
טסלה מזנקת: הרובוטקסי יציל את המניה?
אחרי 'בילד-אפ' של אינספור טיזרים וציוצים אתמול זה קרה: הרובוטקסי של טסלה עלה על כבישי אוסטין טקסס וסימן אבן דרך משמעותית בחיי החברה - יש את אלו שאומרים שזה הזמן ל"מכור על החדשות" ואת אלו שצופים לטסלה עידן חדש - בינתיים - המניה זינקה 2% במסחר המוקדם אבל הספיקה לתקן
שירות הרובוטקסי של טסלה יצא לדרך באוסטין, טקסס בהשקה די צנועה מבחינת ההיקף שלה אבל משמעותית מאוד לעתיד החברה. מספר מצומצם של רכבים אוטונומיים פעל באזור מתוחם בעיר כשהמשתמשים-הלקוחות המאושרים נבחרו בקפידה על ידי החברה וגם מפקח בטיחות הוצמד לכל נסיעה.
אבל למרות ההיקף הקטן מדובר באבן דרך פורצת דרך: טסלה הצטרפה לקומץ קטן של חברות שהצליחו לגבות תשלום עבור נסיעה במונית אוטונומית. אמנם זה היה תשלום סימלי אבל הצעד הזה ממצב את טסלה לא רק כמפתחת של טכנולוגיה עתידית אלא גם ככזאת שמצליחה לממש את הפוטנציאל העסקי בתחום.
ההשקה שולחת מסר למשקיעים ולמתחרות: טסלה רצינית בכוונות שלה והיא נחושה להוביל את שוק הנהיגה-תחבורה האוטונומי. שוק הרובוטסי לבדו צפוי על פי ההערכות להגיע לכ-118 מיליארד דולר בשנת 2031 - זינוק אדיר ביחס לשווי שוק של כ-1.7 מיליארד דולר בלבד ב-2022. מדובר בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-80%, שמעיד על האמון הגובר בפתרונות תחבורה חכמים זולים ונגישים יותר מאשר רכבים פרטיים.
מניית טסלה Tesla 8.44% פתחה את המסחר השבוע בזינוק של 2% ל-327 דולר אך הספקיה להתממש בחזרה, היא נסחרת לפי שווי של 1.03 מיליארד דולר. למרות ההתלהבות הראשונית השאלה המרכזית כעת היא האם השקת הרובוטקסי היא יותר כמו "הוכחת יכולת" טכנולוגית או שיש בה פוטנציאל ממשי לייצר הכנסות משמעותיות בטווח הקרוב? מומחים רבים בוול סטריט מבהירים כי השלב הבא מבחינתם הוא הרחבת השירות לערים נוספות וקבלת אישורים רגולטוריים נרחבים יותר צעדים קריטיים שיכריעו אם הפוטנציאל של טסלה יישאר בגדר חלום או יהפוך למציאות מסחרית משמעותית.
האנליסטים של גולדמן זאקס התייחסו למהלך בכך שהשאלה המרכזית היא לא הטכנולוגיה עצמה, אלא היכולת של טסלה
להרחיב במהירות ובאופן בטוח את השירות הזה. ההשקה באוסטין היא באמת חשובה כנקודת פתיחה, אבל כעת השוק מצפה לראות אם טסלה תעמוד באתגרים הלוגיסטיים והרגולטוריים הכרוכים בהרחבה משמעותית יותר של השירות.
- רגע האמת של טסלה - הרובו-טקסי יעמוד בציפיות?
- מחוקקים בטקסס דורשים לדחות את השקת הרובוטקסי - זאת הסיבה
המכשולים שבדרך: רגולציה וספקנות ציבורית
טסלה
יודעת היטב כי האתגר הגדול ביותר שלה לא יהיה דווקא הטכנולוגיה עצמה, אלא התמודדות עם ספקנות ציבורית ורגולטורים זהירים. בארצות הברית, הרגולציה סביב נהיגה אוטונומית עדיין מתהווה ואינה אחידה. חלק מהמדינות, כמו קליפורניה, אימצו עמדה ליברלית יחסית, אבל אחרות ממשיכות
להציב דרישות מחמירות המאטות את ההתקדמות.
החששות של הרגולטורים וגם הציבור מגיעות בעקבות תאונות בהן היו מעורבים רכבים אוטונמיים - אלו היו מקרים נדירים אבל מתוקשרים. למרות האתגרים, טסלה מחזיקה ביתרונות משמעותיים שמבליטים אותה בשוק. טכנולוגיות ה-AI שלה לצד שבבי עיבוד נתונים מתקדמים שמוטמעים ברכבים וצי רכבים חשמליים רחב, מעניקים לה יתרון תחרותי מובהק.
עם זאת, הזירה הולכת ונהיית צפופה. Waymo, מבית אלפבית, מפעילה כבר שירותי רובוטקסי בערים כמו פיניקס וסן פרנסיסקו, בעוד ש"קרוז" של ג'נרל מוטורס ו-Zoox של אמזון מתקדמות במהירות. טסלה תצטרך לא רק לשמר את ההובלה הטכנולוגית שלה, אלא גם לתרגם אותה למודל עסקי רווחי. הצלחת הרובוטקסי תהיה תלויה ביכולת של החברה לספק חווית משתמש חלקה, תמחור תחרותי ואסטרטגיית שיווק שתשכנע את ההמונים לעלות על מונית ללא נהג.
- 1.אנונימי 23/06/2025 19:02הגב לתגובה זוהמאסק מנסה לחסוך ומזלזל בבטיחות. רחוק זה לא יגיע