משרד האנרגיה

משרד האנרגיה והתשתיות הוא הגוף הממשלתי הרגולטורי האחראי על ניהול, פיתוח והסדרת משקי האנרגיה, המים, החשמל והמשאבים הטבעיים של מדינת ישראל, והחלטותיו מעצבות את חוסנו הכלכלי והאסטרטגי של המשק. המשרד מוסמך לקבוע את המדיניות הלאומית לגבי ניצול ופיתוח מאגרי הגז הטבעי בים התיכון, קידום פרויקטים של אנרגיות מתחדשות, ופיקוח על חברות תשתית ממשלתיות דוגמת חברת החשמל וחברת מקורות.
החלטותיו המקצועיות בנושאי קביעת תעריפי החשמל והמים, מתן רישיונות לחיפושי נפט וגז, ואישור הסכמי יצוא אנרגיה למדינות שכנות משפיעות ישירות על יוקר המחיה, על שיעורי האינפלציה ועל המעמד הגיאופוליטי של המדינה באזור. רגולציה זו משליכה באופן מיידי על המגזר העסקי; היא מכתיבה את שולי הרווח ואת קצב הפיתוח של חברות הגז, הדלק והתשתיות הגדולות בישראל הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ומחזיקות במשקל כבד במדדי הדגל, מה שמשפיע באופן ישיר על התשואות בתיקי ההשקעות ובחסכונות הפנסיה של כלל האזרחים.
- טיוטת דוח הגז: המלצות לחיזוק הביטחון האנרגטי ועידוד חיפושים חדשים
הוועדה הבין-משרדית מציעה לשמר את רזרבות הגז למשק המקומי, לקדם תשתיות יצוא ולבחון אפשרות להקמת זירת מסחר לגז טבעי; שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: ״משק הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל, שמחזק את מעמדנו הכלכלי והמדיני בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. המלצות הוועדה משקפות את המדיניות שיבטיחו רזרבות מספיקות לשוק המקומי, יעודדו חיפוש מאגרי גז חדשים והבטחת מחיר נמוך לשוק הישראלי״
- משרד האנרגיה והתשתיות בודק טכנולוגיות להפקת אנרגיה מגלים, זרמים ורוח במרחב הימי
החל סקר אסטרטגי סביבתי להפקת אנרגיה מתחדשת במרחב הימי של ישראל; האם אנחנו בדרך לשינוי מהותי?
- משרד האנרגיה בתוכנית חדשה: 100 אלף גגות סולאריים עד שנת 2030
במשרד השיקו את התוכנית, שתוסיף 1.6 ג'יגה וואט להספק האנרגיה הסולארית של ישראל אשר אמורה סייע לממשלה לעמוד ביעד של ייצור 30% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות;
- בלילה שבין שבת לראשון מחיר הדלק יעלה ב-11 אגורות
המחיר לליטר בנזין בשירות עצמי יעלה בלילה בין שבת לראשון ב-11 אגורות, ל-7.31 שקלים לליטר, ובאילת העלייה תהיה ב-9 אגורות. לפי הודעת משרד האנרגיה, הסיבה המרכזית להתייקרות היא העלייה במחיר הבנזין הבינלאומי באזור אגן הים התיכון, שהשפיעה ישירות על עלויות היבוא. עמלת התדלוק בתחנות בשירות מלא נותרה ללא שינוי
- בצל המלחמה: ירידה מתמשכת בצריכת הדלקים בשנת 2024
במהלך השנה החולפת חלה ירידה משמעותית בצריכת הדלקים בארץ על רקע, מלחמת "חרבות ברזל" והחזית שנפתחה בצפון מול חיזבאללה; עם זאת, בחודש דצמבר חלה התאוששות מסויימת במכירה של בנזין וסולר
- האם הגז של ישראל ייגמר לפני שתהיה למדינה חלופות אנרגיה?
ישראל אמנם נמצאת כיום במקום השני מבין מדינות ה-OECD בעתודות גז טבעי לנפש (אחרי נורבגיה) אך עולה השאלה האסטרטגית מתי הגז ייגמר והאם כדאי שנמשיך ונייצא אותו?
- קרן בירד תשקיע 7.5 מיליון דולר בפרויקטי אנרגיה מתחדשת
הקרן המקדמת שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקאיות, תשקיע במיזמים משותפים בתחומי האנרגיה הנקייה; סך ההשקעה הכוללת בפרויקטים יעמוד על כ-16 מיליון דולר, מתוכם 8.5 מיליון דולר ימומנו על ידי המגזר
הפרטי - 30% אנרגיה מתחדשת ב-2030? כך משרד האנרגיה מתכנן לעמוד ביעדתכנית שאפתנית ל-13 מגה פרויקטים ותכניות לייצור חשמל באנרגיה נקייה אמורים להוביל לעמידה ביעדים
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "קידום מגה הפרויקטים, לצד תקנות היסטוריות להקמת מתקנים סולאריים בבתי מגורים, יסייעו לנו לעמוד ביעדי המדינה להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות. הפרויקטים האלה ירחיבו את מקורות האנרגיה של ישראל, יגדילו את העצמאות האנרגטית שלנו, יאפשרו לצרוך חשמל גם בחירום, יפחיתו את זיהום האוויר ויאפשרו מחיר תחרותי עבור הצרכן"
- אנרג'יאן תשקיע כ-1.2 מיליארד דולר בפיתוח מאגר הגז קטלןהחברה הודיעה על החלט הסופית להשקיע במאגר, שיפותח באופן מדורג, על ידי חיבורו לאסדת כריש של אנרג'יאן המפיקה גז ממאגר כריש
- משרד האנרגיה: "משק האנרגיה מוכן לכל תרחיש"אחרי נאום נסראללה בו איים לבצע תקיפה רחבה בצפון, מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין הזהיר מתרחיש עלטה, והתגובות לא איחרו לבוא: "אמירה מנותקת מהמציאות וחסרת אחריות, שיתמקד בניהול נגה", אמר ?מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר