אחרי פייסבוק ורובינהוד: גם אובר תאט גיוס עובדים

חברת הנסיעות תקצץ גם בהוצאות השיווק והתמריצים לעובדי החברה כך עולה מהודעת הדוא"ל של המנכ"ל דארא ח'וסרושאהי ששלח לצוות העובדים: "השוק השתנה, הכל יתנהל סביב תזרים מזומנים חופשי"
נתן טגי |

מנכ"ל חברת הנסיעות השיתופיות ​UBER TECHNOLOGIES , דארא ח'וסרושאהי, משנה את אסטרטגיית ניהול החברה ומתכנן קיצוצים בחברה הן בשכר הנהגים שעלה בשנתיים האחרונות בעקבות משבר הקורונה והביקוש הגבוה לנהגים והן בהוצאות השיווק הגבוהות של החברה ותכניות התמריצים שהחברה נותנת לעובדים, כך עולה מהודעת דוא"ל ששלח המנכ"ל לצוות העובדים.

על פי המכתב, החברה תתמקד כעת בתזרים המזומנים החופשי כמדד לצמיחת החברה ורווחיותה בשונה מחברות לא רווחיות המתמקדות בעיקר ב-EBITDA מתואם כמדד לרווחיות וצמיחה, "התקדמנו מאוד במונחי רווחיות וקבענו יעד של 5 מיליארד דולר לפני מיסים ופיחות ל-2024, אך השוק השתנה. עכשיו הכל יתנהל סביב תזרים מזומנים חופשי. אנחנו אמורים ויכולים להגיע לשם מהר". לדברי ח'וסרושאהי חברת שיתוף הנסיעות תתייחס כעת אל גיוס עובדים כאל 'פריבלגיה' (מותרות) "נהיה מאוד מדויקים בכל הנוגע לתוספות כוח אדם לסגל העובדים שלנו ונהיה אפילו יותר קשוחים לגבי הוצאות לכל רוחב החברה", מסר בהודעה.

הודעה זו של מנכ"ל החברה מגיעה בהמשך למגמה ומדיניות חברות הטכנולוגיה בחודשים האחרונים של האטת גיוס עובדים חדשים לחברות, בסוף חודש אפריל רובינהוד דיווחה קיצוץ 9% מכוח האדם בחברה, עוד בשבוע שעבר מטא (פייסבוק לשעבר) הודיעה לעובדיה שתאט את קצב גיוס העובדים המקצועיים.

בדוחותיה האחרונים אובר דווקא דיווחה על רבעון טוב, מחירי הנסיעות עלו בעקבות מחסור בנהגים וביקוש גובר לנסיעות בגלל גל האומיקרון של הקורונה, והחברה הכפילה את ההכנסות ל-6.85 מיליארד דולר ברבעון. על פי אובר, המשתמשים ביצעו 1.71 מיליארד נסיעות ברבעון, עליה של 18% ביחס לרבעון המקביל ב-2021. ההזמנות ברוטו לנסיעות של אובר גדלו ב-58% ביחס לתקופה המקבילה והגיעו ל-10.7 מיליארד דולר. ההכנסות למשלוחים ברוטו עלו ב-12% ל-13.9 מיליארד דולר.

ההכנסות בפועל של אובר מנסיעות עמדו על 2.52 מיליארד דולר והיא הרוויחה ממשלוחים עוד 2.51 מיליארד דולר. מנגד - ההפסד הנקי של אובר גדל מ-108 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021 ל-5.93 מיליארד דולר. מאיפה נוצר הפער העצום הזה? מההשקעות של אובר בחברות  DIDI GLOBAL , Grab Holdings ו-Aurora Innovation. אבל בכל זאת אובר סבורה שהתזרים שלה ב-2022 יהיה חיובי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".