וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק עלה ב-1.5%; סלינה זינקה ב-16%, אנבידיה קפצה ב-8%

טסלה קופצת ב-5%, מודרנה עם 7%; הלילה לאחר נעילת המסחר - דוחות זום
המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית במדדים אך האירוע המרכזי השבוע יהיה דווקא ביום שישי, כאשר יו"ר הפד' ג'רום פאוול, ינאם בכנס השנתי בג'קסון הול, בו מתאספים נגידי הבנקים המרכזיים מרחבי העולם. בשנה שעברה פאוול החריף שם את הטון וסימן את הדרך להעלאות הריבית המהירות שקרו בשנה האחרונה בכל העולם. השנה יקוו המשקיעים לשמוע שם מסרים מפייסים יותר, כאלה שיסמנו את הדרך להתחלת הורדת הריביות בשנה הבאה. עונת הדוחות מתקרבת לסיומה, אבל השבוע יש עוד מספר דוחות מעניינים מאוד: הלילה אחרי המסחר תדווח זום מחר (שלישי) לפני המסחר ידווחו באידו, מסיס, לואוו'ס. ברביעי אחרי הסגירה ידווחו ענקית השבבים אנבידיה שהפכה לשם החם בעקבות טרפת ה-AI, וגם סנופלייק. בחמישי אחרי הסגירה ידווחו אפירם ומארוול.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.09%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

תשואות האג"ח שוברות שיאים לקראת מפגש הנגידים השנתי בג'קסון הול ביום חמישי, למה יש לצפות? - על רקע האינפלציה המאטה ונתוני מאקרו חזקים: יושב ראש הפדרל ריזרב יפתח את הסימפוזיון, אשר ימשך שלושה ימים, כאשר האירוע השנה יערך סביב הנושא המרכזי של "שינויים מבניים בכלכלה הגלובלית" המספר שלכם להשבוע: 4300; באיזה מצב רוח נמצא השוק? ה-S&P500 נתמך מעל אזור התיקון הראשון 4300-4320 ומדובר בתמיכה אופטימית למדי; מהלך מתחת ל-4300 יכניס אותנו עמוק אל תקופה הירידה - תנודתית והיעד הבא יהיה אזור ה-4200. הבנק המרכזי של סין קיבל כמה החלטות בלתי צפויות למרות נתונים כלכליים עדכניים המצביעים על צמיחה חלשה במדינה. הבנק העממי של סין הוריד את ריבית הפריים של הלוואות לשנה ב-0.1%, ל-3.45% מ-3.55%. רוב הכלכלנים ציפו שהבנק יפחית אותו ב-0.15%. הריבית לשנה היא היתד עבור רוב ההלוואות למשקי הבית והתאגידים במדינה. בינתיים, הבנק המרכזי הותיר את ריבית הפריים של הלוואות ל-5 שנים, המהווה את ההצמדה לרוב המשכנתאות, ללא שינוי. הכלכלנים ציפו ששיעור זה יופחת ב-0.15% על רקע דאגות מתמשכות לגבי מגזר הנדל”ן במדינה.

מניות במרכז

מניית AMC AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC נפלה ב-24% - לקראת המרת המניות - למרות הירידות, מנית החברה זינקה ב-20% בשבוע שעבר, כשבוול-סטריט החלו להעריך כי המשקיעים מתחילים לראות מעבר לדילול הזמני ומתמקדים בהזדמנויות שיפתחו לחברה (לכתבה המלאה) פדקס FEDEX ו-UPS UNITED PARCEL SERVICE ירדו - אמזון כנראה האשמה - "יש מספיק משלוחים לכולם, אבל אולי אמזון מאמינה כי UPS ופדקס פגיעות בעקבות הסכם העבודה האחרון של UPS עם איגוד העובדים שלה שכלל גם העלאות שכר משמעותיות לנהגים ולעובדים אחרים החברים באיגוד" (לכתבה המלאה) לקראת דוחות פלוטון PELOTON INTERACTIVE INC : למרות השנה הקשה, בוול-סטריט אופטימיים - מניית הכושר ירדה ב-40% בשנה האחרונה, בעקבות ריקול ל-2.2 מיליון אופני כושר, חששות לגבי יכולתה של פלוטון להגיע לרווחיות ארוכת טווח ופספוס בדוחות האחרונים, כעת נשמעים קולות שטוענים כי החברה תפתיע בדוחות הקרובים (לכתבה המלאה) אקספנג XPENG מקבלת המלצת קניה - המניה קפצה ב-9% - לפי הערכות בבנק אוף אמריקה, אקספנג תייצר רווחים ותזרים מזומנים חופשי ב-2025, מוקדם בשנה מהערכות בשוק (לכתבה המלאה) אנבידיה NVIDIA COR קפצה ב-5% לקראת הדוחות: האנליסטים צופים אפסייד של 70% - הם כבר טעו בעבר, ובגדול - אחרי ששברה את התחזיות ברבעון הקודם וטסה מעבר לשווי של טריליון דולר, אנבידיה תנסה לעשות זאת שוב ביום רביעי הקרוב - האנליסטים חיובים, אך האם הם מגזימים באופטימיות? (לכתבה המלאה) הרגולטור הבריטי מאשר לברודקום BROADCOM INC את העסקה לרכישת VMware VMWARE INC - המכשול העיקרי להשלמת העסקה הוא האישור מסין, שכבר הכשילה לאחרונה עסקה של יצרנית שבבים. הצפי בברודקום הוא שכל האישורים יתקבלו עד ה-30 באוקטובר (לכתבה המלאה) מניית טסלה TESLA INC עלתה במסחר לאחר שאיבדה יותר מ-11% בשבוע שעבר על רקע החדשות על הורדת מחירים במלאי הקיים של מודל S ומודל X בסין.  

ישראליות בוול סטריט

סנטינל וואן סנטינל וואן זינקה ב-14% על רקע דיווח על מכירה אפשרית של החברה - החברה נסחרת לפי שווי של 4.9 מיליארד דולר ועד כה לא קיבלה הצעות שעמדו בציפיות שלה (לכתבה המלאה) ניר צוק הפתיע את האנליסטים פעם נוספת; מניית פאלו אלטו פאלו אלטו זינקה - האנליסטים שציפו לקבל דוחות חלשים מצד חברת אבטחת הסייבר, על רקע התזמון של פרסום התוצאות הרבעוניות והחששות מפני פגיעה בהכנסות בתחום, הופתעו מהתוצאות החזקות והתחזיות האופטימיות והספיקו לשנות את דעתם בנוגע לעתיד הקרוב של התחום והחברה.
חברת אלביט אלביט מערכות (US) זכתה בחוזה בסך 55 מיליון דולר לאספקת מערכת נגד כלי טיס בלתי מאיישים (C-UAS) להולנד.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הכלבים באמריקה שוב מוחקים את העליות (ל"ת)
    אודי 21/08/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מוסמוס ללרון וגרימבר 21/08/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    ומפסידים שם איזה כמה מאות שקלים פלוס מינוס
  • 1.
    קריסה כאוטית בפתח. (ל"ת)
    קצין וג'נטלמן 21/08/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.