משה גפני
צילום: פוטו מרסלו

ועדת הכספים: "להאריך ההטבה לרכבים חשמליים"; רשות המסים: "20% חשמליים או היברידיים"

הדיון הגיע בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שזה עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% עד כה, למרות שעל פי רשות המסים מדובר גם עכשיו על הטבת מס של "עד 77 אלף שקל"; בוועדת הכספים מפספסים את העיקר - צריך פחות מכוניות על הכביש, לא לעודד תחבורה פרטית
נתנאל אריאל | (1)

האם צריך לעודד כניסה של כלי רכב חשמליים לישראל? זה כמובן יותר טוב מכלי הרכב שמונעים באמצעות בנזין, שהוא מזהם יותר. אבל הבאת כלי רכב חשמליים היא פתרון חלקי בלבד, כי הבעיה הגדולה בישראל היא לא רק זיהום אוויר (ישראל היא פרומיל ביחס לעולם) אלא בעיקר - הפקקים. הפקקים גם גורמים לכך שהרבה יותר מכוניות כל הזמן נמצאות על הכביש וממילא מזהמות את האוויר - וכדאי גם לזכור שרוב ייצור החשמל גם היום מתבצע באמצעות זיהום אוויר (תחנות פחם וגם גז, למרות שהוא מזהם הרבה פחות) וייקח שנים עד שהעולם יעבור לאנרגיות מתחדשות, כך שאם רוצים לתת פתרון אמיתי גם לבעיית הפקקים וגם לבעיית הזיהום - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים אלא צריך להחליף את כלי הרכב הפרטיים בתחבורה ציבורית, או להשתמש באגרות גודש, שיפחיתו משמעותית את הפקקים - ולדברי כלכלנים ומומחי תחבורה אף יעלימו את הפקקים לגמרי. אבל ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות דווקא רוצים לבטל את אגרות הגודש וזו טעות.

אתם מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים? על פי הנתונים של הלמ"ס - אתם צודקים. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן).

בכל מקרה, בדיון היום בוועדת הכספים, בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שהמס עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% קודם לכן, קרא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לרשות המיסים לדחות בשנה את ההפחתה בהטבת המס בנוגע לרכבים חשמליים. לדבריו, "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה - האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת".

ברשות המסים הסבירו מנגד כי שיעור החדירה רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים לישראל בשנת 2022 כבר עומד על כ-20% וכי למרות הקטנת הטבות המס עדיין מדובר בהטבה של עשרות אלפי שקלים: "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין, הוא פחות מזהם, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו, שזה מס על נסועה, רכב בנזין שמשלם על דלק, משלם רכיב מאוד משמעותי על הבלו" אמרה מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים.

סביון הוסיפה: "כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. יחד עם זה, קודם כל צריך לבוא ולומר שאנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20% מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה, יחד עם הפלאג אין. אנחנו כבר רואים שיעור חדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות". 

לשאלת חברי הכנסת כמה אחוזים רכבי חשמל ישנם בישראל ענה משה גורט ממשרד הכלכלה כי "11% שיובאו בשנה היו חשמליים. סך הכל 1.2% מהרכבים על הכביש בישראל כיום חשמליים".

אורי זיסקין, מרשות המיסים הוסיף כי גם בעולם וגם היעדים של מדינת ישראל הם לרכבים היברידיים וחשמליים כאחד ולכן לא נכון מצד חברי הכנסת פתאום לשנות כיוון ולבקש הפרדה של הנתונים. לדבריו: "היעדים הם חשמליים כולל פלאג אין, גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על חשמליים כולל פלאג אין, שהיעד ל-2022 היה 5%, אנחנו ב-22 כבר ב-19% חדירה. זה כבר מדד לאיפה אנחנו בפועל. גם במדינות אחרות זה הניתוח שנעשה, של שני סוגי הרכבים". 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חברי הכנסת לא קיבלו את הדברים וטענו מנגד כי 1.1% רכבים בסך הכול שהינם חשמליים בישראל, מהווים כישלון.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן אמרה מנגד: "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95% רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1%. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה". היא הוסיפה וטענה שבשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי "על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רון 02/01/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית אתה מדבר? בדיחה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.