לא לשימוש
צילום: Istock
וול סטריט

נעילה בעליות חדות אחרי החלטת הפד: הנאסד"ק עלה ב-3.8%; עליבאבא עלתה ב-36%

הפד' האמריקאי העלה את הריבית ב-0.25% לראשונה מ-2018. מניות סיניות נוספות זינקו במסחר לאחר שהמשטר בבייג'ין הודיע כי מנהל מגעים עם ה-SEC למניעת מחיקת המניות. דידי עלתה ב-40% סנטינל עלתה ב-13% לאחר הדוחות 

יום המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים על רקע המשך הנסיגה במחיר הנפט, התקדמות השיחות בנוגע לקונפליקט באוקראינה וכן בעקבות החלטת הפד להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25%. הנאסד"ק עלה ב-3.8%, הדאו עלה ב-1.5% וה-S&P 500 עלה ב-2.2%. השווקים טיפסו לאחר החלטתו של הפד להעלות את הריבית בשיעור של 0.25% כפי שצפו כלכלנים רבים בעבר. העליות שנרשמו הן לאחר שמדד הנאסד"ק טיפס לשיא של כ-13,323 נקודות לאחר שעלה היום ב-3%.  היום ב-19:00 מפגש זום עם אבישי עובדיה - מוזמנים להעלות שאלות בנושאי השווקים, שוק ההון, אינפלציה וכו'. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.37%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: הפד יעלה את הריבית בארה"ב ב-0.25% לטווח של בין 0.25%-0.5%. מדובר בפעם הראשונה בה מעלה הבנק את הריבית מאז 2018 ובפעם הראשונה שהריבית אינה אפסית מאז מרץ 2020. בנאומו מסר פאואל כי "כלכלת ארה"ב חזקה מספיק כדי לספוג ריבית גבוהה יותר". הזינוק באינפלציה הוא הגורם מספר אחת למהלך של הפד' שלא נותרה לו ברירה. מנגד, בגלל המלחמה באוקראינה הפד' ויתר על העלאה מהירה יותר של 0.5%; בפד מעריכים העלאה נוספת של 1.5% עד סוף השנה ו-4.3% אינפלציה עד סוף השנה (לכתבה) סין: "איננו חלק מהמשבר; לא רוצים שהסנקציות תשפענה גם עלינו" - כך אמר שר החוץ הסיני למקבילו הספרדי, כשהוא מנסה להפיג את החשש מהתקרבות בין שתי המעצמות האסיאתיות, לו היה חלק בירידות בבורסת הונג קונג ביומיים האחרונים (לכתבה המלאה). תשואת האג"ח ל-10 שנים ב-2.2% בהמתנה להעלאת הריבית הערב. השוק צופה 9 העלאות ריבית עד אמצע 2023, אבל יכול להיות שהפד' יהיה יותר יוני ממה שהשוק סבור - שוק הסחורות מגלם שהמלחמה באוקראינה בדרך להסתיים והנה הנפט חזר כמעט לרמה שלפני המלחמה. כמה תהיה האינפלציה בישראל בסוף השנה? (לכתבה) מניות במרכז: LOCKHEED MARTIN CORP (סימול: LMT) צבא ארצות הברית ירכוש 33 פחות מטוסים מלוקהיד מרטין שיורדת 6% במסחר. הפנטגון מסר כי יתכן וירכוש 61 מטוסים מידי החברה, זאת לאחר שבמקור כיוון ל-94 במטוסים ובעקבות הורדת תקציב הביטחון מ-787 מיליארד ל-770 מיליארד דולר. במידה ותצא לפועל, יקטן הרווח שצפתה לוקהיד לגרוף בעקבות העסקה עם גרמניה עליה דווח בתחילת השבוע. (לכתבה) STARBUCKS (סימול: SBUX) כיצד מאמינה סטארבקס שתפסיק להשתמש בכוסות חד פעמיות עד 2025. החברה עומלת כבר שנים רבות לצמצום השימוש, וכבר ב-2008 קבעה לעצמה יעד דומה בו נכשלה. כעת מאמינה החברה שבאמצעות אסטרטגיה חדשה תוכל לצמצם את הפליטות ב-8 השנים הקרובות. בתוך כך מודיע המנכ"ל כי יפרוש מתפקידו (לכתבה) מניות סיניות רבות, ביניהן -  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI),  ALIBABA GROUP (סימול: BABA),  JD.COM (סימול: JD),  NIO INC (סימול: NIO) עולות בשעה זו על רקע דיווחים מצד המשטר בבייג'ין כי הוא אינו מעוניין להתקרב לרוסיה בצורה בה הסנקציות הכלכליות יחולו עליו וכן כי רשויות ני"ע האמריקאית והסינית עומלות כעת על הסכם במסגרתו יוכלו המניות הסיניות - שנפגעו לאחרונה בעקבות החשש כי ימחקו מהבורסות האמריקאיות - ימשיכו להיסחר שם.  NVIDIA COR  (NVDA) חברת המעבדים הגרפיים ממשיכה להתחזק במסחר בניו יורק לאחר שעלה קרוב ל-8% וזאת בעקבות העובדה שחלק מחשש המשקיעים הופג מכיוון שהמשקיעים הבינו כי בתהליך ייצור השבבים נעשה שימוש בגז ניאון, שהרבה ממנו מגיע מאוקראינה, ושם כעת חלים שיבושים בצל המלחמה. הירידות נצפו על אף שבסיטיגרופ דווקא הזהירו מסנטימנט דובי מדי של השוק כלפי מניות סקטור המוליכים למחצה.  PFIZER  (סימול: PFE) ו- BIONTECH SE ADR (סימול: BNTX) עולות בשעה זו במסחר בניו יורק לאחר שדיווחו כי הגישו בקשה למנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) לאישור מתן מנה רביעית עבור חיסון הקורונה המשותף של החברות - בדיוק בזמן עבור עונת הסתיו הקרבה. בעבר ציינו בביזפורטל כיצד הבקשה צפויה להקפיץ את המניות, אך כי כלל לא בטוח שהציבור באמת מעוניין בכך, וזאת על פי סקר אקטואליה שנערך במדינה.  SPOTIFY TECHNOLOGY (סימול: SPOT) עולה שבשעה זו במסחר בניו יורק לאחר שדווח כי החברה חתמה על הסכם חסות בינה לבין קבוצת הכדורגל הספרדית FC Barcelona במסגרתו תעטר הקבוצה את חולצות השחקנים עם סמלה של ענקית המוזיקה.  ישראליות בוול סטריט: סנטינל וואן (סימול: S) מזנקת בשעה זו במסחר בעקבות תוצאות טובות בדוחות אתמול. בתוצאות הרבעוניות החברה עקפה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, וגם התחזית לשנה הבאה טובה מצפי האנליסטים. איפה בכל זאת היא פספסה ומה הסיבה היותר משמעותית שהיא ממשיכה לרדת (לכתבה) חברות טכנולוגיה ישראליות רבות כמו  גלובל-אי (סימול: GLBE),  פיוניר (סימול: PAYO),  למונייד (סימול: LMND),  היפו (סימול: HIPO) ועוד עולות בשעה זו במסחר על רקע עליית השוק והציפיה להחלטת הריבית של הבנק הפדרלי

