המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

ירידות שערים: הדאו ג'ונס ירד ב-1.1%, מאנדיי קפצה בעוד 15%

יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים, כשהנאסד"ק ירד ב-0.9%, ה-S&P 500 יורד ב-1.1% והדאו ג'ונס ירד ב-1.1%, על רק פרסום הפרוטוקולים מישיבת וועדת השוק הפתוח (FOMC) ביולי. מהם עולה כי פקידי הבנק תכננו להוריד את קצב רכישת האג"ח החודשי לפני סוף השנה. עם זאת, סיכום הפגישה מצביע על כך שבבנק רצו להבהיר כי הפחתת הרכישות, אינה מבשרת על העלאת ריבית קרובה.  

אתמול המסחר ננעל בירידות שערים שהתמתנו במהלך המסחר - הנאסד"ק איבד 0.9%, הדאו ירד ב-0.8%.  S&P 500 0% דאו ג'ונס 0.6% נאסד"ק 0.22% BITCOIN 1.27%  

      מאקרו מאוחר יותר היום, ועידת השוק הפתוח (FOMC) תפרסם את פרוטוקול הפגישות האחרונות שלה. במרכז, יעמוד העיתוי והיקף החזרה של דבר של המדיניות המוניטרית של הפד'. בין היתר יחפשו המשקיעים רמזים נוספים לגבי השאלה מתי הבנק המרכזי עשוי להודיע על חידוש תוכנית רכישת הנכסים שלו בתקופת המשבר. השוק מצפה לפגישת הפד' השבוע בנושא הריבית, כדי לראות האם הפתיחה מחדש תוביל להורדת קצב הרכישות ולסימנים להעלאתה המחודשת של הריבית. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, סבורים כי העלייה במדד המחירים לצרכן, למרות שהתמתנה בחודש יולי ובעיקר בכל הקשור למחירי הליבה, עדיין נחשבת לעלייה חדה יחסית.   לדבריהם, העלייה "ככל הנראה תביא את הפד להכרזה על TAPERING אולי כבר בהודעת הריבית הקרובה בחודש ספטמבר כאשר עיתוי התחלת ה TAPERING צפוי להיות בראשית שנת 2022. נתוני האינפלציה בשילוב הנתונים החזקים משוק העבודה שהתפרסמו בשבוע שעבר צפויים לסלול את הדרך להתחלת ה TAPERING. עם זאת אין ללמוד מכך על נכונות של הפד להקדים את תהליך העלאת הריבית ואף ייתכן שה TAPERING דווקא יגדיל את דרגות החופש העומדות בפני הפד בכל הקשור לניהול מדיניות הריבית בעתיד". מניות במרכז חברת ההשקעות של המשקיע האגדי וורן באפט, ברקשייר האת'ווי (סימול: BRK-A) הורידה את החשיפה שלה בג'נרל מוטורס (סימול: GM) ובארבע מניות מתעשיית הפארמה:  מרק (סימול: MRK), אבווי (סימול: ABBV), בריסטול מאיירס סקוויב (סימול: BMY) וביוג'ן (סימול: BIIB). מנגד רכשה את מניות קרוגר (סימול: KR) ו-Aon (סימול: AON). השינויים האלה התפרסמו במסגרת דיווח של החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על הרכב החזקותיה נכון ל-30 ביוני 2021 (לכתבה המלאה). מי זו חברת NN INC ולמה כדאי לכם להכיר אותה? החברה עשתה לא מעט טעויות בעבר - אבל כעת היא מפצה על כך ומצמצמת את החוב בצורה משמעותית וצומחת בקצב גבוה. אלו רווחים שנתיים היא צופה להציג והאם המניה שלה יכולה להכפיל את עצמה? (לכתבה המלאה). המניה של חברת מודרנה  MODERNA  זינקה ב-440% בשנה החולפת. האם יש לה עוד לאן לעלות? התחזיות למכירת חיסוני הקורונה ממשיכים לעלות והשאלה היא האם היא חברת ביוטכנולוגיה ייחודית והאם היא תוכל לשכפל את ההצלחה הפנומנלית לחיסונים נוספים. ברקע, ההודעה הצפויה של הבית הלבן הקוראת לאמריקאים לקבל זריקת דחף של החיסון נגד קורונה. (לפרשנות המלאה).  מייקל ברי ממשקיעי השורט הידועים והמוערכים של זמננו מהמר נגד קת'י ווד וקרן הדגל שלה ARKK. בדיווח ל-SEC על השינויים שערך בפורטפוליו שלו, ברי דיווח כי ברבעון השני שם פוזיציות שורט של 235 אלף יחידות נגד ARKK, בשווי של כ-28 מיליון דולר. אבל קת'י ווד משיבה אש: "מייקל ברי לא מבין בחדשנות" (לכתבה המלאה). עונת הדוחות נמשכת עפ פרסומן של תוצאות הרשתות הקמעונאיות הגדולות טרגט ו-Lowe. LOWE'S COMPANIES הציגה רווח של 4.25 דולר למניה על הכנסות של 27.57 מיליארד דולר. מעל לצפי האנליסטים שציפו לרווח למניה של 4.01 דולר על הכנסות של 26.85 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). TARGET CORP הציגה רווח מותאם למניה של 3.64 דולר על הכנסות של 25.16 מיליארד דולר, בזמן שהאנליסטים צפו רווח של 3.49 דולר למניה על הכנסות של 25.08 מיליארד דולר. החברה ראתה עלייה במכירות בכל קטגוריה והעלתה את תחזית המכירות לשנה כולה (לכתבה המלאה). חברת הקנאביס הרפואי הקנדית TILRAY INC חתמה על עסקה לרכישת חוב להמרה  של יצרנית הקנאביס האמריקאית MedMen Enterprises בהיקף של 166 מיליון דולר. יצרנים קנדים עדיין אינם יכולים להחזיק ישירות בעסקי קנאביס בארה"ב, אך טילריי עשויה להרוויח מהעסקה אם וכאשר החוקים במדינה ישתנו (לכתבה המלאה).

