שיאים בפערי תשואות האג"ח בין ישראל לארה"ב: האם מדובר בבועה?
עידן חדש הגיע אל סוחרי האג"ח בבורסה המקומית. לראשונה מזה תקופה ארוכה השקעה באג"ח של מדינת ישראל פחות מסוכנת מאשר השקעה באג"ח של ממשלת ארה"ב. על פי נתוני סופשבוע האחרון, תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 2.44%, כאשר אג"ח דומה של ממשלת ישראל, ממש"ק 0324, נסחרת בתשואה ברוטו לפדיון של 2.31%. לפי הערכות, וכנגד כל היגיון כלכלי, המצב המתואר לא צפוי להשתנות בקרוב. במסמך זה ננסה לבחון את הגורמים לפער התשואות השלילי על ידי בחינת שלושה מרכיבים עיקריים המשפיעים על תשואות האג"ח.
פרמיית הסיכון מייצגת את פערי התשואה בין האג"ח הנדונה לאג"ח חסרות סיכון. הפרמיה היא התשואה העודפת שהמשקיעים מבקשים לקבל כשמדובר בנכס מסוכן יותר. פרמיית הסיכון של ממשלת ישראל נמדדת בדרך כלל מול האג"ח של ממשלת ארה"ב, שנחשבות לחסרות סיכון. אם נשפוט את המצב המתרחש בשוק, נגלה כי המשקיעים מייחסים למשק ולכלכלה הישראלית רמת סיכון נמוכה יותר מאשר למשק האמריקני. עם זאת, על מנת לקבל תמונה מדוייקת של פרמיית הסיכון של ישראל, יש להשוות בין תשואות האג"ח הממשלתית הנסחרות בדולר מול תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב.
ע"פ הטבלה, אג"ח דולרית של מדינת ישראל במח"מ של כ-7 שנים, הנפדית באמצע שנת 2023, מספקת תשואה דולרית של 3.03%. כלומר, השוק האמריקני מעניק לאג"ח הממשלתיות של מדינת ישראל, פרמיית סיכון של 60.09 נק' בסיס, בעוד שאג"ח דומה בשוק המקומי מתומחרת במרווח שלילי של (0.1%-). בועה? תגידו אתם.
בסיס ההצמדה . דרך נוספת להסביר את פער התשואות השלילי הינו באמצאות בסיס ההצמדה. המשקיעים בארה"ב מקבלים תשואה דולרית ואילו המשקיעים בארץ מקבלים תשואה שקלית. כלומר, המשקיעים המקומיים מתמחרים מצב שבו המטבע המקומי צפוי להתחזק בטווח הארוך מול הדולר. האמנם? במצב כזה, משקיע מתוחכם, יעדיף להיחשף בלונג לאג"ח ממשלתית אשר נסחרות בארה"ב כנגד מכירה בשורט של אג"ח ממשלתי (במח"מ זהה) אשר נסחרת בארץ.
- אגרת החוב של בריטניה שצנחה ב-70%, והאם יש סיכוי לעלייה?
- גולדמן זאקס מפחית תחזית לתשואת האג"ח - "קנו אג"ח ארוכות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טעמי המשקיעים . כאן למעשה, טמון הסבר אפשרי לפער התשואות השלילי. מתחילת השנה אנו מזהים הסטה מאסיבית של כספי משקיעים לעבר אפיקי האג"ח הממשלתיות. למעשה מדד האג"ח הממשלתי הוא אחד המדדים הטובים ביותר בבורסה המקומית. מתחילת השנה רשם מדד זה תשואה פנומנלית של 6.83%. בעוד שמדד ת"א 100 רשם תשואה של 7.48% בלבד. הנתון הבלתי נתפש הנ"ל ממחיש יותר מכל את רמות הסיכון בשוק החוב המקומי.
לסיכום, מדיניות הריבית הנמוכה של בנק ישראל, הקיפאון המסתמן בענף הדיור והעדר אלטרנטיבות השקעה, דוחפים את המשקיע המקומי לעבר אפיקי האג"ח הממשלתיות. בהודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל נאמר כי תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחות סביבת האינפלציה בישראל ובכלכלה העולמית. כמו כן, ע"פ חטיבת המחקר של בנק ישראל, שיעור הריבית ברמה של 0.25% צפוי להימשך עד סוף שנת 2015. אנו מעריכים כי בתקופה הקרובה, היכולת לייצר תשואות וריווחי הון עבור המשקיעים תהפוך למאתגרת יותר ויותר. בשוק האג"ח המקומי אנו צופים "יציבות עצבנית", כאשר המשקיעים יעמדו בפני דילמה של העדר אלטרנטיבות אל מול רמות סיכון גבוהות.
- 5.הדולר הולך לעשות מהלך חזק למעלה (ל"ת)יזדה 10/10/2014 15:55הגב לתגובה זו
- 4.הדולר הולך לעשות מהלך חזק למעלה (ל"ת)יזדה 10/10/2014 15:55הגב לתגובה זו
- 3.משה 09/10/2014 09:04הגב לתגובה זולהוסיף מניות
- 2.שעשוע 08/10/2014 18:51הגב לתגובה זוחבל שהכותב לא בודק דברים חדשים מעניינים יותר , בתור "מנהל פעילות קרנות גידור" היה רצוי לבחון אפשרויות מעניינות יותר ללונג שורט . הקיצר כתבה משעממת
- אפרת 21/01/2015 14:12הגב לתגובה זוכל פעם שהוא כותב כתבה הוא מופיע תחת טייטל אחר, אז מי אתה בעצם קלמין? מנהל מחקר? מנהל גידור? או מבצע בחדר מסחר?
- 1.אבנר 08/10/2014 14:50הגב לתגובה זוצחי תודה על כתבה מאירת עיניים כל מי שעיניו בראשו אחרי קריאת הכתבה והעובדות שהבאת ומושקע באגחים שנתו צריכה לנדוד ללא הרף הדולר במחירו הנוכחי עדיין שווה השקעה וזאת לעניות דעתך תודה

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
- SBUX. כמו הרשי, סטארבאקס פועלת זה שנים להבטיח את שרשרת אספקת הקפה. המניה כרגע בירידה אז תשמרו אותה להמשך. לא מצרף גרף.
- JBSS. מתמחה באספקת אגוזים. המניה ירדה חדות ונסחרת במכפיל 13. נראה שבונה מהלך עלייה חדש.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- FDP. מחברות התוצרת הטרייה הגדולות בעולם. פוטנציאל עליה ארוך טווח לאור פריצה ההתנגדות אחרי תקופה ההתעגלות הממושכת.