רוח חדשה בכנפי אל על? או תיקון טכני שיגרתי?

המנכ"ל, חיים רומנו ל-Bizportal: "שוויה של אל על קרוב לרמות בהן פתחה את השנה". לאחר צניחה של כ-50% מתחילת 2006, זינקה המניה בכ-20% בחודש האחרון. מה עומד מאחורי העליות?
דרור איטח |

מנכ"ל אל על - חיים רומנו סיפר בשיחה עימנו אמש, כי בכנס סוכני נסיעות, בו נטל חלק לאחרונה, העלו עמיתיו בפניו את החשש מהאיום האיראני, דבר הממחיש את נקודת מבטם של תיירים על האזור. המצב הביטחוני בישראל די נפיץ ונתון לשינויים קיצוניים, אשר עשויים שוב להשפיע על זרימת התיירים לישראל ועל שימוש בכלי התחבורה האוויריים אליה. מנכ"ל אל על מספר כי לחברה נגרם נזק של 45 מיליון דולר בשורה התחתונה, כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה.

נכון, אי אפשר להתעלם מהעליות האחרונות שרשמה מניית אל על, אך העם הן מצביעות על שינוי?

את שנת 2006 פתחה מניית אל על כשהיא בשיאה, זאת לאחר שבשנת 2005 שברה החברה שיאים אשר כללו רווח נקי של 64 מיליון דולר. מניית החברה נסחרה בתקופה זו בשער של 4.07 שקל, ששיקף לה שווי של 1.632 מיליארד שקל. אך מאז הכל היסטוריה. את 9 החודשים הראשונים של 2006 תעדיף החברה והמשקיעים בה לשכוח. במהלך תקופה זו ועד לתחילתו של חודש ספטמבר האחרון איבדה מניית אל על כמחצית מערכה, עד לשער של 1.99 שקל למניה, אשר שיקף לה שווי של 799 מיליון שקל.

כתמיד - חברת התעופה הגדולה בישראל מנווטת על ידי שלושה פרמטרים עיקריים: מחירי הדלק הסילוני, שערי החליפין והמצב הגיאופוליטי. במבט לאחור, שלושת הפרמטרים הללו לא שיחקו לטובת החברה. מחירי הנפט נשקו לרמה של 80 דולר לחבית, הדולר נחלש ביותר מ-6% והמצב הגיאופוליטי סבל מחוסר יציבות והסתיים במלחמה בתקופת הקיץ, שהינה התקופה החזקה ביותר של החברה. נוסיף לכך, כי התחרות הגוברת בשוק התעופה וסכסוך העבודה עם העובדים לא הוסיפו אף הם ביטחון למשקיעים.

לפני כחודש, בתחילתו של ספטמבר, כאשר המניה נסחרת בשער הנמוך ביותר מאז תחילת השנה (1.99 שקל), חל היפוך במניית החברה, והיא החלה לטפס כשהיא מוסיפה לערכה כ-20%. אז מה עומד מאחורי העליות?.

הסיבה הנראית לעין הינה מחירי הנפט שירדו מיולי האחרון במעל ל-20 דולר לחבית, דבר אשר ללא ספק צפוי להקל על הוצאותיה החברה, שהוצאות הדלק הסילוני היוו ברבעון השני של 2006 כ-27% ממחזור מכירותיה.

מניות חברות התעופה נהנו משחיקת מחירי הנפט, אך מניות אלו הגיבו בעליות החל מחודש יוני עם המהפך במחירי הנפט, כשלעומתן "נזכרה" מניית אל על להגיב באיחור של חודש וחצי. ניתן להאשים בכך את המלחמה בצפון. אך נקודה זו יוצרת סימן שאלה – האם מחיר הדלק הסילוני הוא הגורם לעליות? ובמידה וכן, האם תזוזה מחודשת שלו כלפי מעלה תשלח את מניית אל על שוב אל מחירי השפל של תחילת ספטמבר?

מנגד, שני הפרמטרים הנוספים לא תומכים בחברה. מטבע הדולר, עליו מבוססות הכנסות החברה, ממשיך להיחלש למול השקל המקומי ועל פי מרבית ההערכות בשוק לא צפוי לבצע סיבוב פרסה בקרוב. לחברה אשר הכנסותיה בדולרים וחלק ניכר והוצאותיה בשקלים, מצב זה עשוי לקבל ביטוי שלילי לא מבוטל בתוצאותיה הכספיים.

בנוסף לכך, כפי שאמר מנכ"ל החברה, חיים רומנו, ניצב ברקע כל העת המצב הגיאופוליטי הלא מזהיר באזורנו.

כאמור, למרות היחלשות הנפט, שני הפרמטרים האחרים אינם תומכים במניית אל על. אז מה בכל זאת דוחף את מניית אל על מעלה?

ניסנו כאמור לקבל את התרשמותו של מנכ"ל החברה לעליות. בשיחה עימו, רומנו לא ביטל את השפעת היחלשות מחירי הנפט, אך בחר להביע את תמיהתו על כך שמניית החברה איבדה אחוזים כה רבים מערכה.

רומנו לא מוצא סיבה מספקת לירידות החדות במניית אל על מתחילת השנה, כשהוא מעריך כיום את שוויה של אל על בקרבת השווי בו פתחה את השנה. לדבריו, אין בכוונת החברה להסתמך על תחזיות ותקוות לצמיחה מואצת בתיירות (תחזיות אלו התבדו לאחרונה) ומבטיח לנצח במגרש אחר – ההתייעלות. רומנו שולל דיבורים על משבר " אל על הינה חברה חזקה, אין ירידה בביצועים וביכולתה לעמוד בפני הקשיים שמציב השוק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.