לאחר דו"ח הכלכלי הסיני: מחירי הנפט יורדים ל-84 דולר לחבית
אנליסטים ניפקו תחזיות אימים לכך שהנפט יגיע ל-200 ואפילו 380 דולר לחבית. בפועל, הנפט איבד 30% מאז השיא רק לפני 4 חודשים. ביממה האחרונה הנפט נפל ב-3% נוספים וכעת יורד ב-1.3%; חבית נפט מסוג WTI נסחרת תמורת 84 דולר, וחבית נפט מסוג ברנט תמורת 90.5 דולר
מחירי הנפט ירדו ב-3% ביממה החולפת לאחר שהסתיים כינוס הקונגרס של המפלגה הקומוניסטית בסין בו מונה הנשיא לכהונה שלישית רצופה. במקביל, נתוני הכלכלה הסינית התפרסמו באיחור של שבוע והיו גם הם מתחת לצפי. מחיר חבית נפט גולמית WTI צנח כמעט באופן מיידי ל-83 דולר לחבית, וכעת עומד על כ-84 דולר.
הבעיות בכלכלה הסינית, שנמצאת בימים אלה גם בבעיה קשה בתחום הנדל"ן ויש מי שכבר קוראים לכך משבר, מגיעות במקביל לבעיות באירופה, התכווצות הכלכלית כאשר בעולם חוזים שאירופה תצלול למיתון - ולכן אולי גם ירידה בביקושים.
מחירי הנפט הגולמי איבדו כ-30% מאז השיא שרשמו בחודש יוני האחרון, בעיקר בעקבות הגידול בחששות מהאטה כלכלית עולמית. בנוסף לכך, קיצוצים משמעותיים בתפוקת ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק+) והסנקציות ההולכות וקרבות של האיחוד האירופי בכל מה שקשור לזרימת הנפט הרוסי לתוך שטחי הארגון דרך צינור הנורד סטרים – העלו את החשש מפני חורף קר מן הצפוי ביבשת אירופה.
המעניין הוא שהאנליסטים בכלל צפו שמחירי הנפט ימשיכו לזנק. אפשר היה למצוא בשנה האחרונה תחזיות אפוקליפטיות רבות על כך שמחירי הנפט יזנקו ל-200 דולר לחבית, 300 דולר לחבית וג'יי פי מורגן דיברו אפילו על 380 דולר לחבית. רק שבינתיים זה לא קורה. לפעמים כדאי לקחת בזהירות תחזיות כה קיצוניות של אנליסטים.
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- שוק הנפט ב-2025 - מה המשמעות של הירידה בכוח של אופ"ק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, הסוחרים נשארו צמודים לתחזיות הצמיחה העולמית, וכן להעלאת ריביות נוספות על ידי הבנקים המרכזיים. בכירים בכלכלה האירופאית צופים שעד לפגישות הקרובות יסחר הנפט בסיכון גבוה.
ארה"ב כידוע נזפה באופ"ק+ על הודעתה כי תצמצם את ייצוא הנפט החל מחודש נובמבר. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פנה בעבר ליצרניות הנפט האמריקאיות בבקשה לייצר נפט בכמות גבוהה יותר, זאת על מנת לסייע בבלימת האינפלציה. מנגד, יועץ האנרגיה הבכיר של הנשיא ציין בעבר כי מטרתו של מהלך זה הייתה בעיקר פוליטית.
הבעיה הגדולה ביותר שוכנת אצל הנפט מסוג ברנט, שם המבנה השורי מצביע על כך שחוזים שתוקפם קצר יותר יקרים יותר מאשר כאלו שהתוקף שלהם ארוך יותר. ההבדל במחירים עלה ל-2.21 דולר, זאת כאשר בשבוע שעבר עמד על כ-1.44 דולר.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
סין אפוא הגדילה את יבוא ועיבוד הנפט שלה בחודש שעבר כאשר בתי הזיקוק השונים סיימו את הליכי התחזוקה העונתיים אותם הם עוברים כל תקופה, בעוד שהיצוא של מוצרי הדלק זינק גם הוא לאחר הקצאת יצוא חדשה.
הרבה גורמים שונים השפיעו בשנתיים החולפות על מחירי הנפט. מחד, כאשר החלה מגפת הקורונה, מחירי הנפט צנחו לאין שיעור הודות לקיטון חסר תקדים במספר האנשים שיצאו מהבית על מנת לנהוג או לצורך תפעול של מפעלים. בחודש מאי 2020 התאפסו החוזים העתידיים על הסחורות בבורסה המרכזית בשיקאגו, שכן במידה וקנית חוזה עתידי על משאב ולא מכרת אותו לפני שהתוקף פג – תקבל חבית של נפט אליך הביתה, דבר שמרבית המשקיעים לא היו מעוניינים בו בלשון המעטה.
היציאה ממשבר הקורונה העלתה כמעט באופן מיידי את מחירי הנפט, ולאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה והחשש מפגיעה באספקת הנפט ברחבי העולם לצד הגידול באינפלציה ששורר כעת בכל חלקי העולם, עלה מחיר הנפט עוד יותר.
כאשר החזירה סין את מדיניות "אפס ההדבקה" שלה בחודשים האחרונים, ירד במעט מחיר הנפט, שכן היה ידוע מאותו רגע שיתרחש קיטון במספר הסינים שנוהגים במכוניות שלהן בחודש זה.
לקריאה נוספת:
>> מדינות ה-G7 יגבילו את מחירי הנפט הרוסי כדי להקשות על המלחמה באוקראינה
>> מנהיגי האיחוד האירופי מגבים את התכנית להגבלת מחיר הנפט הרוסי
- 1.זיו 25/10/2022 14:01הגב לתגובה זותחשבו: בשיא היה צריך להיות 8.5 ובהתערבות ליברמן (אחרי לחץ חיצוני) נקבע על 8₪ וכשירד הדלק ב30% היה צריך להיות 5.95 (ואחרי הנחת הממשלה הנוכחית של 77 אגורות: 5.18) בפועל משלמים 6.37.... גונבים אותנו ביותר משקל לליטר כבר חודש.....

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.