גף בזוס
צילום: טוויטר

העתיד האוטונומי של אמזון: רכישת ליפט עשויה להיות הצעד הבא

רכישת ליפט תאפשר לאמזון להרחיב את תחום הרכב האוטונומי ולתמוך בשירותי המשלוחים שלה

אביחי טדסה |

שמועות על כך שאמזון  עשויה לרכוש את ליפט הזניקו את מניית ליפט בכ-5% ביום המסחר האחרון בוול סטריט, מה שיכול להיות צעד משמעותי בתחום הרכבים האוטונומיים והתחרות בענף. ליפט, עם 24 מיליון רוכבים פעילים, עשויה להיות תשתית טובה לאמזון במטרה להאיץ את פיתוח רכבי Zoox האוטונומיים שלה. החיבור בין אמזון לליפט יכול לעזור לחברה להתמודד עם התחרות בתחום מצד טסלה TSLA  וגוגל GOOGL . בנוסף, הצעד יכול גם לעזור לאמזון להרחיב את תחום המשלוחים שלה בעזרת התשתית שתספק ליפט. מצבה הפיננסי של ליפט, שנראה לא יציב, עשוי להפוך אותה למועמדת טובה לרכישה. המהלך הזה מראה שהתחום של רכבים אוטונומיים ממשיך להתפתח, ואמזון רוצה להיות חלק חשוב ממנו.


שיתוף פעולה עם מובילאיי


לפני כחודשיים, ליפט ומובילאיי  הודיעו על שיתוף פעולה שמטרתו להרחיב את יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב גדולים. במסגרת השותפות, ליפט, עם מאגר של כ-40 מיליון נוסעים בשנה, תספק פלטפורמת ביקוש לציים אוטונומיים שיתבססו על טכנולוגיית Mobileye Drive. השותפות תאפשר למפעילים לקנות רכבים עם הטכנולוגיה של מובילאיי, להפעיל אותם בצפון אמריקה ולקבל גישה למאגר המשתמשים של ליפט, ובכך לשפר את האופטימיזציה של הציים ואת הרווחיות שלהם. בנוסף, השותפות תשתמש בטכנולוגיית הענן החדשה של מובילאיי, שתאפשר חיבור בין רכבים אוטונומיים למפעילים. האקוסיסטם של מובילאיי וחבילת ה-AV Partner APIs של ליפט יאפשרו לציים אוטונומיים להפיק הכנסות, ובכך לספק למשתמשי ליפט גישה קלה ומהירה יותר לרכבים אוטונומיים.


“הטכנולוגיה של מובילאיי היא חלק חשוב בהכנת צי רכבים אוטונומיים לשימוש בליפט", ציין דייויד רישר, מנכ"ל ליפט. "כאשר אנו מציבים יותר רכבים אוטונומיים לרשות 40 מיליון הנוסעים שלנו מדי שנה, אנו מתמקדים בבניית פלטפורמה שבה בעלי ציי רכב יהיו גאים להפעיל את הנכסים שלהם. אנו מקבלים בברכה את מובילאיי כשותף אסטרטגי חשוב בדרך לעתיד אוטונומי".


"שיתוף פעולה עם ספקי ניידות ומפעילים מובילים הם צעדים חיוניים להפוך את שירותי הניידות האוטונומית למציאות", אמר פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "הפעלת Mobileye Drive עם הרשת של Lyft המונה 40 מיליון נוסעים מדי שנה בצפון אמריקה, תאפשר ללקוחות הרכבים האוטונומיים שלנו להגיע לשווקים ואזורים גאוגרפיים חדשים עם שירותים אוטונומיים ולספק את היתרונות של הטכנולוגיה באמצעות עסק בר קיימא".


גוגל ואובר כבר משתפות פעולה - מה עם אמזון?

גוגל באמצעות waymo, חברת הבת שלה העוסקת בפיתוח של רכבים אוטונומיים הכריזה לאחרונה על הרחבת שיתוף הפעולה עם אובר uber , במסגרתו יושקו שירותי Waymo One בערים אוסטין ואטלנטה בתחילת 2025, דרך אפליקציית אובר. השירות יכלול רכבים אוטונומיים, חשמליים ומתקדמים' אשר יופעלו על ידי אובר. בהדרגה, הצי יגדל למאות רכבים, תוך שהשירות יהיה זמין בלעדית למשתמשי אובר בעיר. waymo מתכננת להמשיך בתהליך של מבחני בטיחות והפעלה של טכנולוגיית ה-Waymo Driver, ולקחת אחריות על תחזוקת הרכבים האוטונומיים, כולל שירותי סיוע בדרכים ותמיכה לנוסעים. אובר, בתור שותפה, תהיה אחראית לניהול הצי, כולל ניקוי רכבים, תיקונים ותפעול שוטף של הצי. שיתוף הפעולה בין החברות מציע מודל חדש ומעניין של שילוב טכנולוגיה אוטונומית עם שירות תחבורה ציבורית. כבר היום, Waymo החלה להציע נסיעות אוטונומיות לעובדיה באוסטין, ובשבועות הקרובים תאפשר למספר מצומצם של נוסעים להשתמש בשירות לפני המעבר המלא לאפליקציית אובר במהלך 2025.


להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים

טסלה בהובלתו של אילון מאסק, ידועה כשחקן מרכזי בעולם הרכב האוטונומי. עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת האוטו פיילוט ותוכניות לפיתוח שירותי הרובוטקסי. טסלה מציבה את עצמה כחברה מובילה בתחום. במהלך השנה האחרונה, טסלה הצהירה כי היא מתכוונת להשיק שירותי רובוטקסי כבר בשנת 2025, עם פיילוטים בכמה ערים מרכזיות.


"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי בחודש אוקטובר האחרון, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר". הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

קיראו עוד ב"גלובל"


האנליסטים בוול סטריט צופים לליפט הכנסות של 6.65 מיליארד דולר בשנת 2025 עלייה של כ-15% לעומת 5.79 מיליארד בשנת 2024. בנוסף, הרווח למניה על פי האנליסטים צפוי להיות 0.12 דולר ב-2025 לעומת הפסד של 0.09 דולר למניה ב-2024. מניית ליפט נסחרת לפי שווי של 5.91 מיליארד דולר אחרי עלייה של 11% במהלך 12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 13.9.





מניית ליפט ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.