המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה באדום: הנאסד"ק ירד ב-1.2%; XPENG איבדה 15%

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים: בדאו ג'ונס 0.2%, ב-S&P 500 ירידה של 0.5% ובנאסד"ק של 1.2%, אתמול עלו הדאו וה-S&P 500 בכ-0.2% והנאסד"ק ננעל ללא שינוי. וול סטריט פתחה את יום המסחר לאחר הנעילות באדום באסיה: ההאנג סנג התרסק ב-4%, מדד שנגחאי איבד 2.5% מערכו ואילו הניקיי ננעל בעלייה של 0.5%. מדד ה-CSI 300 ירד ב-3.5%. המשקיעים מצביעים ברגליים על רקע השינויים הרגולטורים במדינה, הכוללים הגבלים עסקיים על חברות טכנולוגיה ופיננסים, חינוךף ורשתות משלוחי מזון (לכתבה המלאה). ההשפעה הסודית של המטבעות הדיגיטליים ומי החברות שנהנות מהגאות בתחום? המטבעות הדיגיטליים הן עדיין תעלומה - פירמידה או תעשייה שתלך ותצמח; אבל בשטח זו כבר תעשייה גדולה שמשפיעה על תחומים רחבים ומייצרת הכנסות משמעותיות לחברות כמו נבידיה, פייפאל ועוד (לכתבה המלאה). עונת הדוחות  היום יפרסמו את הדוחות שלהן: APPLE ,  MICROSOFT  ו-  GOOGLE , זאת לאחר שאמש TESLA INC  פרסמה את דוחותיה, והצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים

המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 1.5%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו בטחון הצרכנים בארצות הברית עלה במפתיע ביולי לרמתו הגבוהה ביותר מאז פרוץ הקורונה במדינה: 129.1 נקודות, גבוה מתחזית הכלכלנים לנתון של 123.9 נקודות. הנתון של חודש יוני עודכן כלפי מעלה ל-128.9, לעומת 127.3 בפרסום הקודם. אחד החששות העיקריים שמלווים את השווקים בחודשים האחרונים הוא האינפלציה. רבים מהמשקיעים מאמינים כי האינפלציה תחייב בסופו של דבר את הפד' ויתר הבנקים המרכזיים להתחיל במדיניות מצמצמת ש"תסיים את החגיגה בשווקים" (לכתבה המלאה).  התפשטות זן הדלתא מפחיתה את הסיכון מהקדמת צמצום הרכישות של הפד. ועוד בארצות הברית: הנפילה ברכישות הדירות החדשות כבר מקשות להתעלם מעליות המחירים שמרסנות את הכלכלה. בינתיים שוק המניות ממשיך להתמך בירידת הריביות הריאליות ובדוחות החברות. ובאג"ח ממשלת ארה"ב: אירופה מוכרת, באסיה קונים (לכתבה המלאה). מניות במרכז מניית TESLA INC  איבדה גובה על אף התוצאות החיוביות לרבעון השני שפרסמה אמש (לכתבה המלאה). קת'י ווד הגנה על תמחור המניה ואמרה כי היא "הרבה יותר מחברת טכנולוגיה אחת" ושהאנליסטים הלא נכונים מסקרים אותה. חברות הרכב הסיניות NIO (סימול: NIO),  XPENG (סימול: XPEV) ו-  LI AUTO INC (סימול: LI) ירדו בצל החששות מכך שהשלטון הסיני יגביל את פעילותן או את גישתן לשוקי ההון הזרים, כפי שעשה עם ANT מבית עליבאבא,  DIDI GLOBAL (סימול DIDI) וסקטור החינוך והשיעורים הפרטיים ובתוכו מניית Tal Education (סימול: TAL), לאחר שהאחרונה השילה כמעט את כל שוויה - היום עלתה במסחר. MICROSOFT  תדווח היום על התוצאות הכספיות שלה לרבעון השני והאנליסטים של וול סטריט צופים לה תוצאות מעולות: לפי התחזיות החברה תדווח על רווח של כ-1.91 דולר למניה לעומת כ-1.46 דולר בתקופה המקבילה אשתקד, נתון המייצג צמיחה של כ-30% (לכתבה המלאה). כאמור גם  APPLE (סימול: AAPL) תדווח היום על תוצאות הרבעון השני. בשוק מצפים לראות רווח של 1.01 דולר למניה על הכנסות של כמעט 73 מיליארד דולר. עם זאת חלק מההערכות של האנליסטים היותר אופטימיים אומרות