סין: "איננו חלק מהמשבר; לא רוצים שהסנקציות תשפענה גם עלינו"
בצד התפרצויות הקורונה בסין שמפילות את השווקים שם, ישנו גם חשש המשקיעים כי התקרבות של סין לרוסיה תעלה לה בסנקציות משל עצמה, או בכאלה שיתקלו בהן חברות סיניות שלא תשמענה לסנקציות שכבר הטיל המערב על חברות רוסיות. בורסת הונג קונג נפלה היום כ-6% בהמשך לירידה 5% אתמול. היום, וואנג יי, שר החוץ הסיני בממשלתו של הנשיא שי ג'ינפינג, מנסה לפזר את הערפל ולהפיג את החשש: "אינני רוצים שהסנקציות תשפענה עלינו", הוא אמר לשר החוץ הספרדי מנואל אלברס.
עוד הוסיף "סין אינה חלק מהמשבר. יש לה הזכות להגן על זכויותיה והאינטרסים הלגיטימיים שלה". כמו כן הוא אשרר את העמדה הסינית המתנגדת לסקנציות חד צדדיות, כלומר כאלה שאינן בהחלטה של האו"ם.
בהקשר זה הסביר את גישתה של סין: "תמיד התנגדנו לסקנציות כדרך לפתור בעיות, ועוד יותר לכאלו שמוטלות ללא בסיס בחוק הבינלאומי ושבכחן לגמד את חשיבותו של חוק זה ולפגוע בכל המדינות".
החשש מאותה התקרבות פוטנציאל התחזק בשל דיווחים אמריקאיים בשבת על כך שברוסיה פנו לסינים במטרה שיסייעו להם עם ציוד צבאי עבור הלחימה באוקראינה. ברוסיה הכחישו את הדיווחים הללו.
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 6.מיקליס 16/03/2022 10:06הגב לתגובה זוונצואלה רוצה תשלום על נפט במטבע קריפטו הלאומי שלה וסעודיה רוצה ביואן, ככה המטבע האמריקאי בדרך להיחתך חזק למטה , האינפלציה שם חוגגת , הריבית תעלה פעם אחרי פעם ועדיין המטבע הזה הולך להתכווץ וחזק, לעומת הסיני שרק הולךלהתחזק ולפתח עוד ועוד קשרים כלכליים בעולם
- 5.להחרים טורקים סינים רוסים. (ל"ת)רק לא סין 16/03/2022 08:34הגב לתגובה זו
- 4.הדג מסריח מהראש 16/03/2022 05:33הגב לתגובה זופוטין בן מוות במהרה בימינו .
- 3.מיקליס 16/03/2022 05:24הגב לתגובה זודווקא האינפלציה המטורפת במערב תקריס את המערב, לטבים נוסעים לבלארוס לתדלק כי המחיר פי שלוש יותר זול, סעודה על הפקת נפט שוקלת לדרוש את הכסף ביואן והרוסים מקבלים מהמערב על הגז כל יום עשרים מיליארד דולר אך את החובות מוכנה לשלם רק ברובלים, בהמשך הסינים יקראו לעולם להצטרף למערכת כלכלית שלא כוללת סנקציות
- 2.מיכה 16/03/2022 04:17הגב לתגובה זושום סיני לא הרג שום יהודי בחיים, אמריקה המליכה את האייטולות באירן בשם הדמוקרטיה,
- 1.האמריקאים לא פריירים 15/03/2022 22:40הגב לתגובה זוארהב ובעה'ב ימוטטו את רוסיה ותוך חודש היא תפשוט רגל ותודיע על חדלות פרעון...כל זה כדיי להחליש אותה לפני מלחמה עם סין ....ברגע שרוסיה תהיה מנוטרלת לסין יורד 40% כוח וזה בלי ירייה אחת....אין ספק שהסינים הם המטרה....
- שרון 16/03/2022 08:31הגב לתגובה זואתה אופטימי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
