וול סטריטוול סטריט
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-0.5%; מובילאיי איבדה 25%, אופקו נפלה ב-38%

המדדים עברו למגמה מעורבת, לאחר שתחילה נסחרו בעליות בעקבות נתוני התעסוקה בארה"ב שהיו טובים מהצפוי. נתון התביעות ראשוניות לדמי אבטלה עומד על 202 אלף, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-216 אלף. בשבוע שעבר מספר התביעות עמד על 220 אלף.  

המפסידים במובילאיי - אינטל 10 מיליארד דולר, פרופ׳ שעשוע - 10 מיליון בלבד - החברה צופה ביטול הזמנות השנה ומפילה את המניה ב-25%; מובילאיי מובילאיי צופה שהכנסותיה יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 2.58 מיליארד דולר

אחרי שפתח את 2024 בעליות, הביטקוין יציב אחרי שאתמול ירד ב-5% על רק הדיווחים שה-SEC עומד לדחות את הבקשות להקמת קרנות סל לביטקוין. ה-SEC צפוי למסור את החלטתו בעוד שבוע בדיוק כאשר כל ההערכות היו לגבי אישור של קנות הסל, דבר שתדלק את העליות בשער המטבע, אך אם תחילת הדיווחים על דחייה אפשרית, המשקיעים מכרו ביטקוין בהיקף של 500 מיליון דולר בטווח של שעתיים והורידו את המטבע לשער של 42.5 אלף דולר.

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

דאו ג'ונס 0.16%

BITCOIN -0.44%

קיראו עוד ב"גלובל"

  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

ההכנסות הקמעונאיות ממוצרי טכנולוגיה בארה"ב צפויות לגדול ב-2024, לאחר שנתיים של ירידות - לפי ההערכות, גורם מרכזי לגידול בהכנסות הוא הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, כאשר חברות טכנולוגיה צרכניות ישתמשו בטכנולוגיה החדשנית על מנת להתייעל ולמצוא דרכים חדשות לענות על דרישות הצרכנים

יתכן ומניות השבבים הן הדרך הטובה ביותר להשקיע השנה ב-AI - תעשיות המוליכים למחצה והתוכנה צפויות לרשום צמיחה דו ספרתית ברווחים ושולי רווח תפעולי של יותר מ-30%; תעשיית הבינה המלאכותית צפויה להניב הכנסות של 420 מיליארד דולר ב-2027, לעומת 300 מיליארד דולר קודם לכן

פרוטוקול הפד: עד כמה רציני הבנק המרכזי בנוגע להורדות הריבית? - לפחות חלק מבכירי הפד ממשיכים לראות סיכון כי ההתקדמות לעבר התייצבות מחירים תיעצר לפני שהבנק המרכזי ישיג את יעד האינפלציה של 2%

מספר המשרות הפתוחות בארה"ב ירד בנובמבר - בוול-סטריט צופים כי ביום שישי תדווח הממשלה בארה"ב על גדילה של 168,000 במספר המועסקים במגזר הלא-חקלאי בדצמבר, לאחר עלייה של 199,000 בחודש נובמבר;  שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-3.8% לעומת 3.7% בנובמבר.

 

מניות במרכז

פורד FORD MOTOR מסיימת את 2023 עם נתוני מסירות טובים - לשנה כולה פורד אמרה כי מסרה כמעט 2 מיליון רכבים בארה"ב, עלייה של כ-7% לעומת שנת 2022. מכירות ה-BEV הגיעו לכ-73,000 יחידות, עלייה של 17%. מכירות הרכבים ההיברידיים הסתכמו בכמעט 134,000 יחידות ב-2023, עלייה של 25% לעומת 2022 (לכתבה המלאה)

אנבידיה NVIDIA COR , מאחוריך: אינטל  INTEL CORPORATION מפצלת את פעילות ה-AI שלה והקימה חברה חדשה החברה החדשה, Articul8, אמורה לסיע לאינטל בתחרות מול החברה ששולטת בשוק. המטרה: לספק פתרונות בינה מלאכותית לעסקים. האם היא תצליח לנגוס בפלח של ענקית השבבים? "GenAI זה כוח משמעותי".

רשת בתי המרקחת וולגרינס  WALGREENS BOOTS ALLIANCE דיווחה על תוצאותיה לרבעון - החברה דיווחה על רווח למנייה של 66 סנט, מעל לפי האנליסטים של 62 סנט, אבל מתחת ל-1.16 דולר שהציגה ברבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו ב-36.7 מיליארד דולר, מעל לפצי האנליסטים של 34.9 מיליארד דולר.

אפל  APPLE ירדה בהמשך להורדת ההמלצה שקיבלה אתמול מברקליס - הבנק הציב למנייה מחיר יעד של 160 דולר, בעוד היא נסחרת במחיר של 186.5 דולר; המנייה נסחרת בירידות של 4%.

 

הישראליות בוול סטריט

חברת הספנות צים צים המשיכה במגמה החיובית ועלתה היום ב-11%. החברה הודיעה היום כי תעלה מחירים כשהיא מנצלת את הביקוש שנוצר בעקבות ביטולי חברות הספנות האחרות החוששות לשוט בים האדום בזמן שהחות'ים ממשיכים לתקוף ספינות.

אופקו  אופקו הלת' (US) תגייס 200 מיליון דולר באג"ח להמרה - המניה צנחה ב-38% החברה דיווחה על הנפקה של אג"ח להמרה למשקיעים מוסדיים, שתשלם ריבית דו שנתית ותפקע עוד 5 שנים; החברה מתכננת להשתמש בחלק מההכנסות לביצוע רכישה חוזרת (Buyback) של המניות שלה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אלוהים ישמור מה יהיה עם אופקו, כמה סבל אלוהים כמה? (ל"ת)
    משקיע 05/01/2024 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צדוק 04/01/2024 21:41
    הגב לתגובה זו
    פער הארביטראז השלילי לא הספיק אז יש מי שדואג "לתקן" את המצב. ולמערכת, לא יודע כבר מה יותר עלוב, האתר עצמו עם הסקירות ההזויות או מערכת תגובות של הטרולים לצורך קליק בייטים
  • לצדוק, גם אם אתה צודק, חלאס עם זה.... (ל"ת)
    לצדוק 05/01/2024 10:04
    הגב לתגובה זו
  • למה? (ל"ת)
    ש 05/01/2024 12:21
  • 2.
    חרא מניה (ל"ת)
    אופקו 04/01/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדוק 04/01/2024 19:33
    הגב לתגובה זו
    נכון!! שוב שלילי. והנערכת כמובן שומרת על שתיקה
  • מ'כפת לי מהשטויות שלך? (ל"ת)
    הנערכת 04/01/2024 20:49
    הגב לתגובה זו
  • בנוסף לתתרנות, המערכת גם אילמת, מעניין מה מחר. (ל"ת)
    יעקוביאן 04/01/2024 20:04
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.