פתיחה טובה ל-22': הנאסד"ק עלה 1.2%, טסלה 13%, TSM ב-7% וגילת 21%
יום המסחר הראשון בשנת 2022 ננעל בעליות שערים כשהנאסד"ק עלה ב-1.2%, הדאו ג'ונס ב-0.7% וה-SP500 ב-0.6%. שבוע המסחר הראשון של שנת 2022, נפתח בתום שנה חלומית בשווקים במהלכה המדדים המרכזים רשמו תשואות חיוביות דו ספרתיות; אך האנליסטים מביטים אל עבר נתוני המאקרו בדאגה (לכתבה המלאה). גם לגולשים של ביזפורטל יש דעה בנוגע לשוק המניות בשנה הקרובה, והם הביעו אותה בסקר השנתי (לכתבה המלאה). אלה הם אנשי השנה בשוק ההון בארץ ובישראליות בעולם - שנבחרו ע"י 200 אלף גולשים - לרשימה המלאה לחצו כאן המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.26%
- טרם החל המסחר הרציף
PAYPAL (PYPL) חברת התשלומים התחזרה ברקע שדרוג המלצה מהפירמה BMO, מרמת "תשואת שוק" ל"תשואת יתר", וזאת הגם שמחיר היעד נחתך 19.4% מ-278 דולר ל-224. מחיר היעד החדש עדיין מותיר מקום לאפסייד של 18.8% ביחס לשער הפתיחה היום (188.58 דולר) (לכתבה המלאה) GENPREX INC (GNPX) המפתחת טיפול מבוסס ריפוי גני (Gene Therapy) לסרטן, טסה במסחר והכפילה את שוויה ויותר (עלייה של 167%) ל-167 מיליון דולר במחזור אדיר, עם ההודעה על כך שה-FDA הכניס את הבקשה לאישור הטיפול, Reqorsa שמו, למסלול המזורז, זאת עבור שימוש בו בשילוב עם התרופה קיטרודה של MERCK & COMPANY (MRK) - לכתבה המלאה. INTEL CORPORATION (INTC) החליפה את CISCO SYSTEMS (CSCO) ברשימת הכלבים של הדאו - אותן 10 חברות עם התשואה הגבוה ביותר במדד. בארבע השנים האחרונות הקבוצה הזו לא הצליחה להכות את השוק - האם ברקע עליית הריבית שתפגע במניות הצמיחה, זה הזמן הנכון בשביל הכלבים? (לכתבה המלאה). שוק הרכב החשמלי. NIO INC ו XPENG, שתי יצרניות רכב חשמלי סיניות היכו את צפי המסירות בדצמבר, כמו גם מקבילתם האמריקאית LI AUTO INC. ניתוח טכני: האם יש הזדמנות קניה במניית ברקשייר BERKSHIRE HATHAWAY A של וורן באפט? מה אפשר ללמוד מהאורקל מהאומהה על השקעות, וגם מקת'י ווד? וגם - האם 2022 תהיה שנת מניות התיירות, והאם להשקיע במניית דיסני WALT DISNEY? (לכתבה המלאה) נייק NIKE מקבלת מגוגנהיים המלצה ל"מניית השנה" שאיזכרה גם את המטאוורס. חברת IMMIX (סימול IMMX) טסה במסחר לאחר קבלת אישור מה-FDA לפיתוח שלה בהתוויה כטיפול במחלות ילדים נדירות (RPD). הטיפול נמצא כעת בשלב 1b ו-2a בניסויים קליניים. האישור יאפשר להם לקבל קדימות בטיפול בכל פיתוח מסחרי עתידי. NOVAVAX INC (NVAX) משרד עורכי הדין "Schall" ביקש להזכיר למשקיעים כי מתנהל כנגד חברת התרופות תיק משפטי אשר מאשים אותה בהטעיית משקיעים. עיקר ההאשמות מתרכזות בטענות החברה שתוכל לעמוד בלו"ז הרגולטור האירופי עבור החיסון שלה (לכתבה המלאה). המניה ירדה היום מעט לאחר שצנחה ב-7.6% במסחר