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    עושה שכל 17/03/2022 10:12
    הגב לתגובה זו
    אוקראינה, זה מסך עשן. ראו הוזרתם!
  • 12.
    עדיין יש אי ודאות השוק רכבת הרים (ל"ת)
    משקיע קטן 17/03/2022 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אורייאן 17/03/2022 07:12
    הגב לתגובה זו
    אין באמת שום סיבה לעליות - ותחשבו על זה!
  • 10.
    שקשולה 17/03/2022 06:52
    הגב לתגובה זו
    המצב יוצא משליטה
  • 9.
    [email protected] 17/03/2022 00:58
    הגב לתגובה זו
    אמרו יהיו ירידות ובפועל עליות חדות אחרי העלאת הריבית. הנגיד האמריקאי מאמין בכלכלה שלהם שתחזיק מעמד בריבית יותר גבוהה. הוא לא חידש כלום החברות במצב מצויין כשהקורונה והמלחמה באוקראינה יסתיימו יהיו ביקושים חזקים מאוד ונחזור מהר מאוד שיגרה.
  • אבי 17/03/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
    שהמשיח יבוא?
  • [email protected] 17/03/2022 21:24
    זה יקרה ממש בקרוב בימינו- יש רמזים חזקים מאוד לזה. רק אל תעשה מזה צחוק
  • 8.
    רציונאלי 17/03/2022 00:15
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תלכו עם השורט שלכם קרוע וייחשף ישבנכם.....
  • 7.
    מה שהביא את הבוסט לנסדאק היו המניות הסיניות 16/03/2022 23:45
    הגב לתגובה זו
    מה שהביא את הבוסט לנסדאק היו המניות הסיניות
  • 6.
    שחר 16/03/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    היקפי השורט בוולסטריט שברו שיאים, אולי מסתמן סוג של שינוי מגמה שבעקבותיו יתחילו להסגר פוזיציות וב"ה נחזה בעוד המון ימים ירוקים
  • 5.
    בן 16/03/2022 22:21
    הגב לתגובה זו
    כולם חושבים למטה, הם מרימים למעלה
  • 4.
    רק שלא תהיה שוב מלכודת (ל"ת)
    משקיע קטן 16/03/2022 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בדיוק כמו שאמרו בטלנירי, רק הפוך.... (ל"ת)
    בידי 16/03/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 16/03/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    זה מה שעובד , בדוק ומנסיון.
  • מומחה 16/03/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    רוב החברות (חוץ מה 10המנופחות )תהיינה ברגרסיה ב 30 שנים הקרובות או פשוט תעלמנה ולא תהיינה קיימות
  • 1.
    . 16/03/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    השאול...
  • שום קריסה הכל בסדר . תיקון בריא (ל"ת)
    תומר 16/03/2022 16:04
    הגב לתגובה זו
  • מומחה לתומר 16/03/2022 17:17
    ממש מתעניין בשלומך...סתם זורק שאלה סתמית ואפילו לא מאזין לתשובתך שאף לא מעניינת אותו...במידה ובכלל ענית....2)שאתה עונה הכבסדר..האם באמת הכל בסדר? אולי כמעט או רק חלק בסדר..ובעצם הכל חרבונא ואתה זורק סתם תשובה חסרת מובן ותוכן ואמת...יש המשך ארוך ונירחב לכל התאוריה דלעייל אבל נפרט אט אט בהזדמנות...דע טוב.
  • לתומר 16/03/2022 16:58
    שמעת שאנו עם מגיפה קשה שמכסחת רבים? שמעת על המצב הכלכלי ודמוגרפי ועוד ועוד הנורא בעולם??? אז מה הכל טוב ובסדר? ואם זה בריא ..אז שיתנו את כל הבריאות הזאת להמוני החולים והניזקקים והאומללים!!! הבנת? אם לא...שאל ןאשמח להמשיך לסבר את אוזנך ועיניך!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.