אחרי עלייה של 33% מתחילת השנה - למה באפט ממשיך למכור את BYD?
BYD BYD COMPANY LTD ADR היא החברה הדומיננטית בתחום הרכבים החשמליים והיא כבר מזמן עקפה את טסלה במכירות ובמסירות. המנייה שלה עלתה ב-33.5% מתחילת השנה ובכל זאת ברקשייר האת'אווי של וורן באפט ממשיכה למכור את המניות שלה.
ב-11 ביוני מכרה ברקשייר כ-1.3 מיליון מניות של BYD הרשומות בהונג קונג, כך שנותרו לחברה של וורן באפט כ-75.7 מיליון מניות בשווי של כ-2.3 מיליארד דולר. זו לא הפעם הראשונה שברקשייר מוכרת מניות של BYD. החברה של באפט מוכרת מניות של חברת הרכב החשמלי כבר מאז 2022. למעלה מ-12 מכירות הפחיתו את האחזקה שלה בשני שליש מהשיא של כ-225 מיליון מניות.
את המכירות ניתן להסביר במימוש רווחים אך יכול להיות שלהנהלה יש דאגות אחרות הקשורות לשוק הרכב החשמלי כולו, בעיות עליהן כתבנו כאן בעבר. שיעורי החדירה של הררכבים החשמליים מאטים והרבה חברות שלפני מספר שנים נראו מבטיחות מחקו מאז למשקיעים כמעט 1.5 טריליון דולר. טסלה היא דוגמא אחת כאשר המנייה שלה איבדה 55% מהשיא, ויש גם את פיסקר שפשטה רגל וגם את חברות הרכב המסורתיות שנכנסו לתחום ונכוו כמו פורד FORD MOTOR , שלמנכ"ל שלה היה לאחרונה הרבה מה להגיד על התחום שהניב לחברה שלו 5 מיליארד דולר ב-2023 וצפוי להניב לה הפסד של 5 מיליארד דולר נוספים השנה.
- הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
- נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, BYD היא חברה סינית, וחברות ה-EV הסיניות רואות את התחום דרך משקפיים ורודות שנקראות סובסידיות ממשלתיות. הממשלה הסינית מעודדת מעבר לרכבים חשמליים הן בצד הייצור עם מענקים לחברות והן ביצד הרכישה כאשר רק באפריל האחרון היא הודיע על מענק של 1,400 דולר לרוכשים שיעברו מרכב בנזין לרכב חשמלי עד לסוף השנה. כל אלה הופכים את הרכבים החשמליים הסיניים לתחרותיים הרבה יותר מהמתחרים, כאשר הרכב הזול ביותר של BYD נמכר ב-20 אלף דולר בעוד טסלה למשל עדיין מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר.
זה משתקף גם במניות - BYD נסחרת במכפיל 15 על הרווחים של 2025, נמוך מאוד בשביל חברה שצמחה ב-40% ב-2023 ומובילה את תחום הרכבים החשמליים בעולם. בחוד מאי מכרה החברה 331,817 רכבים סך הכל, כולל רכבי פלאג אין היברידיים, עלייה של 6% לעומת חודש אפריל בו מכרה 313,245 רכבים. המנייה שלה נסחרת בשווי של 95 מיליארד דולר והיא עלתה מתחילת השנה ב-33.5% וב-12 החודשים האחרונים ירדה ב-4.5%.
ההשפעה של הרכבים הסינים על תעשיית ה-EV
החשש בקרב ממשלות בארה"ב ואירופה הוא כי רכבים חשמליים סיניים יפגעו ביצרניות רכב אחרות באופן שיערער פיתוח מקומי של רכבים חשמליים ויעוות את השוק. סין מהווה השוק הגדול ביותר עבור רכבי EV כרגע וחלק מהמותגים היותר מוצלחים שלה פועלים להתרחב לחו"ל.- אינטל מתממשת, פדקס מזנקת - המניות הבולטות היום בוול סטריט
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
עד חודש מאי, BYD ייצאה כ-176,000 כלי רכב מסין השנה, עלייה של 177% משנה לשנה. המכוניות הללו הגיעו בסופו של דבר לאסיה, דרום אמריקה, מזרח אירופה ומערב אירופה. בארה"ב בינתיים לא נמכרים רכבים סיניים. סין נחשבת כיום לשוק הרכב הגדול בעולם ויש לה יתרון עם עלויות עבודה נמוכות יותר לעומת המערב. עלויות עבודה נמוכות יותר פירושן גם שחלקים מספקים מקומיים זולים יותר מאשר חלקים תוצרת ארה"ב ואירופה.
"סין מסוגלת לייצר 53 מיליון רכבים ויש לה שוק מקומי של 29 מיליון. ההפרש הלא מנוצל הזה גדול יותר מכל השוק האמריקאי", אמר לאחרונה מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי. "אנחנו צריכים להיות רצינים בכל הקשור ליצירת זירה שוויניות בקרב יצרני הרכבים החשמליים". החברות הסיניות נהנו גם ממיסים נמוכים יותר ומסבסוד ממשלתי.
המותגים הסיניים מחזיקים בכ-10% משוק ה-EV באירופה וזה מסתכם בכ-200,00 כלי רכב בשנה. כ-13 מיליון רכבים נמכרו באירופה בשנת 2023, כשני מיליון היו חשמליים.
- 4.Ron DeSantis 17/06/2024 22:18הגב לתגובה זוזו הסיבה למה באפט מוכר מניות סיניות
- 3.בטריות בקריסה 17/06/2024 21:38הגב לתגובה זובאפט מושקע גם בקארמקס והוא רואה איך שוק רכבי הבטריה קורס
- 2.woren 17/06/2024 21:02הגב לתגובה זוwell it seems that Mr Buffet is being tesla, I believe in Buffet
- 1.מוטי 17/06/2024 20:59הגב לתגובה זובשקט בשקט באפט אוסף מניות טסלהכי היא חברת AI עם מנהל גאון ותחזור במהרה לגבהים בהם ביקרה

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?
היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה.
מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת.
1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים
אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.