פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

על רקע ההאטה: פורד מרחיבה את ההשקעה ברכבים חשמליים ומגייסת כוח אדם

יצרנית הרכבים האמריקאית, שהצהירה בעבר על מטרתה להגיע לייצור של שני מיליון כלי רכב חשמליים מדי שנה עד 2026, מדווחת כל השקעה של 3.7 מיליארד דולר במפעליה שמישיגן, אוהיו ומיזורי, לצד העסקתם של כ-6,200 עובדים חדשים
איתן גרסטנפלד |

יצרנית הרכבים האמריקאית FORD MOTOR  מגבירה את מאמציה בתחום הרכבים החשמליים באמצעות הגדלת ההשקעה בתחום לצד תוספת בעובדים. החברה הודיעה היום, כי בכוונתה להעסיק כ-6,200 עובדים חדשים במערב התיכון, תוך הסבה של כ-3,000 עובדים זמניים לעובדים במשרה מלאה. כצעד משלים, החברה תשקיע 3.7 מיליארד דולר במפעליה שמישיגן, אוהיו ומיזורי.

על פי הודעת החברה, ההשקעה נועדה לתמוך במשרות החדשות ובתוכניתה האסטרטגית להגיע לייצור של שני מיליון כלי רכב חשמליים מדי שנה עד 2026. עם זאת, חלק מהסכום צפוי גם לתמוך בעסקים המסורתיים של החברה, כשכ-1.4 מיליארד דולר צפוים להיות מוקצים להמשך הייצור של דגמי מוסטנג וריינג'רס חדשים. סכום נושף של 1מיליארד דולר יוקדש, על פי תוכנית החברה, לשיפור סביבת העבודה בחמש השנים הקרובות.

פורד צפויה להוציא במהלך השנה הנוכחית (2022) 5 מיליארד דולר עבור רכבים חשמליים (EV), גידול של פי שניים לעומת ההוצאות בשנה המקבילה (2021). בסך הכל, פורד התחייבה להוצאה של 50 מיליארד דולר בהוצאות EV בין 2022 ל-2026. תוכניות ההוצאות הועלו במרץ. התוכנית הישנה של פורד קראה להוציא כ-30 מיליארד דולר בין 2020 ל-2025.

ההוצאה של 2.3 מיליארד דולר על רכבים חשמליים עליה הכריזה החברה היום היא חלק מהתוכנית של 50 מיליארד דולר. לצורך השוואה, הוצאות פורד בשנת 2021 במגזר הרכבים החשמליים הסתכמו בכ-6.2 מיליארד דולר, לצד עלויות ההנדסה, המחקר והפיתוח שהסתכמו בכ-7.6 מיליארד דולר.

"פורד היא המעסיקה מספר 1 באמריקה של עובדי רכב לפי שעה, וההשקעה הזו רק מעמיקה את המחויבות שלנו לבניית רכבים חדשים ומעולים", אמר יו"ר פורד ביל פורד בהודעת החברה. "אני גאה בכך שאנו משקיעים במערב התיכון ונוקטים בפעולה אמיתית כדי לספק הטבות ותנאי עבודה טובים יותר לעובדים שלנו במפעלים".

ההכרזה היום מגיעה לאחר שבשנת 2021 הכריזה החברה יחד עם שותפתה בתחום הסוללות EV SK Innovation, ליצור כ-11,000 מקומות עבודה חדשים בטנסי וקנטקי.  לצד תוכניות ההשקעה, החברה ביצע תהליך של ארגון מחדש במסגרתו חלקה את פעילותה לשלוש יחידות עסקיות חדשות: אחת המוקדשת לכלי רכב מסורתיים, אחת המייצרת רכבים חשמליים ואחת המשרתת את הלקוחות המסחריים של פורד.

בתגובה לדיווח, מניית פורד עולה ב-2%, כשמתחילת השנה הציגה המנייה תשואה שלילית של כ-35% בזמן שמדד הדגל  S&P 500 ירד ב-14% בלבד. ברקע, העלייה בסביבת האינפלציה ועליית הריבית שפגעו קשה במניות הרכב. בשל החשש של המשקיעים מכך שהאינפלציה הגבוהה תצמצם את שולי הרווח בעוד ששיעורי העלייה ימתנו את הביקוש למכוניות חדשות.

קיראו עוד ב"גלובל"

על רקע העיכובים בשרשרת האספקה ירידה מתונה במכירות

לצד ההודעה, דיווחה החברה שמכירותיה בארה"ב ירדו במהלך חודש מאי ב-4.5% בלבד, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בכך, הציגה החברה ירידה קטנה יותר מאשר בחודשים האחרונים, שכן היא המשיכה לראות ביקושים חזקים לרכביה על רקע אספקה ​​מוגבלת של מכוניות חדשות, משאיות, רכבי שטח.

פורד ויצרניות רכב אחרות ממשיכות להילחם בבעיות שרשרת האספקה, כולל מחסור עולמי בשבבי מוליכים למחצה, שהפריע לייצור כלי רכב חדשים ברחבי העולם במשך יותר משנה. המכירות החודשיות של פורד בארה"ב ירדו ביותר מ-10% באפריל, וביותר מ-20% בפברואר-מרץ.

גם אצל פורד שיבושים מתמשכים בייצור  פורד הובילו למלאי מוגבל אצל הסוחרים שלה. בתגובה, הציעה החברה תמריצים ללקוחות שמוכנים לבצע הזמנות לרכביהם ולחכות לעת עתה עם מסירתם. כמעט מחצית מהמכירות הקמעונאיות של פורד בחודש מאי הגיעו מהזמנות של לקוחות שהוצאו מוקדם יותר השנה, כך מסרה החברה בהודעתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.