מדד המחירים ליצרן בארה"ב - טוב מהצפי. ירד בחצי אחוז ל-6.2% בחודש דצמבר
אופטימיות זהירה בכלכלה האמריקאית. מדד המחירים ליצרן ירד בחודש דצמבר ב-0.5%, טוב מהצפי לירידה של 0.1%, ושיפור לעומת עליה של 0.2% בחודש נובמבר. בראייה שנתית מדובר על עליה של 6.2%, טוב מהצפי ל-6.8%, וירידה מ-7.2% בחודש נובמבר.
מדד מחירי הליבה עלה ב-0.1%, בהתאם לצפי, אבל זה מבטא עליה שנתית של 5.5%, טוב מהצפי לעלייה של 5.7%.
מנגד, המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1.1%, כאשר הצפי היה לירידה של 0.4% בלבד.
מדד המחירים ליצרן נחשב ככזה שמקדים את מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) ולכן - ירידה במדד הזה עשויה לבשר על המשך התמתנות האינפלציה בארה"ב בחודשים הבאים. זה כמובן נתון שהוא טוב לשווקים, כי הוא לכאורה יאפשר לפד' להאט עוד יותר ואולי לעצור מוקדם מהצפי את קצב העלאות הריבית. עם זאת, כלכלנים מסבירים שהקשר בין מדדי המחירים ליצרן ולצרכן בארה"ב הוא די רופף (בפרט בנתון החודשי) ולכן זה לא בהכרח מנבא מה יקרה גם במדד המחירים לצרכן. מעבר לכך, המדד הנוכחי - ללא מזון ואנרגיה - עלה בהתאם לצפי ב-0.1%, כלומר מבחינת האינפלציה הבסיסית אין כאן הפתעה כלפי מטה של המדד. ועדיין קצב השינוי העתידי שלו יחסית גבוה. וכמובן - הפד מתייחס בעיקר לליבת המחירים, ולא לנתון הזה. כלומר זה עוד מדד רלוונטי במכלול השיקולים של הפד' אבל המשקל שלו יחסית נמוך.
כזכור, האינפלציה בארה"ב המשיכה לרדת גם בחודש נובמבר והיא הגיעה לקצב שנתי של 6.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. המדד ירד בחודש דצמבר ב-0.1%. זה נשמע אולי מינורי, אבל מדובר בירידה החדה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת שנת 2020. במקביל, מדד הליבה (ללא קטגוריות המזון והאנרגיה) ירד ל-5.7% - בהתאם להערכות. הקצב החודשי עמד על 0.3%, גם כן בהתאם לצפי.
על פי פרוטוקול הפגישה האחרונה של הפד' שפורסם לאחרונה - אף אחד מאנשי הפד' לא מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה. הצפי שלהם הוא להתייצבות. הפד' ירצה להמשיך ולראות בחודשים הבאים את נתוני האינפלציה יורדים (להרחבה).
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת חודש פברואר (ב-1 בחודש) הפד' יקבל את החלטת הריבית הבאה שלו, ובשוק צופים עליית ריבית 'מתונה' של 0.25%, בלבד, וזאת אחרי רצף העלאות הריבית המהירות בשנה האחרונה. כזכור, לפני כחודש העלה הפד' האמריקאי ב-0.5% נוספים לטווח של 4.25%-4.5%, זאת לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%. הפד' האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול, חוזרים ואומרים שהם "נחושים" לדכא את האינפלציה בכל מחיר, גם אם הכלכלה תיכנס למיתון בעקבות כך. הם מקווים ל"נחיתה רכה" אבל אף אחד לא באמת יכול לשלוט בזה לחלוטין.
כמו שאר חברי הפד', פאוול יודע שהאינפלציה היא דבר מסוכן מאוד. זינוק באינפלציה מכניס את הכלכלה לסחרור של עוד ועוד עליות מחירים, שבעצמן מתדלקות שוב ושוב את האינפלציה (להרחבה על המשמעות ההרסנית של האינפלציה - לחצו כאן). פאוול וכלכלנים נוספים חוזר ומדגיש שאם הוא לא "יהרוג" אותה, היא "תחזור להרוג את הכלכלה" (גם נגיד בנק ישראל אומר זאת). הוא כבר הדגיש בעבר כי המחויבות של הפד' היא להוריד את האינפלציה וכי הבנק מוכן לראות קשיים כלכליים בכדי להשיג את המטרה שלו.
- 2.אטייה 18/01/2023 22:13הגב לתגובה זוהוא מומחה
- 1.כלכלן 18/01/2023 16:31הגב לתגובה זומביאים לדיפלציה בכלכלה שגם ככה הולכת ונחלשת בגלל דמוגרפיה בעייתית. אפילו הורדת ריבית לא תעזור לתקן את הנזק שהם מחוללים לכלכלה.
- עידו 19/01/2023 09:25הגב לתגובה זוועד שזה לא יתמתן, הפד ימשיך "לעבוד"
- מייק1 18/01/2023 17:14הגב לתגובה זומרמזת על ירידת אינדקס האינפלציה העתידי דבר שיגרום לצמצום עלית הריבית בעתיד. דבר שיעודד את שווקי המניות בהמשך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