    חברת הסלולאר T-MOBILE  דיווחה כי המידע האישי של כ-7.8 מיליון לקוחותיה נפגע ובכללם תאריכי לידה, מספרי ביטוח לאומי ומידע על רישיון נהיגה. עם זאת, על פיה החברה לא נגנבו פרטי מידע פיננסים. ישראליות בוול סטריט צים שוברת שיאים, העלתה את התחזית השנתית, הרווח הנקי זינק ל-888 מיליון דולר והרווח למניה עומד על 7.38 דולר, ההכנסות עלו ל-2.4 מיליארד דולר, ה-EBITDA המתואם עלתה ל-1.3 מיליארד לעומת 145 מיליון דולר בתקופה המקבילה והרווח התפעולי זינק גם כן (לכתבה המלאה). האם הפעם הזינוק מוצדק? בריינסוויי (US) קיבלה אישור FDA נוסף להפחתת חרדה. נכון אמנם שאחרי כל דיווח לכאורה חיובי של החברה היא מזנקת - אבל אחר כך העליות נמחקות והיא נמצאת כעת באותה נקודה שהייתה בתחילת השנה (לכתבה המלאה). חברת  קלטורה (KLTR) הישראלית שהונפקה בנאסד"ק בחודש שעבר לפי שווי של 1.24 מיליארד דולר, מדווחת על עלייה של 45% בהכנסות לצד הפסד נקי של 2.7 מיליון דולר, ברבעון השני. דוחות ראשונים ל אאוטבריין שממשיכה לצמוח ולהיות רווחית. החברה מדווחת על רווח על בסיס GAAP (החברה לא פרסמה רווח על בסיס Non-GAAP) של 15.2 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, לעומת הפסד של 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - הרווח הוא הקצה העליון של התחזית של החברה. (לכתבה המלאה). עם זאת, השוק ציפה לתחזית חיובית יותר קדימה ומשלא קיבל אותה - אתמול המניה נפלה ב-12%. אתמול  אינוויז צנחה ב-14% יחד עם כל תעשיית הלידארים לרכבים האוטונומיים. . כמו כן, גם אוטונומו שהתמזגה לפני יומיים לתוך ספאק ופועלת בעיבוד של דטה מרכבים, איבדה אתמול - ביום הראשון שלה - 10%. חברת התכנה  מאנדיי  זינקה אתמול ב-25% לאחר הדוחות הטובים, אבל לנו יש כמה תהיות בקשר לחברה שמפתחת מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) ולניהול פרויקטים ומשימות. האם החברה הזו שלפני שנה שנה הוערכה ב-1-2 מיליארד דולר באמת אמורה להיסחר ב-13.2 מיליארד דולר? האם הצמיחה שלה בהמשך מספיק חזקה? (ראו כאן: הטוב והרע בדוחות של מאנדיי). חברת  REE  אוטומוטיב שהחלה להיסחר בנאסד"ק לאחרונה, כצפוי לא דיווחה על הכנסות ברבעון, לעומת הכנסות של כ-89 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל כמובן שלהכנסות האלו אין משמעות - החברה מכוונת להכנסות של מאות מיליונים בעתיד במקביל להחדרת הפלטפורמה שלה לכלי הרכב החשמליים (לכתבה המלאה). אתמול היא איבדה 3% במסחר.

    תגובות לכתבה(1):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 1.
      יובל 18/08/2021 23:07
      הגב לתגובה זו
      תסתכלו על ישראליות דומות כמו jfrog ופלייטיקה ולראות כמה הן נסחרות ביחס להנפקה. Monday לא שונה מהם.
    טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

    טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

    ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

    רן קידר |
    נושאים בכתבה טויוטה

    ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

    ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

    הגורם הסיני 

    עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

    הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

    מגמה מעורבת בשאר העולם

    בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

    ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

    טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

    מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

    מנדי הניג |
    נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

    טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

    התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

    דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

    דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

    בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

    המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.