ביום שישי. יצרניות החיסונים. למרות אישור ה-FDA למתן מנת בוסטר של PFIZER (PFE) לצעירים בגילאי 12 עד 15 ולמדוכאי חיסון מגיל 5 ומעלה המניה ירדה במסחר היום (לכתבה המלאה). גם שאר יצרניות החיסונים MODERNA (MRNA) ו-BIONTECH SE ADR (BNTX) נסחרות בירידות היום בניגוד למגמה הכללית. ישראליות במרכז גילת: מפעילת הסלולר המשרתת מאות מיליוני לקוחות באסיה תפרוש את המערכות של גילת לוויינים גילת (US) ברבעון הראשון של 2022; לא נמסר צפי הכנסות (לכתבה המלאה) המניה זינקה במסחר. סיוה ספקית טכנולוגיות הקישוריות האלחוטית מקבלת מחיר יעד של 70 דולר למניה, "אנחנו מאמינים שסיוה מייצגת הזדמנות לרווחים גבוהים, תמלוגים, וצמיחה מוגברת" כך לפי רוט (לכתבה המלאה). בנוסף הודיעה החברה כי תספק ל-ASPEED הטיוואנית טכנולוגיית אודיו לשיפור החוויה הקולית בשיחות וועידה. המניה הגיבה בעליות. קורנית דיגיטל רונן סמואל - המנהל שוול סטריט אוהבת; "קורנית רק בתחילת הדרך" אחד מאנשי השנה של מערכת ביזפורטל - רונן סמואל מקורנית הצליח להגדיר ולמתג את החברה מחדש - טקסטיל OUT, דיגיטל IN. "אנחנו רואים את עצמנו כגוגל של שוק הטקסטיל" (לכתבה המלאה) נייס (US) הכל תלוי בניהול, בחזרה לנייס ותעשיית התוכנה המתרחבת. למרות המחיר הגבוה נייס מצדיקה פעם אחר פעם את אמון המשקיעים; מה הופך את נייס למיוחדת ולמה כדאי לה לשקול התמזגות? וגם - האם הפוטנציאל של אלוט אלוט (US) סוף סוף יתממש? (לכתבה המלאה)
- 2.אמריקקים נבלות הפילו את כל הדואליות שעלו היום..יימח שמם (ל"ת)tt 03/01/2022 16:56הגב לתגובה זו
- לטוטו הטומטום. רוצה למצוץ נרגילה? (ל"ת). 03/01/2022 17:23הגב לתגובה זו
- 1.. 03/01/2022 16:27הגב לתגובה זושהן תרדנה 94.67%. הנתון הנכון והסופי הוא רק ירידות של 91.36%....יש לשים לב היטב לתיקון זה ולהתייחס אליו ברצינות. אז...כמו שכתבו חכמים כאן...הרי בשלושים שנים האחרונות לצורך העניין הרי 90% מהציבור וכל מחזיקי ומנהלי הכספים למינייהם...הפסידו ממון רב...כאמור...רק 10 אחוז הרוויחו וגם לא כל העשרה אחוז ולא כל הזמן...את כל שהשאירו בשולי בדרך ה90 אחוז. בתוך ה10 אחוז המרוויחים הגדולים היו רנדומלים לחלוטין. לפי המלצתנו במשך השנים יש לאמץ את שיטת המומחים הישראלים שעיקר עיסוקם ב SH.SE שהרוויחו כל הדרך באחוזים גבוהים מאד. לימדו מקרן מדליון רנסאנס של הפנומן פרופ' גיימס האריס סימונס שב30 שנים אחרונות השכיל להרוויח כ 120 אחוז לשנה...חשבו זאת בריבית דריבית על כל השנים. הקרן גידור שלו נונה בשם מכונת הכסף שלא מפסיקה להרוויח. מספר מומחים ישראלים בוגרי ופרופ' בליגת הקיסוס...מפגרים אחריו ב20 אחוז לשנה...בהצלחה בשנה החדשה.
- מה אתה רוצה? אלוהים ישמור, מה????? (ל"ת)השתגעתי 03/01/2022 23:00הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
