העתיד האוטונומי של אמזון: רכישת ליפט עשויה להיות הצעד הבא

רכישת ליפט תאפשר לאמזון להרחיב את תחום הרכב האוטונומי ולתמוך בשירותי המשלוחים שלה

אביחי טדסה |

שמועות על כך שאמזון  עשויה לרכוש את ליפט הזניקו את מניית ליפט בכ-5% ביום המסחר האחרון בוול סטריט, מה שיכול להיות צעד משמעותי בתחום הרכבים האוטונומיים והתחרות בענף. ליפט, עם 24 מיליון רוכבים פעילים, עשויה להיות תשתית טובה לאמזון במטרה להאיץ את פיתוח רכבי Zoox האוטונומיים שלה. החיבור בין אמזון לליפט יכול לעזור לחברה להתמודד עם התחרות בתחום מצד טסלה TSLA  וגוגל GOOGL . בנוסף, הצעד יכול גם לעזור לאמזון להרחיב את תחום המשלוחים שלה בעזרת התשתית שתספק ליפט. מצבה הפיננסי של ליפט, שנראה לא יציב, עשוי להפוך אותה למועמדת טובה לרכישה. המהלך הזה מראה שהתחום של רכבים אוטונומיים ממשיך להתפתח, ואמזון רוצה להיות חלק חשוב ממנו.


שיתוף פעולה עם מובילאיי


לפני כחודשיים, ליפט ומובילאיי  הודיעו על שיתוף פעולה שמטרתו להרחיב את יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב גדולים. במסגרת השותפות, ליפט, עם מאגר של כ-40 מיליון נוסעים בשנה, תספק פלטפורמת ביקוש לציים אוטונומיים שיתבססו על טכנולוגיית Mobileye Drive. השותפות תאפשר למפעילים לקנות רכבים עם הטכנולוגיה של מובילאיי, להפעיל אותם בצפון אמריקה ולקבל גישה למאגר המשתמשים של ליפט, ובכך לשפר את האופטימיזציה של הציים ואת הרווחיות שלהם. בנוסף, השותפות תשתמש בטכנולוגיית הענן החדשה של מובילאיי, שתאפשר חיבור בין רכבים אוטונומיים למפעילים. האקוסיסטם של מובילאיי וחבילת ה-AV Partner APIs של ליפט יאפשרו לציים אוטונומיים להפיק הכנסות, ובכך לספק למשתמשי ליפט גישה קלה ומהירה יותר לרכבים אוטונומיים.


“הטכנולוגיה של מובילאיי היא חלק חשוב בהכנת צי רכבים אוטונומיים לשימוש בליפט", ציין דייויד רישר, מנכ"ל ליפט. "כאשר אנו מציבים יותר רכבים אוטונומיים לרשות 40 מיליון הנוסעים שלנו מדי שנה, אנו מתמקדים בבניית פלטפורמה שבה בעלי ציי רכב יהיו גאים להפעיל את הנכסים שלהם. אנו מקבלים בברכה את מובילאיי כשותף אסטרטגי חשוב בדרך לעתיד אוטונומי".


"שיתוף פעולה עם ספקי ניידות ומפעילים מובילים הם צעדים חיוניים להפוך את שירותי הניידות האוטונומית למציאות", אמר פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "הפעלת Mobileye Drive עם הרשת של Lyft המונה 40 מיליון נוסעים מדי שנה בצפון אמריקה, תאפשר ללקוחות הרכבים האוטונומיים שלנו להגיע לשווקים ואזורים גאוגרפיים חדשים עם שירותים אוטונומיים ולספק את היתרונות של הטכנולוגיה באמצעות עסק בר קיימא".


גוגל ואובר כבר משתפות פעולה - מה עם אמזון?

