שיא בהת(נ)חלות הבנייה: מעמד הביניים, שוב, מתרחק מרכישת דירה
אתמול, לאור פרסום נתוני הלמ"ס על מספר התחלות הבניה בשנת 2013, יצאו נציגי משרד השיכון והבינוי במחולות, השר הילל ושיבח: "אנחנו בולמים ומורידים את המחירים עקב שיא של 16 שנה בהתחלות בנייה".
"פעלנו היטב , צוטט כבוד השר, אורי אריאל, "עכשיו הגיע הזמן למהלכים שוברי שיויון ולהתערבות תקיפה יותר בשוק מחירי הדיור", "עוד שנה המחירים יבלמו וב-2015 המחירים ירדו", חזר וקבע השר.
בשנת 2013 אכן נשבר שיא של 16 שנה במספר התחלות בנייה, נכון לעכשיו למעלה מ-47 אלף יחידות דיור החלו להבנות בשנה זו. אין ספק, לשר יש ממה להיות מרוצה. לנו, לעומת זאת, קצת פחות. השר שכח לספר לנו כיצד ניראת החלוקה של התחלות הבנייה ועוד כמה שיאים שהס מהלזכיר.
בואו נבחן את קצב העלויות והירידות באופו יחסי, כמתבקש, לעומת 2012, כפי שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
- מחוז תל אביב: קצב התחלות הבנייה עלה, לא, סליחה טעות שלי, ירד בכ-19%.
- מחוז דרום: עלייה של כ-12% בהתחלות הבנייה.
- מחוז חיפה: עלייה של 8% - נתון יפה כשלעצמו, רחוק מאד מהלספיק.
בגליל והצפון, טוב ששאלתם, חלה עלייה טבעית של 3.4% ובירושלים בירתנו 1% בלבד - אני מעריך כי ביחס לקצב גדילת האוכלוסיה מדובר בנתון שלילי, אבל בואו לא נקלקל את החגיגה.
- כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוצים שיאים? בבקשה - העלייה הגדולה ביותר בקצב התחלות הבנייה בשנת 2013 ביחס ל-2102, ששברה כל שיא אפשרי, היא הבנייה מעבר לקו הירוק, שיותר מהכפילה את עצמה ועלתה בכ-123%. הידד לשיא החדש.
אינני כותב טורים מדיניים. בין אם צודקים האוחזים בדעה זו או שלא, הרי שמדינת ישראל, זו שבמשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ואפילו הכלכלה והחינוך, נלחמים בחירוף נפש כנגד החרמות והבידוד ההולך וגובר כלפי ישראל בכלל והתוצרת מעבר לקו הירוק בפרט. כלל וכלל לא רלוונטי מה אנחנו חושבים על העובדה הזו, היא פשוט עובדה, וככל שנבודד יותר, כך יורע המצב הכלכלי של כל אחד ואחד מאיתנו.
בין אם אתם מחזקים את תנופת הבנייה האדירה הזו ומוכנים לשאת בתוצאותיה, ובין אם אתם מתנגדים לה מהפאן המדיני - היא תשפיע על כל כיס ותרחיק אותנו, אותו מעמד הביניים, מהיכולת לרכוש דירה, מהיכולת לראות ירידת מחירים. יודעים מה? עזבו ירידת מחירים, בוא נתחיל, כבוד השר, מבלימת העליות במחירי הדיור.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
בחזרה להתחלה, קיראו בבקשה שוב את הצהרותיו של שר השיכון מאמש, ותבינו שכמו הצהרותיו הקודמות, הוא לא טועה, הוא פשוט פונה לקהל האחר, זה שגר מעבר לקו הירוק אותו הוא מייצג נאמנה.
מה אתכם, אתם שואלים, אלו המחפשים דירה בנתניה, חדרה, באר יעקב, נס ציונה ומקומות אחרים? האמת שתכננו לכם עוד פתרון במסגרת כינוס מתוכנן מבית קבינט הדיור אתמול (שני), אבל מפאת אי הסכמות והבנה מה בכלל רוצים מהם, נדחה הכינוס למועד לא ידוע. עד אז, בואו נחכה, אולי המחירים ירדו. ואולי לא.
