למרות שעקפה את התחזיות: UPS יורדת 7% ברקע חשש מהאטת המסחר המקוון
מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה: בפעם האחרונה שדיווחה ענקית השילוח UNITED PARCEL SERVICE (סימול: UPS) על תוצאותיה, השוק צ'יפר אותה על הכאת התחזיות בשוק והמניה עלתה ביום הפרסום. כעת, היא עושה זאת שוב עם דוחות הרבעון השני, אלא שהפעם התגובה אחרת והמניה יורדת. לא סתם יורדת, אלא מאבדת כ-7%. בסך הכל התוצאות היו טובות, אך המשקיעים ירדו כמתבקש לרזולוציות הקטנות, ושם גילו סימנים מתרימים לכך שפריחת המסחר המקוון ממנה נהנתה לא תמשיך לצמוח באותו הקצב.
UPS דיווחה על רווח של 3.06 דולר למניה בתקופה (2.13 דולר ברבעון מקביל) על הכנסות של 23.42 מיליארד דולר, שצמחו ב-14.5% מול הרבעון המקביל אשתקד. תחזית הקונצנזוס הייתה לרווח של 2.82 דולר למניה, על הכנסות של 23.24 מיליארד דולר. ה"הפתעה" בשורת הרווח מול התחזית הייתה בשיעור נמוך יותר מאשר זו של שנה קודם לכן, אז הציגה רווח הגבוה ב-60% ויותר מזה שצפו לה בשוק.
ההכנסות בארצות הברית עלו ב-10.2% ל-14.4 מיליארד דולר וההכנסות משאר העולם עלו ב-30% ל-4.82 מיליארד דולר. מגזר פתרונות שרשרת האספקה עלה ב-14.3% ל-4.21 מיליארד דולר.
עתה נצלול יותר לעומק ונראה כי בארצות הברית עצמה, אם לא נדבר בסכומים אלא בנפח הפעילות, נראה כי זה ירד ב-2.9%, כשהשילוח היבשתי, המורכב בעיקרו ממשלוחים של מוצרים שנרכשו ברשת, ירד ב-4% מול הרבעון השני של 2020, בו הקורונה בארצות הברית רק הלכה ותפסה תאוצה. "קרוב לוודאי שהמשקיעים מפרשים זאת כאינדיקציה לכך שהביקושים שנתמכו על ידי המגפה מאטים כעת", כתבה אנליסטית הפירמה Cowen, הלן בקר.
- UPS מזנקת לאחר דוחות חזקים, העלאת תחזית וגל פיטורים עתידי
- הדוחות המעורבים של UPS: החברה קיצצה בפעילות מול אמזון; פספסה את שורת הרווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי בכירים בחברה, נפח השילוח בארצות הברית עשוי להיות תחת לחץ במחצית הנוכחית של השנה כולה, שכן חלק מהצרכנים חוזרים עתה לרכישות הפיזיות בחנויות ומעבר לכך העסקים עצמם מתקשים להגדיל את המלאים בתקופה שבה הסחורות שלהם נתקעות ברציפי רכבות המשא ובנמלים.
כך או כך, תחת המנכ"לית קרול טומה שנכנסה לתפקידה לפני שנה, החברה מנסה לקצץ עלויות ולהתמקד בשילוח בעלי שולי רווח גדולים יותר. כך למשל, UPS אכן הציגה צמיחה בשילוח הפרימיום האווירי ובשילוח המוקפד יותר ללקוחות מתחום ההלת'קר.
לפי טומה, החברה כבר משריינת לעצמה מטוסים וציוד עבור נפח השילוח של תקופת החגים האמריקאית, שצפוי לעמוד על יותר מ-5 מיליון חבילות מדי יום. האם אכן יהיה כך עד כמה ישבש זן הדלתא את התכניות והאם הצפי לעיל משקף את צמצום התמיכות הממשלתיות הישירות לאזרחים בארצות הברית? על כך מוקדם לענות.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התשובות מצויות בעתיד גם לגבי תוצאות הרבעונים הבאים של UPS. האנליסטים סבורים כי ברבעון הנוכחי, השלישי של השנה, תציג רווח למניה בסך 2.53 דולר על הכנסות של 22.82 מיליארד דולר - ירידה מהרמות הנוכחיות כפי שניתן לראות. עבור השנה כולה הצפי הוא לרווח של 10.89 דולר למניה על הכנסות של 93.09 מיליארד דולר.
פטריק דונלי, אנליסט של ת'ירד ברידג' הזהיר דווקא מהתחרות מצד AMAZON (סימול: AMA) במקטע השילוח, שעשויה למתן את התחזיות של UPS לגבי פעילותה שלה. "כלקוחה וכמתחרה, אמזון יכולה לבחור לעצמה את החבילות הכי אטרקטיביות ובהן לעשות משלוח של המייל האחרון. את שאר המשלוחים תתיר ל-UPS".
- 1.לפי דעתי המניה תחזור לשער הסגירה מאתמול יש פער מחיר ענק (ל"ת)קש 27/07/2021 22:59הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
