משרד האנרגיה

משרד האנרגיה והתשתיות הוא הגוף הממשלתי הרגולטורי האחראי על ניהול, פיתוח והסדרת משקי האנרגיה, המים, החשמל והמשאבים הטבעיים של מדינת ישראל, והחלטותיו מעצבות את חוסנו הכלכלי והאסטרטגי של המשק. המשרד מוסמך לקבוע את המדיניות הלאומית לגבי ניצול ופיתוח מאגרי הגז הטבעי בים התיכון, קידום פרויקטים של אנרגיות מתחדשות, ופיקוח על חברות תשתית ממשלתיות דוגמת חברת החשמל וחברת מקורות.
החלטותיו המקצועיות בנושאי קביעת תעריפי החשמל והמים, מתן רישיונות לחיפושי נפט וגז, ואישור הסכמי יצוא אנרגיה למדינות שכנות משפיעות ישירות על יוקר המחיה, על שיעורי האינפלציה ועל המעמד הגיאופוליטי של המדינה באזור. רגולציה זו משליכה באופן מיידי על המגזר העסקי; היא מכתיבה את שולי הרווח ואת קצב הפיתוח של חברות הגז, הדלק והתשתיות הגדולות בישראל הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ומחזיקות במשקל כבד במדדי הדגל, מה שמשפיע באופן ישיר על התשואות בתיקי ההשקעות ובחסכונות הפנסיה של כלל האזרחים.
- רשתות הדלק - פז, דלק וסונול מקבלות המלצת קנייה ממשרד האנרגיהבמשרד האנרגיה מבטיחים מגמה עקבית של מעבר למכוניות חשמליות חדשות, לכאורה זה איום על תחנות הדלק, בפועל - זו תחזית מצוינת לפז שנסחרת בבורסה (דלק ישראל וסונול אינן נסחרות); וגם 84% מהרכבים החדשים הם על בנזין - מה זה אומר עלינו?
- תחזית משרד האנרגיה: 2 מיליון מכוניות חשמליות תוך עשור, 100% עד 2050כמה כלי רכב חשמליים יהיו בישראל בשנת 2030? באיזו שנה כל כלי הרכב הפרטיים על הכביש יהיו מבוססי חשמל בלבד? מה הביקוש לטעינת כלי הרכב החשמליים בעשורים הקרובים? כמה אוטובוסים חשמליים נראה בישראל בעוד למעלה מעשור? וכיצד ישפיע פרויקט "המטרו" על הביקוש לחשמל?
ראיון
"בוא נקבע עכשיו ראיון לשנת 2050 - עדיין יהיה בישראל הרבה גז; אם זה היה תלוי בגז ולא בפחם מחירי החשמל לא היו עולים"יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, שמחזיקה ב-15% ממאגר הגז לווייתן: "מי שמדבר נגד ייצוא גז – כנראה שיש לו אג'נדה נסתרת. להגיד 'צריך לשמור גז לדורות הבאים' זה כמו להגיד 'בואו נקנה עכשיו גז ולא נעשה איתו כלום 30 שנה'. יש גז לעוד 70-80 שנה וכדאי לזכור: כבר היום 62% מהכנסות הגז זה מסים למדינה"
- בזן תובעת 148 מיליון שקל מהמדינה: מנסים לפנות אותנו בכוח ממפרץ חיפהלטענת החברה, מנסים למנוע ממנה להשכיר שטח אחסנה של 160 דונם לחברה גדולה ל-15 שנה, ובכך נמנעת ממנה הכנסה בגובה התביעה
בלעדי
גם אהרן פרנקל הגיש הצעה במכרז הממשלתי לחיפוש הגזלביזפורטל נודע כי פרנקל הגיש הצעה ל-2 אזורי חיפוש (בלוקים). אמש פורסם לראשונה בביזפורטל כי בריטיש פטרוליום וסוקאר של ממשלת אזרבייג'אן הן השותפות של ניו-מד אנרג'י. עוד במתמודדות: אנרג'יאן ורציו; מי השלוש הנותרות מתוך 9 החברות?- ניו מד ורציו רוצות להתרחב בים התיכון - הן שתיים מהמציעות במכרזהחברות שכבר מחזיקות במאגר לוויתן (ניו מד 45% ורציו 15%) רוצות לחפש עוד גז. כל אחת מהן הגישה במסגרת קבוצה נפרדת - ניו מד עם שתי שותפות בינלאומיות שכל אחת מהן מחזיקה ב-33%. לכאורה, הן נמצאות ב'עדיפות שניה' מבחינת המדינה כי הן כבר קיימות אבל - ניו מד מחזיקה ב-33% מהקבוצה, כך שזה נמוך מהמגבלה שהציב משרד האנרגיה; בניו מד מעריכים: תוצאות המכרז עד סוף השנה
- ננעל המכרז הרביעי של חיפושי הגז במים של ישראל - 4 קבוצות ניגשובסך הכל, מדובר על 9 חברות שונות, מתוכן 5 חדשות. במשרד האנרגיה יכולים להיות מרוצים, ובעוד חודש לפחות צפויות להתפרסם הזוכות. השאלה המעניינת מי הן? ככל הנראה, חלק מהחברות הן חברות חדשות מחו"ל
- חן בר-יוסף נבחר למנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה והתשתיותבר-יוסף שימש בשנים האחרונות כמנהל מינהל הדלק והגז במשרד, והוביל מספר רפורמות דרמטיות במשק זה
- רון אייפר נבחר למנהל החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיותאייפר שימש בעבר כסמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה ברשות הגז הטבעי במשרד ולפני כן היה מנהל תחום בכיר כלכלה ותשתיות במשרד ראש הממשלה
- המדינה תשקיע 21 מיליארד שקל במניעת תקלות החשמל הבאות- מאיפה הכסף?אחרי שמאות אלפי תושבים נותרו בלי חשמל בסופ"ש האחרון והחשש שזה רק הפרומו לשנים הקרובות - רשות החשמל מפרסמת תוכנית להשקעה במקטע המסירה (קווי החשמל הגדולים בין הערים) עד 2030. הרשות: "ישפיע על מחיר החשמל לצרכן באופן זניח" - אבל מה עם שאר העלויות? בסוף זה בהחלט ישפיע על המחיר יותר מאשר בצורה זניחה