טסלה מזנקת: הרובוטקסי יציל את המניה?
אחרי 'בילד-אפ' של אינספור טיזרים וציוצים אתמול זה קרה: הרובוטקסי של טסלה עלה על כבישי אוסטין טקסס וסימן אבן דרך משמעותית בחיי החברה - יש את אלו שאומרים שזה הזמן ל"מכור על החדשות" ואת אלו שצופים לטסלה עידן חדש - בינתיים - המניה זינקה 2% במסחר המוקדם אבל הספיקה לתקן
שירות הרובוטקסי של טסלה יצא לדרך באוסטין, טקסס בהשקה די צנועה מבחינת ההיקף שלה אבל משמעותית מאוד לעתיד החברה. מספר מצומצם של רכבים אוטונומיים פעל באזור מתוחם בעיר כשהמשתמשים-הלקוחות המאושרים נבחרו בקפידה על ידי החברה וגם מפקח בטיחות הוצמד לכל נסיעה.
אבל למרות ההיקף הקטן מדובר באבן דרך פורצת דרך: טסלה הצטרפה לקומץ קטן של חברות שהצליחו לגבות תשלום עבור נסיעה במונית אוטונומית. אמנם זה היה תשלום סימלי אבל הצעד הזה ממצב את טסלה לא רק כמפתחת של טכנולוגיה עתידית אלא גם ככזאת שמצליחה לממש את הפוטנציאל העסקי בתחום.
ההשקה שולחת מסר למשקיעים ולמתחרות: טסלה רצינית בכוונות שלה והיא נחושה להוביל את שוק הנהיגה-תחבורה האוטונומי. שוק הרובוטסי לבדו צפוי על פי ההערכות להגיע לכ-118 מיליארד דולר בשנת 2031 - זינוק אדיר ביחס לשווי שוק של כ-1.7 מיליארד דולר בלבד ב-2022. מדובר בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-80%, שמעיד על האמון הגובר בפתרונות תחבורה חכמים זולים ונגישים יותר מאשר רכבים פרטיים.
מניית טסלה Tesla 0% פתחה את המסחר השבוע בזינוק של 2% ל-327 דולר אך הספקיה להתממש בחזרה, היא נסחרת לפי שווי של 1.03 מיליארד דולר. למרות ההתלהבות הראשונית השאלה המרכזית כעת היא האם השקת הרובוטקסי היא יותר כמו "הוכחת יכולת" טכנולוגית או שיש בה פוטנציאל ממשי לייצר הכנסות משמעותיות בטווח הקרוב? מומחים רבים בוול סטריט מבהירים כי השלב הבא מבחינתם הוא הרחבת השירות לערים נוספות וקבלת אישורים רגולטוריים נרחבים יותר צעדים קריטיים שיכריעו אם הפוטנציאל של טסלה יישאר בגדר חלום או יהפוך למציאות מסחרית משמעותית.
האנליסטים של גולדמן זאקס התייחסו למהלך בכך שהשאלה המרכזית היא לא הטכנולוגיה עצמה, אלא היכולת של טסלה
להרחיב במהירות ובאופן בטוח את השירות הזה. ההשקה באוסטין היא באמת חשובה כנקודת פתיחה, אבל כעת השוק מצפה לראות אם טסלה תעמוד באתגרים הלוגיסטיים והרגולטוריים הכרוכים בהרחבה משמעותית יותר של השירות.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכשולים שבדרך: רגולציה וספקנות ציבורית
טסלה
יודעת היטב כי האתגר הגדול ביותר שלה לא יהיה דווקא הטכנולוגיה עצמה, אלא התמודדות עם ספקנות ציבורית ורגולטורים זהירים. בארצות הברית, הרגולציה סביב נהיגה אוטונומית עדיין מתהווה ואינה אחידה. חלק מהמדינות, כמו קליפורניה, אימצו עמדה ליברלית יחסית, אבל אחרות ממשיכות
להציב דרישות מחמירות המאטות את ההתקדמות.
החששות של הרגולטורים וגם הציבור מגיעות בעקבות תאונות בהן היו מעורבים רכבים אוטונמיים - אלו היו מקרים נדירים אבל מתוקשרים. למרות האתגרים, טסלה מחזיקה ביתרונות משמעותיים שמבליטים אותה בשוק. טכנולוגיות ה-AI שלה לצד שבבי עיבוד נתונים מתקדמים שמוטמעים ברכבים וצי רכבים חשמליים רחב, מעניקים לה יתרון תחרותי מובהק.
עם זאת, הזירה הולכת ונהיית צפופה. Waymo, מבית אלפבית, מפעילה כבר שירותי רובוטקסי בערים כמו פיניקס וסן פרנסיסקו, בעוד ש"קרוז" של ג'נרל מוטורס ו-Zoox של אמזון מתקדמות במהירות. טסלה תצטרך לא רק לשמר את ההובלה הטכנולוגית שלה, אלא גם לתרגם אותה למודל עסקי רווחי. הצלחת הרובוטקסי תהיה תלויה ביכולת של החברה לספק חווית משתמש חלקה, תמחור תחרותי ואסטרטגיית שיווק שתשכנע את ההמונים לעלות על מונית ללא נהג.
- 4.טעינה אלחוטית משתלבת מצוין (ל"ת)אנונימי 25/06/2025 16:39הגב לתגובה זו
- 3.אחרי העיסוק בפוליטיקה וההיתרסקות מחפס לחזור לתודעה כפורץ דרך ואיש חזון (ל"ת)אורן 24/06/2025 11:20הגב לתגובה זו
- 2.יוני נ 23/06/2025 20:06הגב לתגובה זובסוף לא יחליפו את כולנו
- 1.אנונימי 23/06/2025 19:02הגב לתגובה זוהמאסק מנסה לחסוך ומזלזל בבטיחות. רחוק זה לא יגיע
- אתה רואה שהרכבים האוטונומיים שיש היום מצליחים ובגדול (ל"ת)אנונימי 27/06/2025 15:17הגב לתגובה זו
- אנונימי 25/06/2025 20:56הגב לתגובה זויש שכל חש פוטנציאל אבל הבנאדם בעיקר נוכל. הצליח לו עם רכב חשמלי וזהו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?
עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.
אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.
הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.
סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.