שהיא תכה את תחזית הקונצנזוס ל-EPS בכ-16% ותגיע לנתון של 1.17 דולר למניה (לכתבה המלאה). ענקית הטק  GOOGLE (סימול: GOOG) גם היא תפרסם דוחות לאחר הנעילה ולפי צפי האנליסטים, הרווח למניה אמור לעמוד על 19.33 דולר, עלייה של 90% ביחס ל-10.13 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לאחר שהיכתה את התחזיות ב-4 הרבעונים האחרונים בממוצע של 43% בשורת ההכנסות, תחזית הקונצנזוס היא להכנסות של למעלה מ-56 מיליארד דולר – או עלייה של 45% ביחס לרבעון המקביל. ORAGENICS INC (סימול: OGEN): החברה המפתחת גם היא חיסון נגד הקורונה זינקה במסחר לאחר שהודיעה כי חתמה על הסכם רישוי מול מועצת המחקר הלאומית בקנדה. UNITED PARCEL SERVICE (סימול: UPS) נפלה - החברה אמנם הכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון השני, ואולם חששות של המשקיעים מירידה בנפח המסחר המקוון. בדוח הציגה רווח של 3.06 דולר למניה בעוד בשוק ציפו ל-2.82 דולר, וההכנסות הסתכמו ב-23.42 מיליארד דולר, עלייה של 14.5% מרבעון מקביל, ומעל לתחזיות השוק לנתון של 23.24 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). GENERAL ELEC (סימול: GE) תאגיד התעשייה הענק טיפס היום לאחר שהעלה תחזיות לתוצאות 2021. התחזית החדשה משקף התאוששות של ענף התעופה, ובתוך כך גם של מכירת חטיבה מנועי המטוסים של GE. לפי התחזית, תזרים המזומנים החופשי של מגזר התעשייה יעמוד על 3.5-5 מיליארד דולר, לעומת 2.5-4 מיליארד דולר בתחזיתה הקודמת. כמו כן החברה הכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון השני עם רווח מתואם של 0.05 דולר למניה (מול הפסד של 0.15 דולר למניה בתקופה המקבילה) על הכנסות של 18.3 מיליארד דולר, צמיחה של 8.8%. השוק ציפה לרווח מתואם נמוך יותר של 0.04 דולר למניה על הכנסות של 18.1 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). מניית  INOVALON HOLDINGSINC (סימול: INOV) עלתה ברקע דיווח בבלומברג לפיו החברה עשויה להימכר לקרן הפרייבט אקוויטי Nordic Capital. לפי הידיעה, שאף אחד מהצדדים לא אישר, אלה נמצאים כבר בשלב מתקדם של השיחות בעניין. מקורבים לנושא צוטטו באומרם כי הסכם סופי טרם נחתם והמגעים עשויים גם ליפול. מתחילת השנה וטרם פתיחת המסחר היום, הוסיפה המניה 80% והביא את אינובלון לשווי של כ-5.1 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).
ישראליות במרכז מניית  טבע -1.91% ממשיכה לחסות בצל העננה הכבדה של פרשיית האופיואידים (משכי כאבים) בארה"ב, וכל עוד עננה זו לא תוסר המניה תמשיך לנוע בעיקר לצדדים, ולבטא מכפיל רווח נקי (P/E) חד-ספרתי נמוך וזול במיוחד (לכתבה המלאה).  חברת הדרמטולוגיה סול ג'ל (סימול:SLGL) קיבלה את האישור ה-FDA לקרם טיפול באקנה שפיתחה. מדובר בקרם הראשון שמאושר על ידי ה-FDA כקומבינציה בין הרכיבים tretinoin ו- benzoyl peroxide (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טבע תעלה בענק, תגיע לשער 32 שקל למניה, תזכרו. (ל"ת)
    משקיע חכם 27/07/2021 23:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עד מתי 27/07/2021 21:38
    הגב לתגובה זו
    נחרב. אז על מה התחסנו אם הכל לא שווה כלום. תעשו שוב סגר בחגים חחח
  • 1.
    שחר 27/07/2021 19:45
    הגב לתגובה זו
    זה, לרוב, צפוי בעונת הדוחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.