יונייטד בהזמנת ענק מבואינג - 100 מטוסים ב-43 מיליארד דולר

אופטימיות של יונייטד איירליינס אחרי הקורונה? בשלב הראשון הרכישה תתבצע בסכום נמוך יותר אבל יונייטד פתחה "אופציה לרכישת עוד 100 מטוסים" ויחד איתם העלות הכוללת תגיע ל-43 מיליארד הדולרים; העסקה תתפרס על פני 8 שנים, החל מ-2024
נתנאל אריאל |

עד כמה חברות התעופה בארה"ב אופטימיות אחרי מגיפת הקורונה? הרבה. החברות הציגו ברבעון השלישי של 2023 תוצאות טובות וחזרו לרווחיות וכעת הן מצטיידות במטוסים. מניית חברת בואינג  BOEING שצללה ב-70% בשנת 2019 (בגלל שלל הבעיות והתאונות עם המטוסים שלה, עוד לפני הקורונה) נמצאת במומנטום חיובי בחודשיים האחרונים וזינקה ב-53%. עם זאת, היא עדיין רחוקה ב-135% מהמחיר בתחילת 2019, וב-95% מהמחיר שלה בסוף אותה שנה. אבל האופטימיות מגיעה גם למניה שכעת נסחרת במחיר של 187 דולר ושווי שוק של 111 מיליארד דולר.

בתקופה האחרונה התרוצצו שמועות על כך שחברת התעופה יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES עשוייה לרכוש מטוסים מבואינג והיום זה הופך לרשמי. יונייטד איירליינס קונה 100 מטוסי בואינג 787 דרימליינר "עם אופציות לרכישת 100 נוספים" מסוג מקס ג'ט 737, בעסקה שאם תושלם תגיע להיקף כספי של 43 מיליארד דולר. עם זאת, המניה של בואינג לא מגיבה לכך כעת במסחר.

בהודעה שפרסמה, יונייטד אמרה כי מדובר על "ההזמנה הגדולה ביותר של חברת מובילה אמריקאית בהיסטוריה של התעופה המסחרית" וכי היא מצפה לקבל את המטוסים בין השנים 2024 ל-2032, מה שיגרום ליונייטד לגייס 15 אלף עובדים חדשים בשנה הבאה. יונייטד צפתה בעבר שהיא תסיים את 2022 עם 68 מטוסי דרימליינר.

במקביל, יונייטד מימשה גם אופציות לרכישת 44 מטוסי בואינג 737 מקס למסירה בין 2024 ל-2026.

יונייטד רוצה לשדרג את צי המטוסים שלה והיא מקווה שהמטוסים החדשים יאפשרו לה להגדיל את הרווח לאורך זמן, באמצעות הפחתת עלויות התפעול שלה (המטוסים החדשים מגיעים עם ביצועי צריכת דלק טובים יותר) והצעת מקומות ישיבה לטיסות במחירים גבוהים יותר. 

מנכ"ל יונייטד סקוט קירבי אמר על רקע העסקה: "יונייטד יצאה מהמגפה כחברת התעופה הגלובלית המובילה בעולם וספקית הדגל של ארצות הברית. ההזמנה הזו מחזקת עוד יותר את ההובלה שלנו ויוצרת הזדמנויות חדשות עבור הלקוחות, העובדים ובעלי המניות שלנו על ידי האצת התוכנית שלנו לחבר יותר אנשים ליותר מקומות ברחבי העולם ולספק את החוויה הטובה ביותר בשמיים."

מנכ"ל המטוסים המסחריים של בואינג, סטן דיל אמר: "עם ההשקעה הזו בצי העתידי שלה, ה-737 MAX וה-787 יעזרו ליונייטד להאיץ את המודרניזציה של הצי ואת אסטרטגיית הצמיחה הגלובלית שלה".

קיראו עוד ב"גלובל"

בעקבות הבעיות הרבות בחברה, בואינג פיטרה את המנכ"ל הקודם ומינתה את דייב קלהון בתחילת 2020 לתפקיד המנכ"ל. מאז היא מנסה לשנות כיוון ולהשתפר. האם כעת היא מצליחה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".