השפעות משבר הנפט: במי הן פוגעות ולמי הן מועילות

רון הקיני, ראש צוות אג"ח, אקסלנס, על מחירי הנפט הנופלים, והתוצאות להן הם גורמים - לחיוב ושלילה
רון הקיני | (1)

עוד מוקדם מדי לסכם את משבר מחירי הנפט הנוכחי והשפעותיו על השווקים, אך אפשר לנסות להצביע על מספר נקודות בעקבותיו.

מלחמה כלכלית בכפר הגלובלי

יש צורך להבין כי מדובר במלחמה כלכלית שהשפעותיה דרמטיות לא פחות מהשפעותיה של מלחמה צבאית. במלחמה הזו נלחמים באמצעות מחירי הנפט, חשבונות בנק ושערי ריבית. בדרך כלל שינויים דרמטיים במחירי הנפט מוסברים בגורמים כלכליים של צד הביקוש וצד ההיצע. במקרה זה ההסברים הללו קיימים בשוליים וההסבר המרכזי לצניחת מחירי הנפט טמון במאבקים הגיאופוליטיים.

ההשפעה של צניחת מחירי הנפט היא רק המהלך האחרון במלחמה שהחריפה השנה והגיעה לשיאה אחרי פלישת רוסיה לקרים ואוקראינה. מהצד האמריקני, הוטלו סנקציות שנועדו לבודד את רוסיה, להחליש את פוטין כלכלית ופוליטית (בעיקר דרך פגיעה באוליגרכים המקורבים אליו) ולהביא לכך שרוסיה תאבד את השפעתה האזורית מעבר לגבולותיה.

ראוי להדגיש כי מלחמה זו שונה ממלחמות הכלכליות בעבר, מאחר שהיא לא "משחק סכום אפס", בו כל הפסד של האחד הוא רווח של השני. בעידן הגלובליזציה והשווקים הפיננסיים המקושרים, האינטרסים של כל הצדדים מתערבבים זה בזה.

כסף מהמערב מושקע ברוסיה, חברות רוסיות רבות נסחרות בבורסות העולם, ורוסיה היא אחת מיצואניות האנרגיה הגדולות. זאת כאשר השחקנים בכלכלה הגלובלית הם לא רק מדינות, אלא גם תאגידים גלובליים עם אינטרס משלהם, שלא תמיד תואם את האינטרס הפוליטי של מדינת המוצא שלהם.

יש הטוענים שקשרים אלו והתלות ההדדית הגלובלית הזו עשויים למנוע את ההתדרדרות במלחמה הכלכלית. מנגד, ריבוי גורמים ואינטרסים רק מגבירים את רמת אי הוודאות שהשווקים אינם מחבבים. ההשוואה למלחמה הכלכלית בסוף שנות ה-80', שהביאה לקריסת ברית המועצות, מובנת, אך התנאים שונים לגמרי - שני הצדדים נלחמים עם אינטרסים מעורבים לא מעטים. כאשר הלחימה היא כלכלית, ההשפעה שלה תורגש גם בבורסות מערביות, ועלולה לגלוש גם לכלכלה הריאלית.

אינטרסים סותרים ונסתרים

צניחת מחיר הנפט באה, ככל הנראה, מהבנות נסתרות בין סעודיה לארה"ב, שאיפשרו להן לנקוט באסטרטגיה של הצפת השוק בכדי להוריד את המחירים על מנת לפגוע מצד אחד בממשלת רוסיה ובפוטין, ובאירן מצד שני. זאת כאשר ברור למדי שארה"ב וסעודיה הן המרוויחות בטווח הקצר מצלילת מחירי הנפט.

אך מנגד, אותם מחירי נפט הנסחרים ברמה זו עלולים לפגוע בהן עצמן. סעודיה הינה יצואנית נפט גדולה ולארה"ב תעשיית נפט חלופית שהוקמה רק לאחרונה וגרמה לעצמאות אנרגטית. במקביל, היא תרמה רבות לצמיחה ולתעסוקה במשק האמריקני. רמת מחירי נפט של פחות מ-60 דולר לחבית לאורך זמן תפגע בסופו של דבר גם במדינות אלו. לא ניתן לדעת בוודאות אם ברית הנפט האמריקנית - סעודית מכוונת או צירוף מקרים של אינטרסים משותפים, ובסבך האינטרסים הסותרים, לא תמיד ברור האם התהליכים אכן נשלטים ע"י המדינות והאם הם עלולים לצאת משליטה בהמשך.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הגעתה של ארה"ב לעצמאות אנרגטית, בזכות טכנולוגיית פצלי השמן המהפכנית, שינתה את כללי המשחק הכלכלי והגיאופוליטי. לא ברור לגמרי מה יהיו ההשפעות ארוכות הטווח של מהפכה זו, אך ברור שהן יהיו מרחיקות לכת. אפשרות של נפילת כלכלות יצואניות הנפט והתפרקות קרטל הנפט אופ"ק, הן רק דוגמא ראשונה לפוטנציאל של השינויים הגלומים בתהליך זה.

מעבר לכך, לא ברור האם מאחורי הקלעים קיימים אינטרסים סותרים בברית זו, כאשר סעודיה דווקא מעוניינת לפגוע בצמיחת תעשיית אנרגייה חדשה זו בארה"ב, והאם לארה"ב עצמה נוח עם רמת מחירים כזו לאורך זמן.

הטלטלה בכלכלה ובשווקים

הירידה במחירי הנפט עשויה לתרום לכלכלה העולמית ולשווקים: מחירי דלקים יורדים עשויים לתרום לגידול בצריכה של שאר הענפים וירידת מחירי הנפט לוחצת את האינפלציה בעולם כלפי מטה - מצב זה גם משפר את סקטור התעופה וסקטור הצריכה.

בצד השלילי ירידה זו פוגעת קשות בחברות האנרגיה בארה"ב ועלולה לעצור או לעכב את השקעותיהן. התנודתיות שנראתה בשוקי המניות והאג"ח הקונצרניות בעולם ובארץ בשבוע האחרון, מספרת את הסיפור - חברות אנרגיה וחברות המשקיעות ברוסיה נפגעו קשות וגררו את כלל השווקים לירידות. אך בגל השני, כשהשווקים הפנימו את ההשפעות החיוביות של מחירי נפט הנמוכים, השוק תיקן בחדות רבה.

כמובן שקשה להעריך את המשך התפתחות המשבר, וקשה לחזות את התגובה הרוסית שאף היא עדיין לא ברורה - רגשות פטריוטיים תחת מצוקה כלכלית של כלל הציבור הרוסי, האוליגרכים ופוטין עצמו, יכולים להביא לידי הנפת דגל לבן מצד אחד או לחילופין לתגובות אלימות מצד שני. השווקים בארץ, כחלק משוקי העולם, חוו בשבוע האחרון את חוסר היציבות וחוסר הוודאות, כמו גם את ההפנמה של ההשפעות המנוגדות של משבר הנפט הנוכחי. לא פלא שראינו תנודתיות רבה בשבוע האחרון בשוק הקונצרני ובאפיק המנייתי. להערכתי, תנודתיות זו עשויה להימשך בשל חוסר הוודאות וחוסר היציבות גם בהמשך המשבר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איל 26/12/2014 17:56
    הגב לתגובה זו
    נעיניו שיעסיק את ישראל הקרוב יהיה הצורך בפיתוח אנרגיות שמש ורוח ליצור אנרגיה גם בבניה חדשה עם. גג סולרי בכל במיה חדשה וגם. לרכב ציבורי
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.