- 34.כואב לי ממה שקורה כאן (ל"ת)חיה אזרחית ותיקה 11/03/2014 15:50הגב לתגובה זו
- 33.רוברט 11/03/2014 15:50הגב לתגובה זוהאם אתם אלו המחפשים דירה בנתניה, חדרה, באר יעקב, נס ציונה ומקומות אחרים? האמת שתכננו לכם עוד פתרון במסגרת כינוס מתוכנן שנערך אתמול ושגם מר אנגל השתתף ולקח בו חלק
- 32.אלמוני 11/03/2014 06:41הגב לתגובה זונאמר ברדיו(103fm(
- 31.נופית 11/03/2014 06:16הגב לתגובה זותתכוננו:(יש דברים שאנחנו לא יודעים)על פי חוק, רכישת דירה בישראל, מסכום מסוים, חייבת במס רכישה. אחוז זה משתנה ומתעדכן מעת לעת והוא תלוי בעיקר בגודל ובמיקום של הנכס.
- 30.ש. 10/03/2014 07:02הגב לתגובה זועובדה היא ואין עליה עוררימ:ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים..
- 29.ש. 10/03/2014 06:50הגב לתגובה זועובדה היא ואין עליה עוררימ:ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים..
- 28.אתי כהן 10/03/2014 06:44הגב לתגובה זוכדאי לקרוא הבוקר את כלכליסט ,לראות איפה הראש של ראש הממשלה לא איתנו....
- 27.יוני פ-ת 08/03/2014 23:25הגב לתגובה זוהאם עלינו לדאוג מי יבנה את הדירות שלנו - כמו ש"כלכליסט" מודיע לנו בתוכניות הבניה הגדולות של הממשלה לפתרון מצוקת הדיור(לקוח מנדל ן כלכליסט)
- 26.ייי 08/03/2014 18:40הגב לתגובה זומדיניות הממשלה הולכת לשפיע על כל כיס ותרחיק אותנו, את מעמד הביניים, מהיכולת לרכוש דירה, מירידת מחירים המיוחלת.
- 25.אשתי ואני תולים תקוות באנשים כמו אסף אנגל (ל"ת)יואב 08/03/2014 18:14הגב לתגובה זו
- 24.אמי 08/03/2014 18:13הגב לתגובה זולהאמין בגורל או באיזה כוח עליון שיוביל אותנו אל השלווה והנחלה
- 23.חיים מהמושב 08/03/2014 07:30הגב לתגובה זוכול כך הרבה איטרסים לא אוכל למנות את כולם, כמו וועדות איזוריות חקלאים בעלי קרקעות עיריות . איך אפשר למצוא את שביל הזהב בין כל הגופים האלה.
- 22.אווה 08/03/2014 07:24הגב לתגובה זוהארת את העיניים שלנו
- 21.אלמוני 08/03/2014 07:23הגב לתגובה זוהשאלה אם להאמין לכל מה שכתוב בעיתון
- 20.דפנה 07/03/2014 14:49הגב לתגובה זונושא התחלות הבניה ואפילו בממשלה ואפילו ראש הממשלה אולי יהיה שינוי
- 19.אני שבע מרוב מספרים ששולח לנו אחד מהכותבים (ל"ת)יורם 06/03/2014 03:23הגב לתגובה זו
- 18.אני שבע מרוב מספרים ששולח לנו אחד מהכותבים (ל"ת)יורם 06/03/2014 03:22הגב לתגובה זו
- 17.איציק מחולון 06/03/2014 03:21הגב לתגובה זושם לנו מיליון מספרים ואתה חושב שכולנו טיפשים - אני רוצה לשמוע ממך את השורה האחרונה - ואל תיזרע לנו "חול"בעיניים!!!
