ירידת מחיר הנפט צפויה לפגוע קשות במנוע הצמיחה העיקרי בארה"ב

ברק גרשונ, מנכ"ל אלומות ניהול קרנות נאמנות, מתייחס להשפעת הירידה במחיר הנפט להאטה בצמיחה של כלכלת ארה"ב
ברק גרשוני | (3)
נושאים בכתבה ארה"ב מחיר הנפט

שנה טובה עברה על שוק העבודה האמריקני, כשלמשק נוספו 2.9 מיליון משרות (ממוצע חודשי גבוה של 246 אלף משרות) ושיעור האבטלה ירד משמעותית ל-5.6%. אך האם נתוני דוח התעסוקה האחרונים הם סנונית ראשונה לחלחול ירידת מחירי הנפט לשוק העבודה האמריקני? האם ירידת השכר הממוצע היא סימן לבאות מענף הפקת האנרגיה והענפים התומכים בו?

שיעור אבטלה של 5.6%, כאמור, עומד על סף ההגדרה של "תעסוקה מלאה" בארה"ב. אך נוכח שיעור ההשתתפות הנמוך, מבנה השוק ושכר העבודה שלא מתרומם משמעותית עולות תהיות רבות לגבי הימצאות השוק בקרבת "תעסוקה מלאה", ולגבי המשך דרכו בשנים הקרובות.

המשבר הגדול של 2008 הוביל לאובדן חמור של משרות. המשק האמריקני איבד 8.7 מיליון משרות מתחילת 2008 עד לנקודת השפל ב-פברואר 2010. כמות המועסקים שבה לרמות של טרום המשבר רק לפני חודשים ספורים. ובינתיים נוספו לאוכלוסייה האזרחית בארה"ב 16 מיליון בני אדם, כך שהחזרה לרמת משרות במשק של טרום המשבר היא נאה, למרות שעל רקע צמיחה כה גדולה של סך האוכלוסייה, ניכר כי עדיין חסרות משרות רבות למשק.

חוסר ההתאמה בין שיעור האבטלה הנמוך והאופטימי לחסך העצום של המשרות במשק האמריקני ניתן להסבר באמצעות בחינת שיעור ההשתתפות של המועסקים בשוק העבודה מתוך סך האוכלוסייה האזרחית. שיעור זה שמר על יציבות יותר משני עשורים, והחל להידרדר מהותית בתחילת 2008 ל-62.7% כיום. ירידה של 3.3% בשיעור ההשתתפות מבטאת בתרגום למשרות אבדן של 8.2 מיליון משרות או אי ייצור משרות כזה.

האם ירידת מחירי הנפט תפגע בצמיחת שוק העבודה?

בירידת מחירי הנפט באופן כה חד וקיצוני, עולה השאלה עד כמה תושפע מכך הצמיחה בענף. ניתן לומר בביטחון שרמת הרווחיות שתכננו חברות האנרגיה לפני ירידת מחירי הנפט כבר אינה רלוונטית - עובדה שתעיב במיוחד על ההתפתחות של שחקנים קטנים ובינוניים בענף, ותקשה על כניסת פעילות חדשה לשוק. חשוב לומר שענף הפקת האנרגיה נמצא במסלול של צמיחה מואצת מזה מספר שנים, ומכוח האינרציה ימשיך לצמוח בשנים הקרובות אלא שקצב הצמיחה לבטח יואט עם ירידת הכדאיות הפוטנציאלית של הפקת גז ונפט בשדות חדשים.

הכניסה הפוטנציאלית של ענף האנרגיה להאטה בקצב הצמיחה עלולה להעיב על שוק התעסוקה האמריקני. הצמיחה בענף זה הגיעה בעיקר מעסקים קטנים ובינוניים שהם מנוע צמיחה יעיל ביותר לשוק העבודה. שינוי לרעה ברווחיות יתורגם במהרה להתאמות בפעילות העסקית ובמצבת כוח האדם. השפעה זו יכולה לקבל ביטוי גם בירידה של השכר הממוצע בענף ולחלחל אל השכר הממוצע במשק.

זהו מנגנון תמסורת נוסף בו הנובע מהשפעת ירידת מחירי הנפט על השווקים. הנתון האחרון של השכר בארה"ב אכן הראה על ירידת שכר בממוצע. אינני יודע עדיין אם הירידה היא אכן עקב השפעה שולית של המשרות בשוק האנרגיה, אך אם כך הדבר, המגמה הזו תוכל להמשך עד שהחברות בענף יתאימו עצמן לרמת המחירים החדשה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    להפך 14/01/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    תעלה את הצמיחה אכן ענף אחד יתכווץ שני יתרחב נתוני המקרו ישתפרו
  • 2.
    אנונימי 14/01/2015 09:01
    הגב לתגובה זו
    כי כל השאר הענפים יזנקו על כנפי מחירי האנרגיה הנמוכים..
  • 1.
    אנאל יסט 13/01/2015 15:11
    הגב לתגובה זו
    פאדיחה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.