גף בזוס
צילום: טוויטר

העתיד האוטונומי של אמזון: רכישת ליפט עשויה להיות הצעד הבא

רכישת ליפט תאפשר לאמזון להרחיב את תחום הרכב האוטונומי ולתמוך בשירותי המשלוחים שלה

אביחי טדסה |

שמועות על כך שאמזון  עשויה לרכוש את ליפט הזניקו את מניית ליפט בכ-5% ביום המסחר האחרון בוול סטריט, מה שיכול להיות צעד משמעותי בתחום הרכבים האוטונומיים והתחרות בענף. ליפט, עם 24 מיליון רוכבים פעילים, עשויה להיות תשתית טובה לאמזון במטרה להאיץ את פיתוח רכבי Zoox האוטונומיים שלה. החיבור בין אמזון לליפט יכול לעזור לחברה להתמודד עם התחרות בתחום מצד טסלה TSLA  וגוגל GOOGL . בנוסף, הצעד יכול גם לעזור לאמזון להרחיב את תחום המשלוחים שלה בעזרת התשתית שתספק ליפט. מצבה הפיננסי של ליפט, שנראה לא יציב, עשוי להפוך אותה למועמדת טובה לרכישה. המהלך הזה מראה שהתחום של רכבים אוטונומיים ממשיך להתפתח, ואמזון רוצה להיות חלק חשוב ממנו.


שיתוף פעולה עם מובילאיי


לפני כחודשיים, ליפט ומובילאיי  הודיעו על שיתוף פעולה שמטרתו להרחיב את יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב גדולים. במסגרת השותפות, ליפט, עם מאגר של כ-40 מיליון נוסעים בשנה, תספק פלטפורמת ביקוש לציים אוטונומיים שיתבססו על טכנולוגיית Mobileye Drive. השותפות תאפשר למפעילים לקנות רכבים עם הטכנולוגיה של מובילאיי, להפעיל אותם בצפון אמריקה ולקבל גישה למאגר המשתמשים של ליפט, ובכך לשפר את האופטימיזציה של הציים ואת הרווחיות שלהם. בנוסף, השותפות תשתמש בטכנולוגיית הענן החדשה של מובילאיי, שתאפשר חיבור בין רכבים אוטונומיים למפעילים. האקוסיסטם של מובילאיי וחבילת ה-AV Partner APIs של ליפט יאפשרו לציים אוטונומיים להפיק הכנסות, ובכך לספק למשתמשי ליפט גישה קלה ומהירה יותר לרכבים אוטונומיים.


“הטכנולוגיה של מובילאיי היא חלק חשוב בהכנת צי רכבים אוטונומיים לשימוש בליפט", ציין דייויד רישר, מנכ"ל ליפט. "כאשר אנו מציבים יותר רכבים אוטונומיים לרשות 40 מיליון הנוסעים שלנו מדי שנה, אנו מתמקדים בבניית פלטפורמה שבה בעלי ציי רכב יהיו גאים להפעיל את הנכסים שלהם. אנו מקבלים בברכה את מובילאיי כשותף אסטרטגי חשוב בדרך לעתיד אוטונומי".


"שיתוף פעולה עם ספקי ניידות ומפעילים מובילים הם צעדים חיוניים להפוך את שירותי הניידות האוטונומית למציאות", אמר פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "הפעלת Mobileye Drive עם הרשת של Lyft המונה 40 מיליון נוסעים מדי שנה בצפון אמריקה, תאפשר ללקוחות הרכבים האוטונומיים שלנו להגיע לשווקים ואזורים גאוגרפיים חדשים עם שירותים אוטונומיים ולספק את היתרונות של הטכנולוגיה באמצעות עסק בר קיימא".


גוגל ואובר כבר משתפות פעולה - מה עם אמזון?

גוגל באמצעות waymo, חברת הבת שלה העוסקת בפיתוח של רכבים אוטונומיים הכריזה לאחרונה על הרחבת שיתוף הפעולה עם אובר uber , במסגרתו יושקו שירותי Waymo One בערים אוסטין ואטלנטה בתחילת 2025, דרך אפליקציית אובר. השירות יכלול רכבים אוטונומיים, חשמליים ומתקדמים' אשר יופעלו על ידי אובר. בהדרגה, הצי יגדל למאות רכבים, תוך שהשירות יהיה זמין בלעדית למשתמשי אובר בעיר. waymo מתכננת להמשיך בתהליך של מבחני בטיחות והפעלה של טכנולוגיית ה-Waymo Driver, ולקחת אחריות על תחזוקת הרכבים האוטונומיים, כולל שירותי סיוע בדרכים ותמיכה לנוסעים. אובר, בתור שותפה, תהיה אחראית לניהול הצי, כולל ניקוי רכבים, תיקונים ותפעול שוטף של הצי. שיתוף הפעולה בין החברות מציע מודל חדש ומעניין של שילוב טכנולוגיה אוטונומית עם שירות תחבורה ציבורית. כבר היום, Waymo החלה להציע נסיעות אוטונומיות לעובדיה באוסטין, ובשבועות הקרובים תאפשר למספר מצומצם של נוסעים להשתמש בשירות לפני המעבר המלא לאפליקציית אובר במהלך 2025.


להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים

טסלה בהובלתו של אילון מאסק, ידועה כשחקן מרכזי בעולם הרכב האוטונומי. עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת האוטו פיילוט ותוכניות לפיתוח שירותי הרובוטקסי. טסלה מציבה את עצמה כחברה מובילה בתחום. במהלך השנה האחרונה, טסלה הצהירה כי היא מתכוונת להשיק שירותי רובוטקסי כבר בשנת 2025, עם פיילוטים בכמה ערים מרכזיות.


"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי בחודש אוקטובר האחרון, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר". הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

קיראו עוד ב"גלובל"


האנליסטים בוול סטריט צופים לליפט הכנסות של 6.65 מיליארד דולר בשנת 2025 עלייה של כ-15% לעומת 5.79 מיליארד בשנת 2024. בנוסף, הרווח למניה על פי האנליסטים צפוי להיות 0.12 דולר ב-2025 לעומת הפסד של 0.09 דולר למניה ב-2024. מניית ליפט נסחרת לפי שווי של 5.91 מיליארד דולר אחרי עלייה של 11% במהלך 12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 13.9.





מניית ליפט ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.