תכירו, רשתות שיווק חבויות - הנפקות מתומחרות לפי משקיע
כולנו נחשפים כמעט מדי יום לסוגים כאלו ואחרים של רשתות שיווק -סופרמרקטים, רשתות הלבשה וכו'. המודל העסקי של אותן קמעונאיות מבוסס על רכישת מוצרים בזול מספקים, תוך ניצול יתרונות של גודל הזמנה, והפצה לציבור הרחב בדרכים שונות, תוך כדי גביית פרמיה נדיבה.
בשנים האחרונות קמו בשוק ההון הישראלי שורה של "רשתות שיווק", אך לאלו אין סניפים, אין פרסומות מושקעות,, ולרוב הן אינן מוכרות כלל לציבור הרחב. לציבור הקצת פחות רחב, קרי פעילי שוק ההון, רשתות שיווק אלו מוכרות מאוד. הן מעטרות בנוכחותם את תשקיפי הנפקות האג"ח הקונצרניות.
בשנים האחרונות, רשתות שיווק אלו מופיעות בשלב המוסדי של ההנפקה, כלומר בשלב אשר אינו פתוח לקהל הרחב, אלא לשחקנים המוגדרים עפ"י רשות ני"ע כשחקנים מוסדיים.
ראשית דבר נסביר את תהליך ההנפקה. לרוב החברה מבקשת כשלב ראשון הזמנות מן הגופים המוסדיים, ומקבלת התחייבות ל-80% מגודל ההנפקה הרצוי. בשלב זה נקבעת הריבית המקסימלית לשלב הציבורי, אשר בא לאחר מכן. הגופים המוסדיים מתחייבים להשתתף בהנפקה בתמורה לקבלת עמלת התחייבות מוקדמת, אשר מהווה להנחה על המחיר של הסחורה המונפקת. בשלב הציבורי משתתף הציבור הרחב, שאינו זכאי לעמלת התחייבות מוקדמת ומוגבל בשער הריבית המקסימלי.
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ג'נריישן קפיטל מגייסת 280 מיליון שקל בהנפקה פרטית למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבדיקה שערכנו על ידי התבוננות וסקירה של המשתתפים המוסדיים בשורה של הנפקות כגון כנפיים, וואן טכנולוגיות, אזורים, טמפו, אשטרום נכסים וחגג, "רשתות השיווק" מהוות נתח נכבד ביותר מן השלב המוסדי.
כחלק מן תהליך גידול חלקם של השחקנים, אנו רואים שבשלב המוס4די ישנם ביקושי ייתר בהיקף גבוה מאוד ביחס לכמות שהחברה רוצה לגייס. שחקנים רבים חושבים שאינם משפיעים על שער הסגירה של המכרז המוסדי - שהינו מכרז אחיד ולא מפלה - ומגישים הזמנות במחירים גבוהים / שערי ריבית נמוכים.
תהליך זה גורם לכך שמחירי ההנפקות בשלב המוסדי גבוהים יחסית ואינם כדאיים לשלב הציבורי. לכן אנו רואים שבשלב הציבורי ישנם מעט הזמנות מן הציבור, וחלק מן ההנפקות, שכולל את אלו עם ביקושי יתר משמעותיים בשלב המוסדי, לא מצליחות להגיע להיקף ההנפקה המבוקש על ידן, או שהן סוגרות בקושי את היקף הגיוס המבוקש, למרות שהיו יכולות לגייס את כל גודל ההנפקה המבוקש בשלב המוסדי בלבד.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
כל עוד החגיגה בשוק הקונצרני נמשכת, וישנם גיוסים גדולים של כסף שזורם לתחום זה - אין מניעה מצד אותן "רשתות שיווק" לגלגל את הסחורה "היקרה" יחסית אל הציבור, וזאת תוך לקיחת רווח הכולל את עמלת ההתחייבות המוקדמת.
בגל ההנפקות הגדול האחרון אנו מתחילים לראות חולשה בשוק המשני וקושי של שחקנים אלו למכור את הסחורה היקרה אל הציבור הרחב. אם מגמה זו תימשך, ו"רשתות השיווק" ייתקעו עם המלאי ויאלצו למכור את הסחורה בהפסד - השפיות תחזור לשוק ותשנה את תמחור ההנפקות.
- 1.רגולציה = שחיתות! 01/10/2014 13:28הגב לתגובה זו20% מהסחורה - במחיר גבוה. ההנחה איננה הנחה - המחיר האמיתי הוא אקס הנחה. השלב הציבורי? לא רלוונטי כלל - אולי מעט פרייארים. הנפקות רבות נסגרות ללא ביקושים בציבורי - כי מי הטמבל שיקנה ללא הנחה (או יותר נכון בתוספת שיעור ההנחה על המחיר ההוגן)? אפשר לחכות עד למסחר ולקנות במחיר האמיתי.