- 16.יואל 06/03/2014 02:55הגב לתגובה זולמזלנו מישהו שוקל בזהירות ומשקיף על המצב בגובה העיניים, ממש בשבילנו, תודה אסף
- 15.אילה מרחובות 06/03/2014 02:52הגב לתגובה זוכתבתי בתגובה למאמר הקודם של אסף - אבל מתאים יותר לטור הזה: בין כמה פתרונות מיידיים למחירי הדיור, ובהם רעיון חדש - מענק של 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה - לא אני המצאתי שמעתי מכלכליסט נדל ן
- 14.siryusgo 05/03/2014 10:36הגב לתגובה זוהיינו מצפים מאסף להוסיף קישור לסקר שנערך ע"י הלמ"ס http://www.cbs.gov.il/reader/newhodaot/hodaa_template.html?hodaa=201404052 מקצת הנתונים בדו"ח האם יש הישג לשר : מספר הדירות שהוחל בבנייתן ב 2013- היה גבוה ב 3.4% בהשוואה ל 2012 גמר בנייה – בשנת 2013 הסתיימה בנייתן של כ 41,970 דירות, כ 11.8%יותר מאשר ב 2012 המספר הגבוה ביותר של דירות שהוחל בבנייתן, בתקופה זו, היה ביישובים: ירושלים (כ 3,430 ), תל אביב-יפו (כ 1,870. ופתח תקווה (כ 1,630). בתקופה זו הוחל בבנייתן של כ 760 דירות בראש העין, לעומת כ 110 דירות, בתקופה המקבילה אשתקד. ברעננה ובטירת כרמל, חלה עלייה של פי 3 ושל פי 4, בהתאמה טבלה: לוח ב מציינת התחלת דירות במקומות שונים:מעל 600 איזה איזור לא התחילו בו דירות מעל 600? ניחשתם נכון : איזור יהודה ושומרון(שעלה ב- 123%), מדובר על יותר מ300 אלף מתיישבים, לעומת כ70א ברעננה וכ90א בבית שמש שכן מופיעות בטבלה! עכשיו חישבו האם אסף כותב מאמר פוליטי? בוודאי שכן האם אסף חושב כמו כל שמאלני שחושב שהימנים לא יודעים לקרוא? כנראה שכן אסף תתרגל לאמת
- 13.החלום הולך ומתרחק 05/03/2014 10:21הגב לתגובה זואני באמת לא מבינה איך אי פעם זה יהיה אפשרי?
- 12.דפני 05/03/2014 08:51הגב לתגובה זואיך אנשים יושבים בבתים שלהם ומוכנים לאכול את כל מה שהממשלה הזאת מאכילה אותנו.
- 11.בוריס 05/03/2014 00:59הגב לתגובה זואבל חסר להם שיקדישו את כל התקציבים והמאמצים מעבר לקו הירוק
- 10.יולה 04/03/2014 22:06הגב לתגובה זומתי יהיה איזה שינוי בחוק דיור לכל תושבי ארץ ישראל ללא אבחנה מצד זה או אחר של הקו הירוק
- 9.שאולה 04/03/2014 21:43הגב לתגובה זואנחנו צריכים לשאוף להגדלת כמות הדירות לא משנה אם בשטחים אלה או אחרים
- 8.חנה 04/03/2014 21:41הגב לתגובה זושוב יעלה הביקוש על ההיצע
- 7.אלי. שמש 04/03/2014 21:33הגב לתגובה זומגיע לנו. צריך להחזיר את קליין
- 6.סקודה שחורה 04/03/2014 17:50הגב לתגובה זומה יש לך נגד עבר הקו הירוק? מדינת ישראל צריכה לקבע את גבולותיה וכך עושה! אריאל היא לא פחות מרכז מתל אביב ואיכות החיים בקרני שומרון לא נופלת מאיכות החיים בנס ציונה. בין אם המחירים יעלו ובין אם לא, הכי חשוב שנמשיך לשלם בשקלים ולא בדינארים. הגיע הזמן להתיישבות ציונית בריאה וחזקה מתמיד. אז סמולני יקר שלנו - תמשיך לגור בצריף בקריית אונו ולחלום על דירה בת"א - אנחנו בינתיים נקנה דירה ברת השגה במקום הכי יפה בעולם! ימינה, חביבי, ימינה..
