זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה צריכה
צילום: יוני רייף

אלקטרה צריכה עברה להפסד ברבעון השני של 2018 בשל מחיקת Huawei

ההכנסות צנחו ב-14.5% ברבעון ונרשמה ירידה בשיעורי הרווחיות; מניית החברה התרסקה ב-44% מתחילת השנה
ערן סוקול | (1)

אלקטרה צריכה 6.51% דיווחה הבוקר (ב') על תוצאותיה לרבעון השני של 2018 עם צניחה של 14.5% בהכנסות, ירידה בשיעורי הרווחיות והפסד של 22 מיליון שקל, אשר נבע, בין היתר, משחיקת הרווח הגולמי ומחיקה של כ-25 מיליון שקל בגין פעילות המכשירים הסלולריים של Huawei.

הכנסות החברה הסתכמו בכ-668.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2018, ירידה של כ-14.5% לעומת הכנסות של כ-782 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד.

בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 21.7 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ37.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ירידה של 40 מיליון שקל ברווח הגולמי

הרווח הגולמי של החברה הסתכם בכ-166 מיליון שקל ברבעון השני, אשר היוו כ-24.9% מההכנסות, מדובר בירידה של כ-19.5% לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל, אשר הסתכם בכ-206.6 מיליון שקל, כ-26.4% מההכנסות.

ברמה התפעולית רשמה החברה הפסד של 1.6 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח תפעולי של כ-63.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. הצניחה ברווח התפעולי מיוחסת לשלוש השפעות מרכזיות הכוללות נפילה של כ-40 מיליון שקל ברווח הגולמי כאמור, ירידת ערך של כ-25 מיליון שקל בגין מהפחתת שווי פעילות המכשירים הסלולריים של Huawei לגביה מתנהל בימים אלו הליך משפטי ועלייה של כ-4.9 מיליון שקל בהוצאות המכירה ושיווק, אשר קוזזה על ידי ירידה של כ-3.9 מיליון שקל בהוצאות ההנהלה וכלליות.

שחיקה ברווחיות התפעולית גם בלי קשר ל-Huawei

גם בנטרול השפעת ירידת הערך בגין Huawei, עמד שולי הרווח התפעולי על כ-3.5% ברבעון השני, לעומת שולי רוות תפעולי של 8.1% ברבעון המקביל אשתקד.

ירידה של 23% בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה החשמליים

במגזר מוצרי הצריכה החשמליים המכירות ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-306 מיליון שקל, ירידה של כ-23% לעומת סך של כ-398 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-5 מיליון שקל לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח המגזרי נובע מירידה בהיקף המכירות, קיטון בשיעור הרווח הגולמי ומגידול בהוצאות הפרסום לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

צמיחה של 4% בהכנסות מגזר קמעונאות החשמל

במגזר קמעונאות החשמל, במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, המכירות ברבעון השני של שנת 2018 גדלו בשיעור של כ-4.1% והסתכמו בכ-276 מיליון שקל לעומת כ-265 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל ברבעון הראשון בשנת 2018 לעומת עיתויו ברבעון השני בשנת 2017.

המכירות למ"ר בחנויות זהות גדלו בשיעור של כ-5.3% והסתכמו בכ-2,768 שקל למ"ר בממוצע חודשי לעומת 2,629 ש"ח למ"ר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי הסתכם ברבעון השני של שנת 2018 בכ-6 מיליון שקל לעומת כ-11.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח נובע מירידה בשיעור הרווח הגולמי בעיקר כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות ומעלייה בהוצאות הפרסום בסך של כ-4 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

הכנסות גולן טלקום ירדו ב-2.6%, ה-ARPU ירד ב-4%

במגזר תקשורת סלולרית, הכולל את פעילות גולן טלקום המכירות ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-130 מיליון שקל, ירידה של כ-2.6% לעומת סך של כ-133 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-20.8 מיליון שקל, ללא שינוי משמעותי מהרבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

לגולן נבע במהלך הרבעון השני לשנת 2018 תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-23 מיליון שקל. מספר מנויי הסלולר של גולן טלקום הסתכם בסוף המחצית הראשונה של 2018 בכ-903 אלף, גידול לעומת 892 אלף מנויים בתקופה המקבילה אשתקד ו-896 אלף בסוף הרבעון הראשון 2018. ההכנסה הממוצעת מלוקח (ARPU) הסתכמה בכ-48 שקל, לעומת 50 שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 

ירידה של 64% בהכנסות מגזר המכשירים הסלולריים

במגזר מכשירים סלולריים המכירות ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-14 מיליון שקל, ירידה של 64% לעומת כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הקיטון נובע מירידה בפעילות מכירת מוצרי Huawei. ההפסד המגזרי הסתכם בכ-27 מיליון שקל לעומת כ-2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים, הסתכם ההפסד המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 בכ-2 מיליון שקל.

 מכים את השוק (צולם בתחילת חודש יוני)

החורף של אלקטרה

זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה: "הרבעון השני של 2018 התאפיין בהמשך הצמיחה בפעילות הקמעונאית בה נרשמה עלייה של כ-4.1%  בהכנסות, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון, בעוד שאשתקד חל ברבעון השני והשפיע על תוצאותיו. הצמיחה המתמשכת בפעילותן של הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, שבסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמו צמיחה של למעלה מ-11% במכירותיהן, על רקע האתגרים הפוקדים כיום את שוק הקמעונאות, ממחישה את מיצובן החזק של רשתות אלה ואת מובילותן בשוק המקומי."

"במגזר התקשורת הסלולרית, בו פועלת גולן טלקום, הצגנו גידול במספר מנויי הסלולר ושמרנו על רווחיות יציבה, המהווה גורם מאזן לירידה ברווחיות הקבוצה בעקבות ההאטה בשוק המזגנים."

"בדומה לתוצאות הרבעון הראשון, גם הרבעון השני הושפע ממגמת הקיטון בביקושים שנרשמה בשוק המגזנים בישראל, וזאת בשל תנאי מזג אוויר נוחים יחסית, וכן בעקבות ההאטה בשוק הנדל"ן למגורים, המושפע מירידה במכירות של דירות יד שניה ומההאטה כללית בעקבות יישום תכנית 'מחיר למשתכן'. בנוסף, הושפעה פעילות זו ממגמת המעבר של הצרכנים למזגנים קטנים וזולים."

"ברבעון הנוכחי הושפעה השורה התחתונה מהפחתה חשבונאית המיוחסת לפעילות המכשירים הסלולריים של Huawei, לגביה מתנהל הליך משפטי".

המנכ"ל יסיים את תפקידו בסוף אוקטובר

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 15/08/2018 17:57
    הגב לתגובה זו
    אסייג בלתי נסבלת החלטה גרועה על פרזנטורים
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.