פי לוח זמנים ברור.

עיכוב כזה, שבמבט ראשון נראה "קטן" או "פתיר", יכול לגלוש בקלות לעלויות גבוהות - בהתאם לגודל הפרויקט ומבנה המימון שלו. במקרים קיצוניים, עיכובים מהסוג הזה אף מדרדרים יזמים למצב שבו פרויקט שהיה אמור להיות רווחי - הופך לפרויקט גבולי או מפסיד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה מספר התיק הפסד איך מוצאים (ל"ת)
    יונתן בן חיים 12/05/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הפסיקה למרות שהיא נראית צודקת תשפיע באופן לא צודק על אלפי דיירים שיפסידו יזמות בגלל האי וודאות (ל"ת)
    אנונימי 01/05/2025 11:42
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 02/05/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
    הרשויות יצטרכו במקרה כזה להקצות ליזם זכויות יתרות בכדי שהדוח אפס יתן לו את הרווחיות של 20%
  • 1.
    אפשר להקצות לו שליש דירה (ל"ת)
    אנונימי 30/04/2025 14:17
    הגב לתגובה זו
  • אננומי 02/05/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
    לפי החוק אין דירה קטנה מ68 מ שזה אומר דירת 3 חד
נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר

בעקבות ההחלטה לעדכן את שיעור בני המקום בקריית עקרון ל-35%, משרד הבינוי והשיכון מודיע על הארכת מועד ההרשמה בשבוע נוסף. עד כה נרשמו מעל ל-127 אלף משקי בית להגרלה העשירית של התוכנית, שבה יוגרלו 7,479 דירות ברחבי הארץ; וגם - מה צפוי בהמשך?


צלי אהרון |

משרד הבינוי והשיכון הודיע כי ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" תימשך עד יום רביעי, 22 באוקטובר 2025 בחצות, במקום להסתיים השבוע. ההחלטה התקבלה לאחר שמועצת מקרקעי ישראל אישרה הבוקר עדכון לשיעור בני המקום ביישוב קריית עקרון, שיעמוד מעתה על 35%. בהגרלה הנוכחית, העשירית במספר, מוצעות 7,479 יחידות דיור ביישובים רבים ברחבי הארץ – ובהם קריית עקרון, נתניה, רעננה, קריית גת, עכו, עפולה, ירושלים, יבנה ונוף הגליל. נאמר כי לראשונה, עד 50% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים פעילים, מתוכן כ־25% למערך הלוחם.

לפי נתוני המשרד, מדובר במספר שיא של נרשמים - למעלה מ-127 אלף זכאים שכבר הצטרפו להגרלה. ההרשמה פתוחה לכל מי שמחזיק באישור זכאות בתוקף, וניתן לבחור עד שלוש ערים בלבד. חשוב לציין - ההגרלה הנוכחית היא ככל שנראה האחרונה שתתרחש אם משרד השיכון והאוצר לא יגיעו להסכמות. כתבנו על ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? ניסינו להשיג תגובה ממשרד האוצר אך ללא הצלחה. ממשרד השיכון נמסר כי השר חיים כץ פעל בדרכים רבות לקדם תכניות רבות ועשה עבודה רבה מאז שנכנס לתפקיד.

נכון לעכשיו, אין צפי לתכניות נוספות של מחיר למשתכן ודומיו והתוצאה של כך עלולה להיות עליית מחירים ברחבי הארץ. בעיקר בשל העובדה כי כ- 130 אלף זכאים צפויים לגשת לשוק החופשי ברגע שיבינו כי אין להם את הסיכוי יותר של להגיע לדירה דרך ההגרלות הממשלתיות.

ההגרלה הנוכחית - ולמה היא לאו דווקא למילואימניקים

נאמר רבות כי ההגרלה הנוכחית תהיה בכדי לספק ל״אלה שהגנו על הבית - בית בישראל״. נראה שההצהרה היא לא בהכרח מה שקורה בפועל בשטח. שבני המקום דווקא מובילים את הסיכויים לזכות בדירה הנחשקת בהגרלות. מדובר על סוג של ״שוחד״ של הממשלה לעיריות אשר רוצות להבטיח לתושבים שלהן את היכולת להגיע לדירה במקום מגורם וכפועל יוצא להמשיך ולהצביע לאותם ראשי ערים. 

הסיכויים של מילואימניק להגיע לדירה דרך התכנית הוא לא גבוה ובהחלט ניתנת עדיפות לבני המקום. הרי קודם כל נותנים את ״הבשר״ לראשי הערים - ולאחר מכן נותנים למילואימניקים הלוחמים. חשוב להזכיר שיש גם את האלמנים/אלמנות שנכנסו לאחרונה לתכנית וכתוצאה מכך גם התכנית הוארכה. כזכור, התכנית המקורית הייתה צפויה להימשך עד ה-14/9. כעת היא צפויה ( אם הכל יקרה כצפוי ולא יהיו שינויים נוספים מצד משרד השיכון והשר חיים כץ) להסתיים ב-22 לאוקטובר כאמור.