גוגל באמצעות waymo, חברת הבת שלה העוסקת בפיתוח של רכבים אוטונומיים הכריזה לאחרונה על הרחבת שיתוף הפעולה עם אובר uber , במסגרתו יושקו שירותי Waymo One בערים אוסטין ואטלנטה בתחילת 2025, דרך אפליקציית אובר. השירות יכלול רכבים אוטונומיים, חשמליים ומתקדמים' אשר יופעלו על ידי אובר. בהדרגה, הצי יגדל למאות רכבים, תוך שהשירות יהיה זמין בלעדית למשתמשי אובר בעיר. waymo מתכננת להמשיך בתהליך של מבחני בטיחות והפעלה של טכנולוגיית ה-Waymo Driver, ולקחת אחריות על תחזוקת הרכבים האוטונומיים, כולל שירותי סיוע בדרכים ותמיכה לנוסעים. אובר, בתור שותפה, תהיה אחראית לניהול הצי, כולל ניקוי רכבים, תיקונים ותפעול שוטף של הצי. שיתוף הפעולה בין החברות מציע מודל חדש ומעניין של שילוב טכנולוגיה אוטונומית עם שירות תחבורה ציבורית. כבר היום, Waymo החלה להציע נסיעות אוטונומיות לעובדיה באוסטין, ובשבועות הקרובים תאפשר למספר מצומצם של נוסעים להשתמש בשירות לפני המעבר המלא לאפליקציית אובר במהלך 2025.


להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים

טסלה בהובלתו של אילון מאסק, ידועה כשחקן מרכזי בעולם הרכב האוטונומי. עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת האוטו פיילוט ותוכניות לפיתוח שירותי הרובוטקסי. טסלה מציבה את עצמה כחברה מובילה בתחום. במהלך השנה האחרונה, טסלה הצהירה כי היא מתכוונת להשיק שירותי רובוטקסי כבר בשנת 2025, עם פיילוטים בכמה ערים מרכזיות.


"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי בחודש אוקטובר האחרון, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר". הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

קיראו עוד ב"גלובל"


האנליסטים בוול סטריט צופים לליפט הכנסות של 6.65 מיליארד דולר בשנת 2025 עלייה של כ-15% לעומת 5.79 מיליארד בשנת 2024. בנוסף, הרווח למניה על פי האנליסטים צפוי להיות 0.12 דולר ב-2025 לעומת הפסד של 0.09 דולר למניה ב-2024. מניית ליפט נסחרת לפי שווי של 5.91 מיליארד דולר אחרי עלייה של 11% במהלך 12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 13.9.





מניית ליפט ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -20.04%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

סולאראדג׳ נופלת ב-11%, נביוס מזנקת ב-53%; הנאסד״ק עולה ב-0.2%

מערכת ביזפורטל |

אחרי ארבעה ימי עליות באג"ח הממשלתיות בארה"ב, המגמה התהפכה והתשואות חזרו לעלות לאורך כל העקום. זאת למרות הנפקה מוצלחת של אג"ח לשלוש שנים בהיקף 58 מיליארד דולר. במקביל, מדד S&P 500 נותר קרוב לשיא כל הזמנים, כשמניית אפל תנודתית סביב אירוע ההשקה השנתי שלה. בשוק הסחורות נרשמו עליות ניכרות: הנפט קפץ בעקבות התקיפה הישראלית בדוחא שהעלתה מחדש חששות מהסלמה אזורית, והזהב טיפס לשיא היסטורי.


נתוני התעסוקה בארה"ב ממשיכים להצביע על חולשה. משרד העבודה פרסם כי מספר המועסקים יופחת כנראה בכ-911 אלף איש במסגרת תיקון סטטיסטי – ירידה של 0.6% ביחס לדיווחים קודמים. מדובר בתיקון הגדול ביותר שנרשם אי פעם, והוא מחזק את ההערכה כי שוק העבודה נחלש בקצב מהיר יותר מהתחזיות הקודמות.


הנתון הבא שימשוך תשומת לב יהיה מדדי המחירים ליצרן ולצרכן, שיתפרסמו בימים הקרובים. המשקיעים מתמחרים הורדת ריבית של רבע נקודת אחוז כבר בהחלטת הפד הקרובה, אך אינפלציה עיקשת עלולה לפגוע בסיכוי להמשך הפחתות גם באוקטובר ובדצמבר. חלק מהאנליסטים אף מזהירים כי שילוב בין חולשה בתעסוקה לבין אינפלציה גבוהה עלול להצית חששות מ"סטגפלציה".


בכירי הפד עצמם מאותתים על דאגה גוברת לשוק העבודה. יו"ר הבנק ג’רום פאוול הודה לאחרונה כי הסיכונים גדלו, ושני חברי ועדה תמכו כבר ביולי בהורדת ריבית. אנליסטים מעריכים כי הפד ייאלץ לחדש את מהלך הפחתות הריבית כבר בהחלטה הקרובה, עם סבירות להמשך שלושה צעדים רצופים עד סוף השנה. יחד עם זאת, אי-הוודאות סביב נתוני האינפלציה מותירה את השוק דרוך במיוחד.