מדד המחירים ליצרן בארה"ב - טוב מהצפי. ירד בחצי אחוז ל-6.2% בחודש דצמבר
אופטימיות זהירה בכלכלה האמריקאית. מדד המחירים ליצרן ירד בחודש דצמבר ב-0.5%, טוב מהצפי לירידה של 0.1%, ושיפור לעומת עליה של 0.2% בחודש נובמבר. בראייה שנתית מדובר על עליה של 6.2%, טוב מהצפי ל-6.8%, וירידה מ-7.2% בחודש נובמבר.
מדד מחירי הליבה עלה ב-0.1%, בהתאם לצפי, אבל זה מבטא עליה שנתית של 5.5%, טוב מהצפי לעלייה של 5.7%.
מנגד, המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1.1%, כאשר הצפי היה לירידה של 0.4% בלבד.
מדד המחירים ליצרן נחשב ככזה שמקדים את מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) ולכן - ירידה במדד הזה עשויה לבשר על המשך התמתנות האינפלציה בארה"ב בחודשים הבאים. זה כמובן נתון שהוא טוב לשווקים, כי הוא לכאורה יאפשר לפד' להאט עוד יותר ואולי לעצור מוקדם מהצפי את קצב העלאות הריבית. עם זאת, כלכלנים מסבירים שהקשר בין מדדי המחירים ליצרן ולצרכן בארה"ב הוא די רופף (בפרט בנתון החודשי) ולכן זה לא בהכרח מנבא מה יקרה גם במדד המחירים לצרכן. מעבר לכך, המדד הנוכחי - ללא מזון ואנרגיה - עלה בהתאם לצפי ב-0.1%, כלומר מבחינת האינפלציה הבסיסית אין כאן הפתעה כלפי מטה של המדד. ועדיין קצב השינוי העתידי שלו יחסית גבוה. וכמובן - הפד מתייחס בעיקר לליבת המחירים, ולא לנתון הזה. כלומר זה עוד מדד רלוונטי במכלול השיקולים של הפד' אבל המשקל שלו יחסית נמוך.
כזכור, האינפלציה בארה"ב המשיכה לרדת גם בחודש נובמבר והיא הגיעה לקצב שנתי של 6.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. המדד ירד בחודש דצמבר ב-0.1%. זה נשמע אולי מינורי, אבל מדובר בירידה החדה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת שנת 2020. במקביל, מדד הליבה (ללא קטגוריות המזון והאנרגיה) ירד ל-5.7% - בהתאם להערכות. הקצב החודשי עמד על 0.3%, גם כן בהתאם לצפי.
על פי פרוטוקול הפגישה האחרונה של הפד' שפורסם לאחרונה - אף אחד מאנשי הפד' לא מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה. הצפי שלהם הוא להתייצבות. הפד' ירצה להמשיך ולראות בחודשים הבאים את נתוני האינפלציה יורדים (להרחבה).
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת חודש פברואר (ב-1 בחודש) הפד' יקבל את החלטת הריבית הבאה שלו, ובשוק צופים עליית ריבית 'מתונה' של 0.25%, בלבד, וזאת אחרי רצף העלאות הריבית המהירות בשנה האחרונה. כזכור, לפני כחודש העלה הפד' האמריקאי ב-0.5% נוספים לטווח של 4.25%-4.5%, זאת לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%. הפד' האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול, חוזרים ואומרים שהם "נחושים" לדכא את האינפלציה בכל מחיר, גם אם הכלכלה תיכנס למיתון בעקבות כך. הם מקווים ל"נחיתה רכה" אבל אף אחד לא באמת יכול לשלוט בזה לחלוטין.
כמו שאר חברי הפד', פאוול יודע שהאינפלציה היא דבר מסוכן מאוד. זינוק באינפלציה מכניס את הכלכלה לסחרור של עוד ועוד עליות מחירים, שבעצמן מתדלקות שוב ושוב את האינפלציה (להרחבה על המשמעות ההרסנית של האינפלציה - לחצו כאן). פאוול וכלכלנים נוספים חוזר ומדגיש שאם הוא לא "יהרוג" אותה, היא "תחזור להרוג את הכלכלה" (גם נגיד בנק ישראל אומר זאת). הוא כבר הדגיש בעבר כי המחויבות של הפד' היא להוריד את האינפלציה וכי הבנק מוכן לראות קשיים כלכליים בכדי להשיג את המטרה שלו.
- 2.אטייה 18/01/2023 22:13הגב לתגובה זוהוא מומחה
- 1.כלכלן 18/01/2023 16:31הגב לתגובה זומביאים לדיפלציה בכלכלה שגם ככה הולכת ונחלשת בגלל דמוגרפיה בעייתית. אפילו הורדת ריבית לא תעזור לתקן את הנזק שהם מחוללים לכלכלה.
- עידו 19/01/2023 09:25הגב לתגובה זוועד שזה לא יתמתן, הפד ימשיך "לעבוד"
- מייק1 18/01/2023 17:14הגב לתגובה זומרמזת על ירידת אינדקס האינפלציה העתידי דבר שיגרום לצמצום עלית הריבית בעתיד. דבר שיעודד את שווקי המניות בהמשך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