- 5.יריב 04/03/2014 14:46הגב לתגובה זוהראשונה היא שיש זליגה של זוגות צעירים מהמרכז לפריפריה עקב עליית מחירי הדיור - מי שחיפש בנס ציונה עבר ליבנה ומיבנה עברו לב"ש, אבל מספר דירות שנבנה הוא מספר דירות שנבנה. פיתרון חלקי מאד לערי המרכז הוא בהתחדשות עירונית וזה לא נכלל במספרים הללו ומספר הפרוייקטים הללו נמצא בעליה מתמדת. הפרוייקטים הללו חשובים, לא רק בגלל בניית דירות חדשות במרכזי הערים אלא גם בגלל שהדיירים הותיקים כבר לא יחפשו דירה חדשה מרגע ששידרגו להם את הדירה. אבל הבעיה הגדולה באמת היא הריבית יותר מאשר התחלות הבניה ומזה אתה מעדיף להתעלם כשאתה מנפיק תחזיות על המשך המחסור ועליית המחירים. צריך להסביר את זה לגברת פלוג כי היא רק מנפחת את הבועה הזמנית הזו למימדי ענק. פישר כבר מזמן ישכח כשהבום הגדול יבוא...והוא יבוא.
- 4.שמואל 04/03/2014 14:28הגב לתגובה זועוד מאמר פוליטי באתר כלכלי. גם אם נשכח שביהודה ושומרון הייתה הקפאת בנייה ונתייחס למספרים בלבד. אם נניח שבשנה מסוימת באזור א' בנו 100 דירות בלבד ובאזור ב' 1000 דירות. בשנה שלאחר מכן בנו באזור א' 200 דירות ובאזור ב' 1100 דירות אז בחשבון פשוט בשני האזורים בנו 100 דירות יותר, אבל באחוזים בא' 100% ובב' 10%. כעת לא נותר אלא להציג את אזור א כמוצצי דם.
- שמואל 06/03/2014 11:40הגב לתגובה זוhttp://www.cbs.gov.il/reader/newhodaot/hodaa_template.html?hodaa=201404052 טבלת העמודות בדו"ח מאמתת את הטיעון שלי
- 3.jak 04/03/2014 13:35הגב לתגובה זואחת הסיבות לעלייה במחירי הדירות הייתה ה"הקפאה" ביו"ש שהוציאה משהו כמו 5% מהשוק וגרמה להסטת ביקושים לכיוון פתח תקווה, נתניה וכו מה שהעלה מחירים בכל הארץ דירה בישראל לוקח לבנות 12 שנה מהתכנון ועד המכירה ביו"ש היה צבר גדול של תכנונים שלא יצאו אל הפועל בגלל ההקפאה ועכשיו משתחררים ולכן זה טבעי שיש שם עליה בבניה והדבקת קצב הבניה הרגיל חוץ מזה גם אם לא הייתה הקפאה ליו"ש יש את כל היתרונות והפוטנציאל השטחים האלה קרובים למרכז ועלות הקרקע בהם נמוכה יותר ויהיה טוב לכולנו אם יבנו שם כמה שיותר וזה רק יוריד את המחיררים בכל הארץ
- 2.ערן 04/03/2014 10:48הגב לתגובה זוחזון: רכבת לאריאל. עיר ספר ענקית. מסביבה ישובים כפריים. וכן כל השומרון - למשל 6 דקות נסיעה משדה התעופה - בית אריה וכל הישובים באזור הזה. 10 דקות ממודיעין. פרוזדור ירושלים החדש - 443. גם כביש 1 עובר מעבר לקו הירוק הדמיוני (בלטרון). רק ככה יבוא השלום המיוחל. בטח לא בדרך הסססמול שמנציחה את הכיבוש הערבי.
- 1.ושוב הסמול מרים את ראשו הקטן והטיפש (ל"ת)סמול 04/03/2014 10:29הגב לתגובה זו

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.