רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה מזנקת: הרובוטקסי יציל את המניה?

אחרי 'בילד-אפ' של אינספור טיזרים וציוצים אתמול זה קרה: הרובוטקסי של טסלה עלה על כבישי אוסטין טקסס וסימן אבן דרך משמעותית בחיי החברה - יש את אלו שאומרים שזה הזמן ל"מכור על החדשות" ואת אלו שצופים לטסלה עידן חדש - בינתיים - המניה זינקה 2% במסחר המוקדם אבל הספיקה לתקן 

מנדי הניג | (6)

שירות הרובוטקסי של טסלה יצא לדרך באוסטין, טקסס בהשקה די צנועה מבחינת ההיקף שלה אבל משמעותית מאוד לעתיד החברה. מספר מצומצם של רכבים אוטונומיים פעל באזור מתוחם בעיר כשהמשתמשים-הלקוחות המאושרים נבחרו בקפידה על ידי החברה וגם מפקח בטיחות הוצמד לכל נסיעה. אבל למרות ההיקף הקטן מדובר באבן דרך פורצת דרך: טסלה הצטרפה לקומץ קטן של חברות שהצליחו לגבות תשלום עבור נסיעה במונית אוטונומית. אמנם זה היה תשלום סימלי אבל הצעד הזה ממצב את טסלה לא רק כמפתחת של טכנולוגיה עתידית אלא גם ככזאת שמצליחה לממש את הפוטנציאל העסקי בתחום.

ההשקה שולחת מסר למשקיעים ולמתחרות: טסלה רצינית בכוונות שלה והיא נחושה להוביל את שוק הנהיגה-תחבורה האוטונומי. שוק הרובוטסי לבדו צפוי על פי ההערכות להגיע לכ-118 מיליארד דולר בשנת 2031 -  זינוק אדיר ביחס לשווי שוק של כ-1.7 מיליארד דולר בלבד ב-2022. מדובר בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-80%, שמעיד על האמון הגובר בפתרונות תחבורה חכמים זולים ונגישים יותר מאשר רכבים פרטיים.

מניית טסלה Tesla -3.4%  פתחה את המסחר השבוע בזינוק של 2% ל-327 דולר אך הספקיה להתממש בחזרה, היא נסחרת לפי שווי של 1.03 מיליארד דולר. למרות ההתלהבות הראשונית השאלה המרכזית כעת היא האם השקת הרובוטקסי היא יותר כמו "הוכחת יכולת" טכנולוגית או שיש בה פוטנציאל ממשי לייצר הכנסות משמעותיות בטווח הקרוב? מומחים רבים בוול סטריט מבהירים כי השלב הבא מבחינתם הוא הרחבת השירות לערים נוספות וקבלת אישורים רגולטוריים נרחבים יותר צעדים קריטיים שיכריעו אם הפוטנציאל של טסלה יישאר בגדר חלום או יהפוך למציאות מסחרית משמעותית.

האנליסטים של גולדמן זאקס התייחסו למהלך בכך שהשאלה המרכזית היא לא הטכנולוגיה עצמה, אלא היכולת של טסלה להרחיב במהירות ובאופן בטוח את השירות הזה. ההשקה באוסטין היא באמת חשובה כנקודת פתיחה, אבל כעת השוק מצפה לראות אם טסלה תעמוד באתגרים הלוגיסטיים והרגולטוריים הכרוכים בהרחבה משמעותית יותר של השירות.

המכשולים שבדרך: רגולציה וספקנות ציבורית

טסלה יודעת היטב כי האתגר הגדול ביותר שלה לא יהיה דווקא הטכנולוגיה עצמה, אלא התמודדות עם ספקנות ציבורית ורגולטורים זהירים. בארצות הברית, הרגולציה סביב נהיגה אוטונומית עדיין מתהווה ואינה אחידה. חלק מהמדינות, כמו קליפורניה, אימצו עמדה ליברלית יחסית, אבל אחרות ממשיכות להציב דרישות מחמירות המאטות את ההתקדמות.

החששות של הרגולטורים וגם הציבור מגיעות בעקבות תאונות בהן היו מעורבים רכבים אוטונמיים - אלו היו מקרים נדירים אבל מתוקשרים. למרות האתגרים, טסלה מחזיקה ביתרונות משמעותיים שמבליטים אותה בשוק. טכנולוגיות ה-AI שלה לצד שבבי עיבוד נתונים מתקדמים שמוטמעים ברכבים וצי רכבים חשמליים רחב, מעניקים לה יתרון תחרותי מובהק. 

עם זאת, הזירה הולכת ונהיית צפופה. Waymo, מבית אלפבית, מפעילה כבר שירותי רובוטקסי בערים כמו פיניקס וסן פרנסיסקו, בעוד ש"קרוז" של ג'נרל מוטורס ו-Zoox של אמזון מתקדמות במהירות. טסלה תצטרך לא רק לשמר את ההובלה הטכנולוגית שלה, אלא גם לתרגם אותה למודל עסקי רווחי. הצלחת הרובוטקסי תהיה תלויה ביכולת של החברה לספק חווית משתמש חלקה, תמחור תחרותי ואסטרטגיית שיווק שתשכנע את ההמונים לעלות על מונית ללא נהג.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טעינה אלחוטית משתלבת מצוין (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחרי העיסוק בפוליטיקה וההיתרסקות מחפס לחזור לתודעה כפורץ דרך ואיש חזון (ל"ת)
    אורן 24/06/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוני נ 23/06/2025 20:06
    הגב לתגובה זו
    בסוף לא יחליפו את כולנו
  • 1.
    אנונימי 23/06/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    המאסק מנסה לחסוך ומזלזל בבטיחות. רחוק זה לא יגיע
  • אתה רואה שהרכבים האוטונומיים שיש היום מצליחים ובגדול (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 15:17
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 25/06/2025 20:56
    הגב לתגובה זו
    יש שכל חש פוטנציאל אבל הבנאדם בעיקר נוכל. הצליח לו עם רכב חשמלי וזהו
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.