משרד האנרגיה

משרד האנרגיה והתשתיות הוא הגוף הממשלתי הרגולטורי האחראי על ניהול, פיתוח והסדרת משקי האנרגיה, המים, החשמל והמשאבים הטבעיים של מדינת ישראל, והחלטותיו מעצבות את חוסנו הכלכלי והאסטרטגי של המשק. המשרד מוסמך לקבוע את המדיניות הלאומית לגבי ניצול ופיתוח מאגרי הגז הטבעי בים התיכון, קידום פרויקטים של אנרגיות מתחדשות, ופיקוח על חברות תשתית ממשלתיות דוגמת חברת החשמל וחברת מקורות.
החלטותיו המקצועיות בנושאי קביעת תעריפי החשמל והמים, מתן רישיונות לחיפושי נפט וגז, ואישור הסכמי יצוא אנרגיה למדינות שכנות משפיעות ישירות על יוקר המחיה, על שיעורי האינפלציה ועל המעמד הגיאופוליטי של המדינה באזור. רגולציה זו משליכה באופן מיידי על המגזר העסקי; היא מכתיבה את שולי הרווח ואת קצב הפיתוח של חברות הגז, הדלק והתשתיות הגדולות בישראל הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ומחזיקות במשקל כבד במדדי הדגל, מה שמשפיע באופן ישיר על התשואות בתיקי ההשקעות ובחסכונות הפנסיה של כלל האזרחים.
- כמה גז צרך השוק המקומי בשנה האחרונה וכמה גז ייצאה ישראל?השוק המקומי רשם עליה של 3% בצריכה ל-12.7 BCM (מיליארד מטר מעוקב). הייצוא זינק ב-29% ל-9.2 BCM. במאגרי הגז לוויתן תמר וכריש תנין יש כ-1,000 BCM. הצפי הוא לגידול בצריכה בשנים הבאות, אבל במקביל להתפתחות של תחום האנרגיות המתחדשות - והשאלה הגדולה: לכמה שנים ישראל צריכה 'לשמור' את הגז?
- "אם נחייב דוחות ESG יהיו חברות שיימחקו מהבורסה ואחרות לא ינפיקו"השקעות בתחום ESG הפכו לאחד הנושאים המסקרנים בשוק ההון. ארבעה מומחים בתחום, ממחלקת התאגידים של הרשות לניירות ערך, דרך רשות שוק ההון, חברת מידרוג ומשרד האנרגיה, עונים על שאלות חשובות בכנס ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל: "רוב המחקרים מדברים על תשואה עודפת של השקעות ESG, אבל זה לא חד משמעי. המחקרים עוד בתחילתם" אבל - "חברות שלא יפרסמו דוחות ESG יישארו מאחור ואולי לא ירצו להשקיע בהן"
ועידת ההשקעות באנרגיה
"תחום האנרגיה המתחדשת רק התחיל לחמם מנועים - יש מספיק מקום לכולם"אלו הם דבריו של מנהל חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה בוועידת ההשקעות באנרגיה. האם אנרגיות מתחדשות מספקות תשואה עודפת? אלומיי ודוראל חושבים שכן ומוסיפים "הצרכנים בישראל מוכנים לשלם פרמיה כדי לצרוך אנרגיה ירוקה". מה התשואה בפרויקטים ובמי משקיעים מגדל ביטוח?- בשעה טובה: המדינה הגיעה ליעד האנרגיה המתחדשת - של שנת 2020בשנת 2022 10.1% מצריכת החשמל בישראל הגיעה מאנרגיות מתחדשות, כאשר 10% היה היעד לשנת 2020. היעדים הבאים: 20% בשנת 2025 ו-30% בשנת 2030. בינתיים המדינה רחוקה מהיעדים; נכון שישראל הגיעה ליעד באיחור של שנתיים - אבל זה טוב מהרבה מדינות אחרות שלא הציבו כלל יעדים או לא מתקרבות אליהן
- בחזית האנרגיטית- משרד האנרגיה פועל להקמת מכון מחקר להיתוך הגרעיניההצלחה של ניסוי אמריקאי הובילה את משרד האנרגיה לדחוף את תחום ההיתוך של אנרגיה גרעינית גם בישראל - הקמה של מכון מחקר עם תקציב של 40 מיליון שקל
- ימצאו מאגרים נוספים? משרד האנרגיה מפרסם מכרז לרישיונות חיפוש גזשרת האנרגיה קארין אלהרר והממונה על הנפט במשרד, חן בר יוסף, קיבלו את המלצת מועצת הנפט והחליטו על מכרז נוסף לקבלת רישיונות לחיפושי גז טבעי במים הטריטוריאליים של ישראל - ורק נזכיר שלפני שנה אלהרר הכריזה על עצירת החיפושים כי זה 'לא מספיק ירוק', אבל מאז גם היא הבינה את השגיאה החמורה שלה וחזרה בה
- אבשלום פלבר ואמיר לנג זכו במכרז להקמת מתקן התפלה בגליל המערביפלבר ולנג מחזיקים בחברה לאחר שרכשו אותה, באמצעות שותפות אלפא מים, מקבוצת דלק של יצחק תשובה לפני מספר שנים; המתקן צפוי להגדיל את כושר ההפקה של מים מותפלים בכ-13% ויאפשר את חיבורו של אזור הצפון אל מערכת המים הארצית; המתקן יהיה מתקן ההתפלה השביעי בישראל, בעל תפוקה של 100 מיליון קוב מים לשנה
- אחרי ניו-מד: ישראל תחתום מחר על שת"פ עם גרמניה בתחום האנרגיהמנכ"ל משרד האנרגיה צפוי לחתום מחר על הסכם לקידום פרוייקטים בתחומי מימן, אנרגיה ירוקה וסייבר. אתמול חתמה ניו-מד על מזכר הבנות לא מחייב להעברת גז טבעי לגרמניה
- 11 הצעות הוגשו בשלב הראשון להקמת תחנת כוח באזור מרכז הארץבמסגרת הפרויקט תוקם תחנת כח קונבנציונלית לייצור חשמל על בסיס גז טבעי, בהיקף של בין 600-900 MW, על שטח של כ-150 דונם בצמוד למתקני ההתפלה שורק א' ו-ב' ולשפד"ן
- משרד האנרגיה אישר לאנרגי'אן להתחיל להפיק גז טבעי ממאגר כרישלצד המתיחות הבטחונית בצפון סביב הגבול הימי ומשבר האנרגיה העולמי, אנרגי'אן מקבלת את האישור הרשמי ממשרד האנרגיה, כשבועיים לאחר בדיקות צינור הזרמת הגז על ידי החברה