יתכן ומניות השבבים הן הדרך הטובה ביותר להשקיע השנה ב-AI
שנת 2024 צפויה להיות עוד שנה גדולה עבור תעשיית הבינה המלאכותית, לאחר שדחפה מעלה את מניות הטכנולוגיה ב-2023. בוול-סטריט מגדילים את צפי ההכנסות לתעשייה ב-40%, כאשר נראה כי חברות השבבים ממוקמות במקום הטוב ביותר להרוויח מ-AI.
בבנק UBS צופים כי תעשיית הבינה המלאכותית תניב הכנסות של 420 מיליארד דולר ב-2027, לעומת 300 מיליארד דולר קודם לכן. ההערכה החדשה מרמזת על קצב צמיחה שנתי ממוצע של 72%, כאשר קו ההתחלה נמצא בהכנסות של 28 מיליארד דולר בשנת 2022. בנוסף, תעשיות המוליכים למחצה והתוכנה צפויות לרשום צמיחה דו ספרתית ברווחים ושולי רווח תפעולי של יותר מ-30%. האנליסטים צופים כי רק עבור יחידת המעבדים הגרפיים והשבבים נראה צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בין 2022 ל-2027, מה שיוביל את ההכנסות השנתיות מ-15.8 מיליארד דולר ל-165 מיליארד דולר באותה התקופה.
הנתונים הללו הם חדשות טובות עבור אנבידיה, ששולטת בתחום המעבדים הגרפיים המשמשים לאימון מודלים של בינה מלאכותית. קנה המידה של הצמיחה הצפויה מצביע על כך שיש מקום לעוד חברות להרוויח, מה שיכול להיות חדשות טובות גם עבור המתחרות העיקריות של אנבידיה, AMD ואינטל.
סוג השבבים
לפי נתוני UBS, נראה שצפוי שינוי לאורך זמן בסוג השבבים שיהיה להם ביקוש. לפי הערכות כ-90% מהביקוש לשבבי בינה מלאכותית ב-2023 היה קשור למעבדים המשמשים לאימון מודלים, בניגוד לפעולת הסקת המסקנות - תהליך יצירת התשובות או התוצאות הנוצרות מהרצת המודלים. בוול-סטריט צופים כי הביקוש לשבבים להסקת מסקנות יהווה 20% מהביקוש הכולל לשבבי AI. התחזית הזו עשויה לדחוף חברות המתמחות בייצור שבבים להסקת מסקנות שנמצאים במכשיר עצמו ולא בענן. בין החברות הללו נמצאות מובילאיי הישראלית, כמו גם חברת קוואלקום השואפת להפעיל יישומי AI ג'נרטיביים במחשבים ניידים וסמארטפונים.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הערכות בוול-סטריט, הכנסות ממכשירים שיריצו מקומית יישומי בינה מלאכותית יכולים להגיע להכנסות של 30 מיליארד דולר תוך 5-10 שנים. אחוז נמוך יחסית להכנסות תעשיית המוליכים למחצה ולכן התחזית עשויה להתברר כשמרנית. אז מה זה אומר לגבי ספקיות תוכנה של AI כמו מיקרוסופט ואלפבית? בעוד הן צפויות להנות מהרחבת הביקושים בעקבות משאבי מחשוב הענן שברשותן, האנליסטים מעריכים כי תעשיית התוכנה תראה עלייה קטנה יותר השנה.
"תעשיית המוליכים למחצה צפויה להרוויח מתמחור חזק ב-2024, שאמור להיות מתורגם לצמיחה של 25% בהכנסות ולצמיחה של יותר מ-50% ברווח התפעולי", כתבו האנליסטים. "עבור מגזר התוכנה אנו צופים גידול באחוז ההכנסות של בין 15% ל-20%".
אינטל
אחת החברות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר להרוויח מבינה מלאכותית השנה היא אינטל INTEL CORPORATION הפועלת בכל הכוח במטרה לשפר את ביצועי הבינה המלאכותית בכל מערך מעבדי המחשבים שלה. בתחילת החודש השיקה חברת המוליכים למחצה סדרה חדשה של מעבדים למחשבים ניידים שנקראת "Core Ultra" ונועדה לשפר יכולות הקשורות לבינה מלאכותית. "ההשקה של Intel Core Ultra מייצגת את ההיקף והמהירות שבה אינטל פועלת לאפשר בינה מלאכותית במחשב האישי", אמרה מישל ג'ונסטון הולטהאוס, המנהלת הכללית של אינטל ב-Client Computing Group. "אינטל נמצאת בעמדה הטובה ביותר לספק את הדור הבא של המחשוב".
בתחום הפיתוח השיקה אינטל בשנה האחרונה שבבים שמציבים אותה שוב בחזית הטכנולוגית כששבבי ה-AI יהפכו אותה לשחקנית חשובה בשוק הכי צומח בתחום. תחום שבינתיים נשלט על ידי אנבידיה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.האמיתי 04/01/2024 13:46הגב לתגובה זואתם בעצם ממליצים לקנות אינבידיה או ברדקום שעלו מאות אחוזים לתוך הבועה הענקית שנקראת השוק האמרקאי פשוט חוסר אחריות ענקקקק
- 1.אחד 04/01/2024 13:29הגב לתגובה זושכחת חברה קטנטנה בשם Qualcomm שעם כל הכבוד ל-NVIDIA עם השבבים זוללי האנרגיה שלה. ל-QCOM יכולת עיבוד עדיפה בהינתן צריכת אנרגיה נמוכה. כך שאולי עם הזמן וגידול בחשבונות של חוות השרתים ירכשו יותר רכיבים חסכוניים מאשר מפלצות שותות חשמל (שלא לדבר על עיבודי AI במכשירי קצה כמו PC וטלפונים).
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
